Університет Лейбніца в Ганновері (LUH), Німеччина, демонструє передові підходи у впровадженні цифрових навчальних середовищ та використанні відкритих освітніх ресурсів (OER). Тренінг на тему «Цифрові навчальні середовища та відкриті освітні ресурси в LUH та TIB» ознайомив учасників із новітніми технологіями управління освітніми та науковими платформами, спрямованими на підтримку науковців, дослідників та працівників промислового сектору. Особливу увагу було приділено TIB – інформаційному науково-технологічному центру імені Лейбніца, який забезпечує керування різними освітніми і науковими платформами та веб-сервісами. Місія TIB полягає в тому, щоб робити знання та інформацію вільно доступними, ділитися ними та зберігати культурну спадщину.
Особливістю технології TIB є високий рівень відкритості доступу до матеріалів наукових досліджень та прозорість наукових процесів. Під час тренінгу учасники ознайомилися з особливостями використання Knowledge Graphs (KG) – гафлетів, які забезпечують удосконалену можливість пошуку інформації. Пошуковий сервіс є безкоштовним, підтримує багато можливостей і фільтрів, що робить його особливо популярним серед студентів та дослідників. Однак до файлів не завжди є повний доступ, що іноді ускладнює детальне опрацювання даних. Переваги використання графів знань порівняно з великими мовними моделями (LLM) були продемонстровані у презентації. Графи знань забезпечують прозорість інформації, її походження можна відстежити, а також вони забезпечують базу перевірених, надійних знань. Водночас великі мовні моделі допомагають зберігати знання в KG, пропонуючи та рекомендуючи варіанти, створюючи відображення та запити. Обговорювалися переваги інтеграції KG-LLM, яка значно спрощує обробку складної інформації.
Платформа eDoer в LUH розглядається як система рекомендацій з підтримкою AI, яка полегшує пошук відповідного вмісту користувачами. Вона підтримує доступ до відкритих освітніх ресурсів (OER) на основі дидактичного підходу, полегшуючи процес керування запитами за допомогою рекомендацій щодо відповідного вмісту і ресурсів. Під час тренінгу було також продемонстровано роботу AV-порталу TIB, який є платформою відкритого доступу для наукових відео. Портал містить близько 45-48 тисяч навчальних відео з різних дисциплін та країн світу, що включають навчальні програми, конференції, доповіді та лекції.
Основним освітнім ресурсом з відкритим доступом, який використовується в LUH, є освітній портал Twillo (twillo.de), що містить центральний репозитарій навчальних матеріалів. Twillo орієнтований на п’ять спеціалізованих наукових сфер і використовується для пошуку та публікації OER з акцентом на вищу освіту. Портал фінансується Міністерством науки та культури Нижньої Саксонії. Для підтримки відкритого доступу до освітніх матеріалів використовується технологія oersi.org, яка забезпечує створення та підтримку відкритого пошукового індексу освітніх ресурсів. Також під час тренінгу розглядалися особливості застосування ліцензій Creative Commons для публікації освітніх матеріалів, що забезпечує гнучкість у використанні контенту в освітніх цілях.
У рамках проєкту DAAD – Ukrainian Digital, Project – OER with Ukraine було створено низку наукових відео у співпраці з українськими університетами, які зберігаються та забезпечуються семантичними даними на порталі AV.TIB. Ці дані надходять до пошукового індексу OER через відкриті інтерфейси, що дозволяє безкоштовне використання контенту для освітніх цілей.
Особливо цікавою для проекту DigiUni стала інформація про Stud.IP – універсальну операційну систему для університетів, яка використовується як основна система управління навчанням (LMS). Вона забезпечує:
- Гнучке відображення організаційних структур, підтримку планування та адміністрування курсу.
- Дидактичні засоби для курсів та іспитів, інструменти спілкування (чати, форуми, відеоконференції).
- Інтеграцію з OER-платформами OERSI та Twillo.
- Настроювану стартову сторінку, що забезпечує гнучкість у викладанні та адмініструванні.
Система ILIAS, яка також використовується в LUH, є відкритою LMS з потужними інструментами розробки для створення навчальних матеріалів, таких як навчальні модулі, тести, вікі та глосарії. Вона підтримує стандарти SCORM, LTI, LOM, xAPI та забезпечує інтегровану систему навчання, інформації та роботи. Ці LMS активно використовуються для підтримки цифрового та інтерактивного навчання, електронного оцінювання, а також для створення навчальних відео та подкастів.
LUH приділяє значну увагу цифровізації університетського навчання та створенню інклюзивного освітнього середовища. В рамках мережі державних закладів цифрового університетського навчання (NeL) проводяться eTutor-тренінги, які забезпечують підтримку викладачів у цифровізації предметів. Для обміну досвідом створено універсальний форум цифровізації (HFD), який підтримує спільноту освітян у обговоренні цифрових інновацій у навчанні, включаючи використання ChatGPT та генеративного AI.
Цифровізація освітнього процесу в LUH активно підтримується E-Learning Service (ZOS/elsa), яка забезпечує підтримку викладачів, навчання вчителів, запис лекцій та виробництво медіа. Основною метою цієї платформи є об’єднання експертів із дидактики, ІТ-адміністрування, розробки ПЗ, медіадизайну та підтримки користувачів для розвитку цифрового навчання.
Досвід Університету Лейбніца в Ганновері є чудовим прикладом інтеграції цифрових навчальних середовищ та відкритих освітніх ресурсів у сучасний освітній процес. Цей досвід може стати орієнтиром для впровадження найкращих практик цифрової освіти в Україні, забезпечуючи інтеграцію української освіти в європейський освітній простір.
Матеріали презентацій доступні за посиланням: