Курс “Фізика”

физика

Фізика як наука відіграє важливу роль в багатьох аспектах життєдіяльності людини: громадських, моральних та економічних. Спираючись на фізичні закони можна відобразити багато суттєві особливості процесів, що відбуваються в суспільстві, яке постійно змінюється. Саме фізика дозволяє виробити системне мислення. Вона формує цілісне уявлення про світ, розвиває аналітичне емоційно-образне мислення і формує науковий світогляд, дає базові знання для вивчення спеціальних дисциплін і прищеплює навички користування сучасними експериментальними і теоретичними методами дослідження природи, а також розвиває творчі здібності фахівця. Саме фізика формує загальний природничий світогляд, який є необхідним освіченій людині.

Вихідними положеннями навчання фізики студентів-іноземців на ФМО є:

  • спрямованість змісту та організації навчально-виховного процесу на інтернаціональну та загальнолюдську культуру;
  • відмова від ідеологізації навчально-виховного процесу;
  • професійна диференціація, тобто організація навчального процесу відповідно до вибору студентами майбутнього фаху;
  • головним принципом навчання має бути принцип комунікативності.

Головною педагогічною метою навчання студентів ПФ є оволодіння комунікативною компетенцією (набір знань, умінь та навичок, які дають змогу вирішувати комунікативні завдання в реальних ситуаціях спілкування). Отже, педагогічною метою навчання фізики студентів на ПФ є готовність випускників підготовчого факультету до основних видів діяльності, що забезпечують ефективну соціально-пізнавальну адаптацію до умов навчання у вищій школі та уміння вирішувати комунікативні завдання у професійній сфері спілкування.

Завданнями навчання фізики студентів на ФМО є:

  • оволодіння студентами-іноземцями термінологічною лексикою, через її семантизацію засобами української та англійською мовами з опором на попередній досвід, здобутий у процесі навчання рідною мовою;
  • вербалізація знань засобами української та англійською мовами, тобто вміння правильної побудови та вираження думки.

Відбір змісту, структури та логіки курсу фізики для студентів-іноземців ПФ проводився згідно з вимогами, які висуваються до випускників середньої загальноосвітньої школи та абітурієнтів вищої школи України. За основні нормативні документи взяті типові програми з фізики для загальноосвітньої школи, які розроблені й пристосовані до нової структури шкіл і базуються на інших типових нормативних документах про середню освіту.

Професійна диференціація здійснюється за різними навчальними планами. Професійна диференціація полягає в тому, що різні за профілем навчальні групи вивчають курс фізики, який відрізняється не тільки кількістю навчального часу, а й:

  • глибиною викладу матеріалу;
  • переліком та обсягом розділів, тем і питань, що належать до програми даного курсу;
  • вимогами до знань і умінь студентів.

Для кожної спеціальності обрано ядро основних та допоміжних профільних знань і умінь, які повинні бути засвоєні студентами. На основі цього і складається календарно-тематичний план курсу фізики з обраної спеціальності.

Особливу увагу звернуто на навчальний фізичний експеримент, який є вагомою органічною частиною курсу фізики й водночас важливим методом навчання.

 

ОСНОВНІ ВМІННЯ ВИПУСКНИКА ФМО З ФІЗИКИ

Мовні вміння. Випускник ФМО повинен уміти:

  • вірно оформляти висловлення;
  • читати текст (осмислено);
  • знаходити в тексті відповіді на питання, сформульовані в завданнях;
  • конспектувати навчальний матеріал у процесі самостійної роботи;
  • застосовувати здобуті знання під час аналізу фізичних явищ та розв’язання кількісних, якісних і експериментальних задач;
  • працювати з графіками і таблицями.

 Загальнонавчальні вміння. Випускник ФМО повинен уміти:

  • знати і розуміти сенс фізичних понять, величин, законів, принципів, постулатів;
  • описувати й пояснювати фізичні явища і властивості тіл, результати експерімнентов;
  • наводи приклади практичного використання фізичних знань;
  • відрізняти гіпотези від наукової теорії;
  • робити висновки на основі експериментами;
  • застосовувати отримані знання при вирішенні фізичних завдань;
  • використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності та повсякденному житті.

ЗНАННЯ ВИПУСКНИКА ФМО

ЗНАННЯ ПРО  ЯВИЩА

  • зовнішні ознаки явища;
  • умови, за яких протікає явище;
  • суть явища і механізм його протікання, тобто необхідне пояснення явища на основі сучасних наукових теорій;
  • визначення явища;
  • зв’язок даного явища з іншими;
  • кількісні характеристики явища (величини, що характеризують явище, зв’язок між величинами та формулами, які виражають цей зв’язок);
  • використання явища в практиці;
  • засоби попередження шкідливої дії явища.

 ЗНАННЯ ПРО ВЕЛИЧИНУ

  • яке явище та властивість матеріальних об’єктів характеризує дана величина;
  • визначення величини;
  • визначальну формулу (тобто формулу, яка виражає зв’язок даної величини з іншими);
  • характер цієї величини (скалярна чи векторна);
  • одиниці вимірювання цієї величини;
  • способи вимірювання величини.

 ЗНАННЯ ПРО ЗАКОН

  • між якими явищами (процесами) або величинами закон виражає зв’язок;
  • формулювання закону;
  • математичний вираз закону;
  • досліди, які підтверджують справедливість закону;
  • використання закону на практиці;
  • межі застосування закону.

 ЗНАННЯ ПРО ТЕОРІЇ

  • дослідні факти, що є основою для побудови теорії (емпіричний базис теорії);
  • основні положення (приципи) теорії;
  • математичний апарат теорії (основні рівняння);
  • коло явищ, які пояснюються даною теорією.

 ЗНАННЯ ПРО ПРИЛАД

  • призначення приладу;
  • принцип дії приладу;
  • схема приладу (основні частини приладу та їх взаємодія);
  • правила користування приладом;
  • галузі застосування приладу.

 ЗНАННЯ ПРО ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРОЦЕС

  • призначення (мета здійснення) процесу;
  • які явища та закони покладені в основу технологічного процесу;
  • основна стала технологічного процесу (схема процесу);
  • екологічні вимоги до технологічного процесу.

 Студент-іноземець ФМО має бути ознайомлений з:

– застосуванням математичних методів у вирішенні прикладних задач.

Вивчення дисципліни організовано згідно з навчальною та робочою програмами.

Системою контролю якості навчання студентів з дисципліни є лабораторні роботи, тестування, індивідуальні завдання, модульні контрольні роботи, екзамен.

Для організації самостійної роботи студентів-іноземців рекомендовано використовувати додаткову літературу та навчальні методичні посібники, які розроблені викладачами кафедри природничих наук, охоплюють теоретичний матеріал усього курсу і приклади рішень основних типових завдань та практичний матеріал, необхідний для виконання завдань.

Міжпредметні зв’язки:

Під час навчання студентів-іноземців фізиці нерідною мовою обов’язково враховують рівень знання мови навчання, використовують адаптовані для студентів-іноземців методичне забезпечення.

Особливості конкретного профілю навчання (інженерно-технічний, медико-біологічний) вимагають включення до курсу фізики додаткових питань, які пояснюють суть хімічних, біологічних, агробіологічних та інших процесів, і спрямовані на розв’язання практичних питань у різних галузях діяльності.

Залишити відповідь