Магістратура (G4.02 Теплоенергетика)

Освітня програма: «Промислова та комунальна теплоенергетика. Інжиніринг та енергоефективність»

Галузь знань: G «Інженерія, виробництво та будівництво»

Спеціальність: G4 Енерговиробництво (за спеціалізацією)

Гарант освітньої програми: Кошельнік Олександр Вадимович

Профіль освітньої програми

1 - Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій.

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ магістр.
Освітня кваліфікація ‒ магістр з теплоенергетики

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Промислова та комунальна теплоенергетика. Інжиніринг та енергоефективність»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом магістра, одиничний, 90 кредитів ECTS, термін навчання – 1 роки 4 місяці

Наявність акредитації

НАЗЯВО. Україна.
Сертифікат про акредитацію освітньої програми № 16150. Термін дії ‒ до 01.07.2030.

Цикл/рівень

Другий (магістерський) рівень вищої освіти, НРК України – 7 рівень, ЕQF-LLL –7 рівень, FQEHEA – другий цикл

Передумови

Наявність ступеня бакалавра

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифікату. Переглядається щорічно.

2 – Мета освітньої програми
Метою освітньої програми є підготовка професіоналів високого рівня у промисловій та комунальній теплоенергетиці з наданням широкого спектру знань і навичок у фаховій, фундаментальній, соціальній та гуманітарній сферах та формуванням у них наукового світогляду. Це досягається шляхом підготовки фахівців, здатних самостійно проводити проєктування та всебічний аналіз об’єктів промислової та комунальної теплоенергетики, розробляти та впроваджувати енергоефективні технології, системи енергетичного менеджменту, що сприятимуть збільшенню ефективності використання та перетворення різних видів енергії та підвищенню енергетичної та екологічної безпеки. Професіонали будуть здатні створювати, науково обґрунтовувати і впроваджувати інноваційні технології та нове обладнання, конструювати, проєктувати, забезпечувати відповідну культуру експлуатації і безпеки у сфері теплоенергетики для промисловості і комунального господарства з урахуванням регіональних особливостей.
3 – Характеристика освітньої програми

Галузь знань: G Інженерія, виробництво та будівництво

Спеціальність: G4 Енерговиробництво (за спеціалізацією)

Спеціалізація: G4.02. Теплоенергетика

Об’єкт вивчення: теплоенергетичне обладнання об’єктів енергетики, промисловості, комунального господарства; системи забезпечення тепловою енергією та холодом; нетрадиційні (альтернативні) технології отримання енергії; системи обліку енергії, регулювання та автоматизації; засоби проектування теплоенергетичних установок і систем; енергетичний менеджмент та аудит.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних самостійно проектувати та аналізувати сучасні теплоенергетичні системи; визначати оптимальні параметри теплоенергетичних пристроїв; проводити аналіз енергоефективності та пропонувати енергоощадні заходи, які сприятимуть зменшенню використання палива і енергії та негативного впливу на оточуюче середовище.

Теоретичний зміст предметної області: теоретичні основи виробництва, перетворення, застосування теплової енергії; теплові електростанції; теплоенергетичні установки; принципи тепломасообміну, термодинаміки та дотичних до теплоенергетики питань міцності, гідрогазодинаміки, механіки конструкційних матеріалів.

Методи, методики та технології: одержання, передачі, та використання енергії; експлуатації, контролю та моніторингу енергетичного обладнання; методи фізичного, комп’ютерного та математичного моделювання; методи обробки даних.

Інструменти та обладнання: основне і допоміжне устаткування теплоенергетики, засоби автоматизування та керування теплоенергетичними  процесами; технологічні, інструментальні, метрологічні, діагностичні, інформаційні засоби та устаткування.

Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на підготовку фахівців, здатних самостійно проводити проєктування, аналіз ефективності та надійності теплоенергетичних пристроїв та систем, застосовувати сучасні енергоефективні технології, які сприяють підвищенню ефективності перетворення енергії, зменшенню використання палива та підвищенню екологічної безпеки.

