Цифрова революція в освіті: Досвід Університету Масарика як приклад для України

Університет Масарика (MUNI), що знаходиться у Брно, Чехія, є визнаним лідером у впровадженні передових технологій в онлайн-освіті. Нещодавній тренінг, присвячений темі «Найкращі практики онлайн-освіти та навчання в Університеті Масарика (MUNI)», став важливою подією для освітян, які прагнуть вдосконалити цифровий контент та забезпечити якісну академічну мобільність в Україні.

Контент є ключовим елементом екосистеми онлайн-освіти, який визначає її функціонал та ефективність. На тренінгу обговорювалися рекомендації щодо дизайну, структури компонентів, методик та інструментарію для створення контенту, що відповідатиме вимогам DigiPlatform. Важливу увагу приділили питанням контролю якості, розробці нормативних актів для забезпечення якості контенту в українських ВНЗ, а також регламентам для публікації на офіційних ресурсах МОН. Учасники тренінгу обговорювали бачення правил відбору та формування переліку доступних цифрових курсів та інших матеріалів українських ЗВО-партнерів з їх розміщенням на DigiPlatform. Особлива увага приділялась їх відповідності вимогам забезпечення віртуальної та реальної академічної мобільності студентів. Також обговорювалися стратегії покращення якості цифрової, електронної та дистанційної освіти в Україні з подальшою інтеграцією української освіти в європейський освітній простір. Було запропоновано оптимізацію та систематизацію існуючого цифрового контенту, включаючи публікацію курсів та ресурсів європейських партнерів на DigiPlatform.

У рамках проекту DigiUni заплановано створення понад 100 нових курсів, включаючи 20 курсів з використанням VR та AR. Також планується розробка 20 окремих освітніх модулів та 30 модулів мікронавчання для позауніверситетської аудиторії, локалізація 20+ курсів європейських партнерів. Особливу увагу приділено інклюзивному контенту, для якого пропонується створити 10 навчальних курсів (2-3 з використанням AR/VR) та локалізувати 2+ курсів партнерів з ЄС.

Одним з головних досягнень є забезпечення академічної мобільності між українськими ЗВО-партнерами за допомогою DigiPlatform. Заплановано мінімум 20 кейсів академічної мобільності з визнанням результатів навчання та кредитів ЄКТС. Також було запропоновано уніфіковану структуру силабусів та робочих програм освітніх компонентів відповідно до діючих стандартів спеціальностей. Учасники тренінгу обговорювали способи спрощення адміністративних процедур для визнання кредитів і результатів навчання, що дозволить студентам обирати курси в різних університетах, підвищуючи якість освітнього процесу та академічну мобільність в Україні.

MUNI успішно впроваджує модель HyFlex, яка поєднує онлайн та офлайн навчання, дозволяючи студентам обирати формат присутності – особисто чи віддалено. Для роботи в умовах електронного навчання учасники освітнього процесу мають володіти такими технологіями, як Moodle, Blackboard, Google Classroom для дистанційного навчання, а також Mentimeter, Kahoot, Quizlet, Nearpod, Socrative для створення інтерактивного контенту. Важливу роль відіграють AR та VR технології для створення інтерактивних модулів. Також було продемонстровано модель ADDIE, що використовується в MUNI для систематичного створення навчальних курсів.

MUNI пропонує сучасну модель інтерактивного дистанційного навчання, яка охоплює конструктивістське навчання, перевернутий клас, таксономію Блума та мікроактивності – короткі завдання, що сприяють підвищенню залученості та покращенню засвоєння матеріалу. Мікроактивності дозволяють студентам краще запам’ятовувати нову лексику, граматичні правила, а також покращують вільне володіння мовою та персоналізують навчання.

Особлива увага приділяється кібербезпеці. MUNI розробив KYPO CRP – першу в ЄС платформу з відкритим кодом для навчання у сфері кібербезпеки. Вона має модульну архітектуру, що забезпечує гнучкість та масштабованість, а також використовує хмарні технології для створення реалістичних середовищ для тренувань. Впровадження VR у кібербезпеку дозволяє створювати реалістичні та інтерактивні середовища для підвищення рівня кіберзахисту.

MUNI також активно працює над забезпеченням інклюзивності у навчанні. Центр підтримки студентів з особливими потребами Teiresias забезпечує рівний доступ до освіти за допомогою адаптованих цифрових документів (DOCX, PDF, PPTX, EPUB, HTML). Центр надає комплексну підтримку студентам з різними потребами, використовуючи досвід понад 40 внутрішніх співробітників та понад 100 зовнішніх фахівців.

MUNI демонструє винятковий досвід у створенні цифрового освітнього простору, що поєднує якісний контент, академічну мобільність, інноваційні технології та інклюзивність. Цей досвід може стати орієнтиром для впровадження найкращих практик онлайн-освіти в Україні, забезпечуючи інтеграцію в європейський освітній простір та розвиток якісного цифрового навчання.

Презентації матеріалів тренінгу доступні за посиланнями:

Цей досвід є важливим кроком до інтеграції України в європейський освітній простір та розвитку якісного цифрового навчання.

Поділитись: