Інтелектуальна власність у цифрову епоху: Досвід Університету Аліканте у впровадженні інноваційних освітніх рішень

Університет Аліканте, розташований в Іспанії, продовжує відігравати провідну роль у впровадженні інновацій у сфері цифрової освіти, активно досліджуючи питання інтелектуальної власності (ІВ) та її інтеграції в сучасне навчальне середовище. Нещодавній тренінг на тему «Інтелектуальна власність та цифрова освіта» надав учасникам можливість глибше зрозуміти еволюцію ІВ, різноманітні типи прав та найкращі практики управління ІВ як активом. Особлива увага приділялася авторському праву, його обмеженням та можливостям у цифровій епосі. Цикл презентацій з основ інтелектуальної власності, відкритих інновацій та ліцензування прав ІВ охоплював широке коло питань, зокрема: авторське право, ліцензії та комерційне використання – учасники дізналися про основні аспекти авторського права, види ліцензій та їх застосування у цифровому просторі. Концепція відкритих інновацій розглядає різні моделі ліцензування ІВ, важливість положень та умов (T&C) при роботі з власним і стороннім контентом. Особлива увага приділялася розумінню різних аспектів ліцензій Creative Commons та їх застосуванню в освіті та наукових дослідженнях.

 

Цікавим прикладом відкритої інновації стала ініціатива Netflix Prize, де компанія запропонувала мільйон доларів за покращення свого алгоритму рекомендацій на 10%. Це чудовий приклад того, як краудсорсинг може бути ефективним методом для досягнення інноваційних рішень. В академічному контексті було підкреслено, що університети, індустрія та держава є рівноправними гравцями, які можуть співпрацювати у розробці інноваційних рішень. Відкрита інновація сприяє цій співпраці, водночас підвищуючи значення інтелектуальної власності як активу.

Особливу увагу приділили темі інтелектуальної власності у проєктах Horizon та Erasmus. Було з’ясовано, хто отримує переваги, які обмеження та дозволи пов’язані з ІВ у цих проєктах, а також обговорено два основні типи угод: Grant Agreement (GA) – визначає зобов’язання учасників щодо використання результатів проєкту, та Consortium Agreement (CA) – регламентує розподіл прав ІВ серед учасників консорціуму. Було роз’яснено ключові терміни: Background – знання, які існують до проєкту і залишаються власністю їхніх власників; Results – нові результати, створені під час проєкту, які належать учасникам, що їх створили; Exploitation та Dissemination – використання результатів у нових дослідженнях або для комерційних цілей та їх публічне поширення. Ці знання є надзвичайно важливими для ефективного управління інтелектуальною власністю в межах міжнародних науково-дослідних проєктів.

Однією з найцікавіших частин тренінгу стала практична сесія Create Your Own IP Policy, де учасники в інтерактивному форматі розробляли власний зразок політики інтелектуальної власності. Робота в групах та обговорення дозволили створити всебічну політику ІВ, яка охоплює всі аспекти, включаючи ліцензування та вирішення спорів; врахувати специфічні обставини, зокрема використання ІВ у міжнародному контексті; покращити структуру політики через співпрацю та обговорення з іншими групами. Ця сесія допомогла учасникам краще зрозуміти, як формувати ефективну політику ІВ для своїх організацій.

Віце-ректор з цифрової трансформації Університету Аліканте представив стратегію цифрової трансформації на 2021-2024 роки, що зосереджена на підвищенні цифрової компетентності студентів і персоналу, використанні технологій для трансформації навчання та досліджень, розвитку е-урядування та впровадженні новітніх технологій, таких як штучний інтелект та блокчейн для покращення управління інформацією та безпеки. Університет активно розвиває внутрішню підприємницьку культуру через проєкти IntraLab, включаючи OpenData – інтелектуальний пошуковий механізм та каталог відкритих даних, Tech4Diet-UA – віртуальна реальність для підтримки дієтотерапії, а також AI-проекти для поліпшення взаємодії між студентами та оптимізації навчальних матеріалів.

Університет Аліканте демонструє винятковий досвід у сфері цифрової освіти та інтелектуальної власності, використовуючи передові технології та інноваційні підходи. Інтеграція AI, цифрової трансформації, управління ІВ, а також розвиток платформи UACloud сприяють підвищенню якості освіти та створенню інтерактивного навчального середовища. Досвід Університету Аліканте може стати орієнтиром для впровадження найкращих практик цифрової освіти в Україні, сприяючи підвищенню цифрових компетенцій викладачів і студентів та інтеграції української освіти в європейський освітній простір.

Матеріали презентацій доступні за посиланням: Google Drive.

Поділитись: