Фізика як наука відіграє важливу роль в багатьох аспектах життєдіяльності людини: громадських, моральних та економічних. Спираючись на фізичні закони можна відобразити багато суттєві особливості процесів, що відбуваються в суспільстві, яке постійно змінюється. Саме фізика дозволяє виробити системне мислення. Вона формує цілісне уявлення про світ, розвиває аналітичне емоційно-образне мислення і формує науковий світогляд, дає базові знання для вивчення спеціальних дисциплін і прищеплює навички користування сучасними експериментальними і теоретичними методами дослідження природи, а також розвиває творчі здібності фахівця. Саме фізика формує загальний природничий світогляд, який є необхідним освіченій людині.
Вихідними положеннями навчання фізики студентів-іноземців на ФМО є:
- спрямованість змісту та організації навчально-виховного процесу на інтернаціональну та загальнолюдську культуру;
- відмова від ідеологізації навчально-виховного процесу;
- професійна диференціація, тобто організація навчального процесу відповідно до вибору студентами майбутнього фаху;
- головним принципом навчання має бути принцип комунікативності.
Головною педагогічною метою навчання студентів ПФ є оволодіння комунікативною компетенцією (набір знань, умінь та навичок, які дають змогу вирішувати комунікативні завдання в реальних ситуаціях спілкування). Отже, педагогічною метою навчання фізики студентів на ПФ є готовність випускників підготовчого факультету до основних видів діяльності, що забезпечують ефективну соціально-пізнавальну адаптацію до умов навчання у вищій школі та уміння вирішувати комунікативні завдання у професійній сфері спілкування.
Завданнями навчання фізики студентів на ФМО є:
- оволодіння студентами-іноземцями термінологічною лексикою, через її семантизацію засобами української та англійською мовами з опором на попередній досвід, здобутий у процесі навчання рідною мовою;
- вербалізація знань засобами української та англійською мовами, тобто вміння правильної побудови та вираження думки.
Відбір змісту, структури та логіки курсу фізики для студентів-іноземців ПФ проводився згідно з вимогами, які висуваються до випускників середньої загальноосвітньої школи та абітурієнтів вищої школи України. За основні нормативні документи взяті типові програми з фізики для загальноосвітньої школи, які розроблені й пристосовані до нової структури шкіл і базуються на інших типових нормативних документах про середню освіту.
Професійна диференціація здійснюється за різними навчальними планами. Професійна диференціація полягає в тому, що різні за профілем навчальні групи вивчають курс фізики, який відрізняється не тільки кількістю навчального часу, а й:
- глибиною викладу матеріалу;
- переліком та обсягом розділів, тем і питань, що належать до програми даного курсу;
- вимогами до знань і умінь студентів.
Для кожної спеціальності обрано ядро основних та допоміжних профільних знань і умінь, які повинні бути засвоєні студентами. На основі цього і складається календарно-тематичний план курсу фізики з обраної спеціальності.
Особливу увагу звернуто на навчальний фізичний експеримент, який є вагомою органічною частиною курсу фізики й водночас важливим методом навчання.
ОСНОВНІ ВМІННЯ ВИПУСКНИКА ФМО З ФІЗИКИ
Мовні вміння. Випускник ФМО повинен уміти:
- вірно оформляти висловлення;
- читати текст (осмислено);
- знаходити в тексті відповіді на питання, сформульовані в завданнях;
- конспектувати навчальний матеріал у процесі самостійної роботи;
- застосовувати здобуті знання під час аналізу фізичних явищ та розв’язання кількісних, якісних і експериментальних задач;
- працювати з графіками і таблицями.
Загальнонавчальні вміння. Випускник ФМО повинен уміти:
- знати і розуміти сенс фізичних понять, величин, законів, принципів, постулатів;
- описувати й пояснювати фізичні явища і властивості тіл, результати експерімнентов;
- наводи приклади практичного використання фізичних знань;
- відрізняти гіпотези від наукової теорії;
- робити висновки на основі експериментами;
- застосовувати отримані знання при вирішенні фізичних завдань;
- використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності та повсякденному житті.
ЗНАННЯ ВИПУСКНИКА ФМО
ЗНАННЯ ПРО ЯВИЩА
- зовнішні ознаки явища;
- умови, за яких протікає явище;
- суть явища і механізм його протікання, тобто необхідне пояснення явища на основі сучасних наукових теорій;
- визначення явища;
- зв’язок даного явища з іншими;
- кількісні характеристики явища (величини, що характеризують явище, зв’язок між величинами та формулами, які виражають цей зв’язок);
- використання явища в практиці;
- засоби попередження шкідливої дії явища.
ЗНАННЯ ПРО ВЕЛИЧИНУ
- яке явище та властивість матеріальних об’єктів характеризує дана величина;
- визначення величини;
- визначальну формулу (тобто формулу, яка виражає зв’язок даної величини з іншими);
- характер цієї величини (скалярна чи векторна);
- одиниці вимірювання цієї величини;
- способи вимірювання величини.
ЗНАННЯ ПРО ЗАКОН
- між якими явищами (процесами) або величинами закон виражає зв’язок;
- формулювання закону;
- математичний вираз закону;
- досліди, які підтверджують справедливість закону;
- використання закону на практиці;
- межі застосування закону.
ЗНАННЯ ПРО ТЕОРІЇ
- дослідні факти, що є основою для побудови теорії (емпіричний базис теорії);
- основні положення (приципи) теорії;
- математичний апарат теорії (основні рівняння);
- коло явищ, які пояснюються даною теорією.
ЗНАННЯ ПРО ПРИЛАД
- призначення приладу;
- принцип дії приладу;
- схема приладу (основні частини приладу та їх взаємодія);
- правила користування приладом;
- галузі застосування приладу.
ЗНАННЯ ПРО ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРОЦЕС
- призначення (мета здійснення) процесу;
- які явища та закони покладені в основу технологічного процесу;
- основна стала технологічного процесу (схема процесу);
- екологічні вимоги до технологічного процесу.
Студент-іноземець ФМО має бути ознайомлений з:
– застосуванням математичних методів у вирішенні прикладних задач.
Вивчення дисципліни організовано згідно з навчальною та робочою програмами.
Системою контролю якості навчання студентів з дисципліни є лабораторні роботи, тестування, індивідуальні завдання, модульні контрольні роботи, екзамен.
Для організації самостійної роботи студентів-іноземців рекомендовано використовувати додаткову літературу та навчальні методичні посібники, які розроблені викладачами кафедри природничих наук, охоплюють теоретичний матеріал усього курсу і приклади рішень основних типових завдань та практичний матеріал, необхідний для виконання завдань.
Міжпредметні зв’язки:
Під час навчання студентів-іноземців фізиці нерідною мовою обов’язково враховують рівень знання мови навчання, використовують адаптовані для студентів-іноземців методичне забезпечення.
Особливості конкретного профілю навчання (інженерно-технічний, медико-біологічний) вимагають включення до курсу фізики додаткових питань, які пояснюють суть хімічних, біологічних, агробіологічних та інших процесів, і спрямовані на розв’язання практичних питань у різних галузях діяльності.