Бакалаврат (G4.02 Теплоенергетика)

G4.02 Теплоенергетика

Освітня програма: «Промислова та комунальна теплоенергетика. Інжиніринг та енергоефективність»

Галузь знань: G «Інженерія, виробництво та будівництво»

Спеціальність:G4 Енерговиробництво (за спеціалізацією)

Гарант освітньої програми: Круглякова Ольга Володимирівна

Профіль освітньої програми

1 - Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій.

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ бакалавр.
Освітня кваліфікація ‒ бакалаврз теплоенергетики

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Промислова та комунальна теплоенергетика. Інжиніринг та енергоефективність»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ECTS, термін навчання – 3 роки 10 місяці

Наявність акредитації

НАЗЯВО. Україна.
Сертифікат про акредитацію освітньої програми № 16149. Термін дії ‒ до 01.07.2030.

Цикл/рівень

Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, НРК України – 6 рівень, ЕQF-LLL – 6 рівень, FQEHEA – перший цикл

Передумови

Наявність повної загальної середньої освіти

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифікату. Переглядається щорічно.

2 – Мета освітньої програми
Метою освітньої програми є підготовка фахівців високого професійного рівня у промисловій та комунальній теплоенергетиці з наданням широкого спектру знань і навичок у професійній, фундаментальній, соціальній та гуманітарній сферах та формуванням у них елементів наукового світогляду. Це досягається шляхом підготовки фахівців, здатних самостійно проводити проєктування та всебічний аналіз об’єктів промислової та комунальної теплоенергетики; створювати і впроваджувати інноваційні технології та нове обладнання в сфері теплоенергетики для промисловості та комунального господарства з урахуванням регіональних особливостей; впроваджувати енергоефективні технології, системи енергетичного менеджменту, що сприятиме збільшенню ефективності використання та перетворення різних видів енергії та підвищенню екологічної безпеки.
3 – Характеристика освітньої програми

Галузь знань: G Інженерія, виробництво та будівництво

Спеціальність: G4 Енерговиробництво (за спеціалізацією)

Спеціалізація: G4.02. Теплоенергетика

Об’єкт вивчення: теплоенергетичне обладнання теплових та атомних електростанцій; теплотехнічне обладнання промислових та комунальних підприємств; парові, водогрійні котли; теплові двигуни; тепло- та масообміні апарати; теплонасосні, холодильні установки; теплоносії та робочі тіла; процеси вироблення, перетворення, передавання, розподілу, використання енергії.

Цілі навчання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Теоретичний зміст предметної області: теоретичні та практичні знання теорії тепломасообміну, технічної термодинаміки, гідрогазодинаміки, термічної міцності, горіння, перетворення енергії, технічної механіки, комп’ютерних технологій проектування в теплоенергетиці.

Методи, методики та технології: одержання, передачі, ефективного та екологічного використання енергії, експлуатації, контролю, моніторингу енергетичного обладнання, методи фізичного та математичного моделювання та обробки даних при експлуатації об’єктів діяльності.

Інструменти та обладнання: основне і допоміжне устаткування, засоби автоматизування та керування; засоби технологічного, інструментального, метрологічного, діагностичного, інформаційного та організаційного устатковування виробничих процесів.

Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на досягнення у студентів знань по дослідженню, проектуванню, конструюванню, експлуатації та модернізації технічних засобів з виробництва теплоти, електроенергії та холоду, застосуванню, управлінню потоками та взаємоперетворенню інших видів енергії та теплоти; з підвищення енергоефективності об’єкта на основі пропонування і обґрунтовування енергозберігаючих заходів, які призведуть до зниження споживання палива та енергії, організації та впровадження системи енергетичного менеджменту на промислових та комунальних підприємствах..

Особливості програми. Особливістю програми є інтеграція фундаментальної теоретичної і практичної підготовки фахівців для комунальної теплоенергетики, комплексу різних галузей промисловості з урахуванням впровадження енергетичного менеджменту, енергоефективних технологій та обладнання, сучасного стану регіональної теплоенергетики та енергетичної галузі в цілому.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Професійна кваліфікація відповідає розділу “Класифікатора професій” – технічні фахівці в галузі фізичних наук та техніки, а саме надається – бакалавр з теплоенергетики.
Професійні можливості випускників (відповідно до Класифікатора професій ДК 003:2010).
Випускник може займати посади фахівця, первинні (молодші) інженерні та керівні (низового управлінського персоналу):
енергетик (3113),
енергетик виробництва (3113),
технік-теплотехнік (3119),
фахівець з енергетичного менеджменту (3113),
теплотехнік (3115),
державний інспектор з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (3449),
інспектор інспекції енергонагляду (3152),
технік з експлуатації біоенергетичних установок (3113),
фахівець з управління енергозбереженням в будівлях (3111)
Права випускників на працевлаштування не обмежуються. За умови придбання виробничого досвіду та здачі іспитів для підтвердження наявності необхідних обсягів професійних знань, умінь та навичок випускник може працювати на інженерних посадах відповідних підрозділів підприємств теплоенергетичної галузі, проектних організацій.

