
Виклики сучасної освіти
Освіта є ключовою складовою розвитку суспільства. Вона перетворює дітей та дорослих в освічених, свідомих особистостей, які формують майбутнє нашої планети. Місія освітньої системи полягає у вихованні, підготовці та розвитку всіх членів суспільства, забезпечуючи кадровий потенціал для всіх галузей, включаючи охорону здоров’я, виробництво, науку і культуру.
З одного боку, освіта сприяє прогресу суспільства у напрямку ідеалів добра, достатку та істини. З іншого боку, існують негативні тенденції, такі як падіння моральності, порушення гармонії з природою та зростання конфліктів. Час змінюється, і ці зміни стають все швидшими. Згідно з теоріями Володимира Вернадського та Тейяра де Шардена, збереження негативних тенденцій може призвести до катастрофічних наслідків. Освітня система в усьому світі потребує кардинальних реформ. Психологи стверджують, що з кожної дитини можна виховати як генія, так і злочинця. Необхідно знайти фактори, що зможуть усунути причини негативних рис, таких як жадібність, агресивність та бездуховність.
Вища технічна освіта розвивалася разом із загальноосвітніми процесами, включаючи такі традиції, як індивідуалізм, примусовість, типологія занять та консерватизм. Сучасні технічні розробки вимагають колективних зусиль, оскільки індивідуальні можливості інженерів вже не достатні.
Ігрове проєктування в НТУ “ХПІ”
Ігрове проєктування було вперше впроваджено в НТУ “ХПІ” у 1979 році одночасно на трьох кафедрах. Ця ідея була розроблена професором Київського інженерно-будівельного інституту В.А. Міхельсом під назвою “ЕСКОРТ”.
Ігрове проєктування застосовується на 2–6 курсах, тривалістю від 8 до 15 тижнів у семестрі. Проєкти включають проектування закінчених виробів або технологічних процесів. Окрім ігрового проєктування, в НТУ “ХПІ” розроблено понад 100 методів аналізу конкретних ситуацій, численні ділові ігри та інші методи активного навчання. Така методика навчання забезпечує наступні навчальні ефекти:
– Прагнення до високих результатів
– Схильність до винахідництва та творчості
– Прагнення до перемоги через співпрацю
– Справедлива взаємооцінка роботи
Порівняння успіхів випускників, які брали участь у ігровому проєктуванні, показало що їх кар’єрний шлях будується ефективніше і вдвічі швидше.
Ігрові методи проектування, розроблені в НТУ “ХПІ”, допомагають освоювати нові компоненти освітнього процесу, сприяють розвитку інтелекту та творчих здібностей студентів, орієнтують на розробку нової техніки та технологій, поєднують індивідуальне навчання з колективною оцінкою.
Ігрове проєктування є ключем до вирішення протиріч між індивідуалістичним характером освіти та колективістичним характером праці, забезпечуючи ефективне навчання та розвиток студентів.
Професор Олексій ГОРІЛИЙ – засновник та популяризатор інтерактивних методів навчання в НТУ “ХПІ”