Починаємо навчальний рік 2019-2020 з нововведень
У перший тиждень вересня у всіх групах студентів першого курсу, закріплених за кафедрою іноземних мов, було проведено тестування на рівень володіння англійською мовою. Вперше таке масштабне одночасне тестування стало можливим завдяки використанню онлайнових тестів, розроблених за допомогою засобів Google Forms. Ця технологія не тільки дозволяє швидко и зручно виконувати тести, а й забезпечує автоматичну перевірку та оцінювання. Крім того, тестування можна проводити з будь-якого пристрою, підключеного до Інтернету. Оскільки практично неможливо забезпечити комп’ютерними класами всі групи, то було прийняте рішення використовувати для тестування мобільні телефони. Цей пристрій давно став для студентів «дружнім» гаджетом, тож з адаптаційної точки зору ніяких проблем не виникло. Але були проблеми з підключенням до Інтернету, особливо на верхніх поверхах будівлі У1.
Онлайн-тест містив завдання на перевірку всіх мовленнєвих навичок, окрім говоріння. Цей аспект володіння мовою перевірявся окремо, у діалозі викладачів з кожним студентом.
Результати тестування показали наступне.
- У тестуванні взяло участь понад 700 студентів першого курсу 5 інститутів та факультетів: Е, МІТ, ХТ, КІТ, КН.
- Отримано 516 результатів. (Мабуть, дається в знаки проблеми з підключенням до Інтернету та неуважність деяких студентів.)
- Діапазон рівнів: А0 – В2. Найвищі результати продемонстрували студенти КН, де середній рівень В1. Але найбільше студентів – біля 80% – мають рівень А1-А2.
Такі результати викликають певні занепокоєння, оскільки, згідно з розпорядженням Міністерства освіта і науки, починаючи з цього року, студенти всіх спеціальностей, що бажають вступати до магістратури, мають складати тест з іноземної мови у форматі ЗНО, а через 5-7 років всі випускники вишів для отримання дипломів бакалавра повинні продемонструвати володіння іноземною мовою на рівні не нижче В1+.
Отже ми ще раз звертаємось до всіх студентів, викладачів, кураторів, керівників інститутів та факультетів: приділіть належну увагу іноземній мові. Бо це є вимогою часу (і Міністерства освіти)*.
*https://mon.gov.ua/ua/news/mon-stvorilo-koncepciyu-rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatku-riven-v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannya-profilnih-disciplin-inozemnoyu-ta-movni-skriningi
Таке тестування було запроваджено з певною метою. Зазвичай, студенти вивчали англійську мову всією академічною групою незалежно від рівня володіння мовою. В таких умовах неможливо було забезпечити належного навчання студентів відповідно до їхнього рівня: якщо більше уваги приділялось базовим навичкам володіння мовою, більш просунуті студенти нудьгували, і навпаки.
Завдяки тотальному тестуванню вдалось розподілити студентів в групи з приблизно однаковим рівнем знання мови. Іноді навіть в одну групу потрапляли студенти різних спеціальностей, що навчаються в однаковий час. Сподіваємось, це створить більш сприятливі умови навчання, в тому числі і для викладачів, що, сподіваємось, призведе до покращення результатів.
Ще одним нововведенням цього року було впровадження так званого «мовного портфоліо», який, насправді, є інструментом самоконтролю студента. В портфоліо детально прописані критерії, за якими кожен студент може самостійно оцінити свій рівень володіння мовою у різних аспектах: говоріння, письмо, читання, аудіювання. Крім того, впродовж навчання студенти мають поповнювати портфоліо результатами своєї роботи: тестами, письмовими завданнями, іншими документами, що свідчать про його досягнення у вивченні мови, а також відзначати зростання (якщо воно є) своїх вмінь і навичок. Ведення мовного портфоліо – звичайна практика для студентів європейських університетів. Тож, сподіваємось, наші студенти теж впораються з цим завданням.
Зразок портфоліо доступний кожному студенту за посиланням на титульній сторінці сайту нашої кафедри.