🚂 Шлях залізниці від пару до водню: кафедра ЕТТ святкувала ювілей ХПІ
ХАРКІВ – У жовтні 2025 року Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» (НТУ «ХПІ») став епіцентром урочистостей з нагоди свого 140-річного ювілею. До святкування долучилися всі інститути та кафедри університету. Яскравим прикладом став захід, організований Навчально-науковим інститутом енергетики, електроніки та електромеханіки (Е-інститут), який відбувся 25 жовтня. А в рамках проведення Осінніх Канікул з Політехом, 29 жовтня, своїм професійним шляхом і інноваційними розробками поділилася кафедра Електричного транспорту та тепловозобудування (ЕТТ).
🎤 Історія, що почалася з паровозів
Презентація кафедри ЕТТ «Шлях залізниці від пару до водню» стала своєрідним екскурсом у минуле та поглядом у майбутнє залізничного транспорту. Його історія в стінах університету сягає ще 1892 року, коли в Харківському технологічному інституті було започатковано підготовку інженерів-паровозобудівників .
Засновником цього напрямку вважається професор Петро Матвійович Мухачов. Саме він у 1892 році розпочав читати на 5-му курсі лекції з «Теорії та будови паровозів» . У листі керівництву тогочасної освіти директор інституту Віктор Львович Кирпичів зазначав, що «більшість випускників, що закінчують механічне відділення, йдуть працювати на залізниці, і попит, при сучасному стані справ, забезпечений надовго» . Це рішення заклало міцний фундамент для майбутньої кафедри.
Подальший розвиток кафедри пов’язаний з іменем професора Василя Васильовича Моніча, учня П. М. Мухачова. Саме в липні 1920 року в особистій справі професора Моніча вперше офіційно згадується «кафедра паровозобудування» . Таким чином, кафедра ЕТТ пройшла три головні етапи свого розвитку:
Паровозобудування (1892-1955)
Тепловозобудування (1955-1998)
Сучасний етап (з 1998 року), що включає роботи з електричного транспорту та водневих технологій .
👨🏫 Сьогодення: наука та освіта
Сьогодення кафедри — це потужна команда професорів та доцентів, які поєднують педагогічну діяльність з передовими науковими дослідженнями.
Наукові інтереси колективу охоплюють такі сучасні сфери, як:
Розробка безредукторного тягового приводу для швидкісного електрорухомого складу .
Створення систем накопичення енергії для приміських електропоїздів .
Синтез комбінованої системи нахилу кузова швидкісного складу .
Розробка енергоефективного приводу на базі синхронного двигуна з постійними магнітами.
Презентація кафедри Електричного транспорту та тепловозобудування на Осінніх Канікулах яскраво продемонструвала, що спадщина паровозобудування не є музейним експонатом. Вона стала основою, на якій будуються інновації майбутнього – воднева енергетика, швидкісні поїзди та «зелені» технології на транспорті. Цей шлях від пару до водню – найкращий доказ того, що Харківський Політех і сьогодні продовжує готувати інженерів майбутнього.
Посилання на презентацію https://surl.li/umiijc