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентсько-центроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, навчання за допомогою системи Microsoft 365, самонавчання, навчання через лабораторну практику, навчання на основі досліджень.
Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, інтерактивних лекцій, семінарських, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем за окремими освітніми компонентами, індивідуальні заняття, групова проектна робота.

Оцінюван­ня

Поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити (усні та письмові), захист курсових проектів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.
Рейтингова система оцінювання, усні та письмові екзамени, тестування.
Система оцінювання передбачає застосування міжнародної системи ЄКТС (з оцінками А, B, C, D, E, F), національної системи (з оцінками «відмінно», «добре», «задовільно» та «незадовільно»), а також 100-бальної системи ВНЗ з встановленою системою відповідності.

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК-1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК-2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК-3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК-4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-5. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК-6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК-7. Здатність працювати в команді.
ЗК-8. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК-9. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК-10. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК-11. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ФК-1. Здатність застосовувати відповідні кількісні математичні методи, методи природничих та технічних наук і комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань в теплоенергетичній галузі.
ФК-2. Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем.
ФК-3. Здатність проектувати та експлуатувати теплоенергетичне обладнання.
ФК-4. Здатність виявляти, класифікувати і оцінювати ефективність систем і компонентів на основі використання аналітичних методів і методів моделювання в теплоенергетичній галузі.
ФК-5. Здатність визначати, досліджувати та розв’язувати проблеми у сфері теплоенергетики, а також ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з інженерними аспектами і проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров’я і безпеки та оцінками ризиків в теплоенергетичній галузі.
ФК-6. Здатність враховувати знання і розуміння комерційного та економічного контексту при прийнятті рішень в теплоенергетичній галузі.
ФК-7. Здатність враховувати ширший міждисциплінарний інженерний контекст у професійній діяльності в сфері теплоенергетики.
ФК-8. Здатність використовувати наукову і технічну літературу та інші джерела інформації у професійній діяльності в теплоенергетичній галузі.
ФК-9. Здатність розробляти плани і проекти для забезпечення досягнення поставленої певної мети з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючи виробництво, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію теплоенергетичного обладнання.
ФК-10. Здатність дотримуватися професійних і етичних стандартів високого рівня у діяльності в теплоенергетичній галузі.
ФК-11. Здатність забезпечувати якість в теплоенергетичній галузі.
ФК-12. Здатність забезпечувати захист інтелектуальної власності, готувати, оформлювати і виконувати контракти в теплоенергетичній галузі.

Спеціальні (фахові) компетентності (визначені закладом вищої освіти)

ФКС-1. Здатність аналізувати передумови створення і впроваджувати системи енергетичного менеджменту на промислових підприємствах та об’єктах комунальної сфери.
ФКС-2. Здатність брати участь у проведенні техніко-економічного обгрунтування енергоефективності проектних розробок за стандартними методиками, а також в розробці й впровадженні заходів з енергозбереження та підвищення енергоефективності.
ФКС-3. Здатність управляти споживанням палива та енергії на промислових підприємствах та об’єктах комунальної сфери, розробляти проекти з використання енергетичних відходів.

 

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеціальністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ПРН-1. Знати і розуміти математику, фізику, хімію на рівні, необхідному для досягнення результатів освітньої програми.
ПРН-2. Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика», на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики.
ПРН-3. Розуміння міждисциплінарного контексту спеціальності «Теплоенергетика».
ПРН-4. Аналізувати і використовувати сучасні інженерні технології, процеси, системи і обладнання у сфері теплоенергетики.
ПРН-5. Обирати і застосовувати придатні типові аналітичні, розрахункові та експериментальні методи; правильно інтерпретувати результати таких досліджень.
ПРН-6. Виявляти, формулювати і вирішувати інженерні завдання у теплоенергетиці; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров’я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) обмежень.
ПРН-7. Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров’я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти.
ПРН-8. Застосовувати передові досягнення електричної інженерії та суміжних галузей при проектуванні об’єктів і процесів теплоенергетики.
ПРН-9. Вміти знаходити необхідну інформацію в технічній літературі, наукових базах даних та інших джерелах інформації, критично оцінювати і аналізувати її.
ПРН-10. Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики.
ПРН-11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки.
ПРН-12. Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
ПРН-13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
ПРН-14. Мати навички розв’язання складних задач і практичних проблем, що передбачають реалізацію інженерних проектів і проведення досліджень відповідно до спеціалізації.
ПРН-15. Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів.
ПРН-16. Розуміти нетехнічні (суспільство, здоров’я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) наслідки інженерної практики.
ПРН-17. Аргументувати і доносити судження, які відбивають інженерні рішення в сфері теплоенергетики та відповідні соціальні, екологічні та етичні проблеми до фахівців і нефахівців.
ПРН-18. Вміти керувати професійною діяльністю, приймати участь у роботі над проектами, нести відповідальність за прийняття рішень у сфері теплоенергетики

