19.11.2021 р. в дистанційному форматі для студентів НТУ «ХПІ» (в тому числі курсантів Інституту танкових військ) і НАУ «ХАІ» відбулася п’ята лекція професора Литовської військової академії Миколи Добржинського.
Лекцію було присвячено обґрунтуванню та впровадженню засобів покращення надійності дизелів.
На лекції були присутні 21 студент, аспірант і викладач НТУ «ХПІ» і НАУ «ХАІ». Крім цього, в Інституті танкових військ було організовано дві аудиторії, де лекцію слухали офіцери і службовці збройних сил України, а також курсанти факультету Озброєння і військової техніки закладу.
Професор розглянув екстремальні погодні умови, що фіксувалися засобами аеропорту міста Чагчаран Афганістану, навів статистичні залежності поламок двигунів від пробігу автомобілів, представив дані щодо розподілу поламок серед систем двигунів (виявилося, що найбільш вразливою є паливна система, її поламки складають більше 50% загального числа поламок). Відзначив, що найбільш вагомими чинниками, що впливають на надійність двигунів є три фактори: жорсткі кліматичні умови, дорожні фактори, інтенсивність експлуатації.
За результатами досліджень запропонував регресійні залежності, що дозволяють встановити оптимальні інтервали між технічним обслуговуванням двигунів автомобілів (300-500 км), що запобігають їх поламкам. Розглянув результати вимірювань властивостей змащувального мастила, їх зміну в ході експлуатації різних двигунів. Запропонував раціональні інтервали заміни мастила (до 5000 км).
Дослідив що найбільш вразливими системами при експлуатації в умовах Афганістану є паливна система, система мащення, охолодження і електричного запуску. Рекомендував заходи для підвищення надійності роботи двигунів: збільшення кута випередження запалювання на 4-6 градусів, модифікація паливних насосів високого тиску за рекомендаціями компанії “Stanadyne Diesel Systems”, застосування багатофункціональних присадок до палива (S–1750, S–1745, S–1747, Stadis 450), специфічні вимоги щодо конструкції двигунів при придбанні автомобілів для експлуатації в умовах Афганістану та інш.
В ході та наприкінці лекції питання задавали професори кафедр двигунів внутрішнього згоряння Володимир Пильов, Ігор Парсаданов, доцент Олег Ліньков. Професор Микола Добржинський надав вичерпні відповіді.
Наприкінці лекції завідувач кафедри ДВЗ Олександр Осетров і професор Микола Добржинський підвели підсумки проведеного курсу. Олександр Осетров відзначив високу зацікавленість наукової спільноти регіону в лекціях професора, подякував за цікаві і змістовні лекції, висловив сподівання на подальше співробітництво. Деякі студенти кафедри півгодини чекали завершення цієї розмови, щоб висловити подяку професору.