Результати навчання за спеціальністю (визначені закладом вищої освіти)

ПРНС 1. Розробляти заходи з енергозбереження, в тому числі з використання енергетичних відходів, на основі аналізу енергоефективності використання паливно-енергетичних ресурсів на об’єктах промисловості та комунальної сфери.
ПРНС 2. Знати і розуміти основні положення системи енергетичного менеджменту та його впровадження на об’єктах промисловості та житлово-комунальної сфери на основі діючої нормативно-правової бази

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Кадрове забезпечення освітньої програми повинно відповідати постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

Матеріально-технічне забезпечення

Матеріально-технічне забезпечення освітньої програми відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021 Додаток 17).
НТУ «ХПІ» має навчальні аудиторії, які відповідають вимогам для проведення занять за програмою. В освітньому процесі використовується комп’ютерна техніка кафедр, яка задовольняє вимоги за кількістю та якістю обладнання.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення освітньої програми відповідає вимогам щодо інформаційного та навчально-методичного забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти згідно з діючим законодавством України відповідно постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18).

Наукова бібліотека університету та кафедри, які ведуть підготовку за програмою, мають базову літературу (підручники, методичні посібники, монографії) та періодичні видання, що використовується для викладання і навчання. Студенти мають фізичний доступ до неї. Більшість джерел інформації доступні студентам в Internet або представлені в базах даних кафедр.

9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenti-ntu-hpi-2/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах.

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenty/normatyvni-dokumenty).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах згідно з вимогами чинного законодавства за умови визнання попереднього освітнього рівня.

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.

Структурно-логічна схема

Форма аттестації здобувачів вищої освіти

Атестація випускників освітньої програми проводиться у формі захисту дипломної роботи та завершується видачою документу встановленого зразка про присудження ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: «Бакалавр з теплоенергетики». Атестація здійснюється відкрито і публічно.
Кваліфікаційна робота має передбачати розв’язання складного спеціалізованого завдання або практичної проблеми теплоенергетики, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов, із застосуванням теорій та методів електричної інженерії.
Кваліфікаційна робота не повинна містити плагіату, фальсифікації та фабрикації.
Виконується перевірка кваліфікаційної роботи на академічний плагіат з використанням програмно-технічних засобів.
Кваліфікаційна робота має бути розміщена на офіційному сайті закладу вищого навчального закладу або його підрозділу, або у депозитарії закладу вищої освіти.
Оприлюднення кваліфікаційних робіт, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснювати у відповідності до вимог чинного законодавства.
Інші вимоги мають бути визначені та легітимізовані у відповідних документах закладу вищої освіти.

Вибіркові освітні компоненти

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані  за посиланням.

Додаткова інформація

Повний текст освітньої програми з рецензіями

Інші документи

Опитування та обговорення

Анкета опитування бакалаврів
Результати опитування бакалаврів 2024/2025
Результати опитування бакалаврів 2023/2024


 

В будь який момент ви можете залишити ваші побажання щодо покращення організації освітнього процесу, заповнивши форму

Проект ОПП

(доступний з грудня по березень)

Свої пропозиції та побажання надсилайте :
гаранту Ользі Кругляковій, email:  Olha.Kruhliakova@khpi.edu.ua

або заповніть форму зворотного зв’язку.

Дякуємо Вам за співпрацю!

Протоколи засідання робочих груп

2025 рік
Протокол №1 від 23 грудня 2024 р.
2024 рік
Протокол №1 від 22 грудня 2023 р.
Протокол №2 від 8 квітня 2024 р.
Протокол №3 від 14 червня 2024 р.
Витяг з протоколу №8 засідання кафедри ТТЕТ від 10 квітня 2024 р.
Протокол №4 від 24 червня 2024 р.
2023 рік
Протокол №3 від 12 червня 2023 р.
Витяг з протоколу №6 засідання кафедри ТТЕТ від 24 березня 2023 р.
Протокол №2 від 23 березня 2023 р.
Протокол №1 від 21 грудня 2022 р.