Особливості програми. Можливість отримання теоретичних знань та практичних навичок щодо застосування широкої номенклатури теплоенергетичного та теплотехнологічного обладнання різного цільового призначення в промисловості і комунальному господарстві, впровадження сучасних енергоефективних технологій з урахуванням соціальних, екологічних та економічних факторів. Враховуючи існуючий стан енергетики країни та регіону, програма передбачає дисципліни, спрямовані на питання проєктування та розробки систем децентралізованого теплоенергозабезпечення із застосуванням альтернативних та поновлюваних джерел енергії. Також робиться акцент на використанні сучасних методик досліджень та розрахунків систем теплоенергопостачання з використанням вторинних енергоресурсів.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Кваліфікація відповідає розділу “Класифікатора професій” – професіонали в галузі фізичних, математичних та технічних наук.

Професійні можливості випускників (відповідно до Класифікатора професій ДК 003:2010).

Випускник може займати інженерні та керівні посади:

енергетик,
енергетик виробництва,
енергетик дільниці,
енергетик цеху,
державний інспектор з енергетичного нагляду,
інженер-проектувальник,
експерт із енергоефективності нетрадиційних і відновлювальних видів енергії,
енергетичний аудитор процесів,
енергетичний аудитор будівель,
професіонал з енергетичного менеджменту.

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване  навчання, самонавчання, навчання через лабораторну практику, навчання на основі досліджень. Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, семінарських, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем за окремими освітніми компонентами, індивідуальні  заняття,  групова проєктна робота.

Оцінюван­ня

Поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити, захист навчальних проєктів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.
Рейтингова система оцінювання, усні та письмові екзамени, тестування.
Система оцінювання передбачає застосування міжнародної системи ЄКТС (з оцінками А, B, C, D, E, F), національної системи (з оцінками «відмінно», «добре», «задовільно» та «незадовільно»), а також 100-бальної системи ВНЗ з встановленою системою відповідності.

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у теплоенергетичній галузі або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК-1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК-2. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК-3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК-4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК-5. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ФК-1. Здатність застосовувати та удосконалювати математичні та комп’ютерні моделі, наукові і технічні методи та сучасне комп’ютерне програмне забезпечення для розв’язання складних інженерних задач в теплоенергетиці.
ФК-2. Здатність аналізувати та комплексно інтегрувати сучасні знання з природничих, інженерних, суспільно-економічних та інших наук для розв’язання складних задач і проблем теплоенергетики.
ФК-3. Здатність застосовувати релевантні математичні методи для розв’язання складних задач в теплоенергетиці.
ФК-4. Здатність управляти робочими процесами та приймати ефективні рішення у сфері теплоенергетики, беручи до уваги соціальні, економічні, комерційні, правові та екологічні аспекти.
ФК-5. Здатність розробляти, реалізовувати, впроваджувати і супроводжувати проекти з урахуванням всіх аспектів проблеми, яка вирішується, включаючи етапи проектування, виробництва, експлуатації, технічного обслуговування та утилізації теплоенергетичного обладнання.
ФК-6. Здатність приймати рішення щодо матеріалів, обладнання, процесів в теплоенергетиці з урахуванням їх властивостей та характеристик.
ФК-7. Здатність здійснювати інноваційну діяльність в теплоенергетиці.

Спеціальні (фахові) компетентності (визначені закладом вищої освіти)

ФКС-1. Здатність формулювати завдання на розробку проєктних рішень, пов’язаних з модернізацією технологічного обладнання, заходами щодо поліпшення експлуатаційних характеристик, підвищення екологічної безпеки, поліпшення умов праці, економії ресурсів.
ФКС-2. Здатність застосовувати методи і засоби автоматизованих систем управління технологічними процесами в теплоенергетиці, теплотехніці і теплотехнологіях.
ФКС-3. Здатність до обґрунтування заходів по економії енергоресурсів, розробці норм їх витрати, розрахунку потреб виробництва в енергоресурсах.

 

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеціальністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ПРН-1. Аналізувати, застосовувати та створювати складні інженерні технології, процеси, системи і обладнання відповідно до обраного напряму теплоенергетики.
ПРН-2. Аналізувати і обирати ефективні аналітичні, розрахункові та експериментальні методи розв’язання складних задач теплоенергетики.
ПРН-3. Розробляти і реалізовувати проекти у сфері теплоенергетики з урахуванням цілей, прогнозів, обмежень та ризиків і беручи до уваги технологічні, законодавчі, соціальні, економічні, екологічні та інші аспекти.
ПРН-4. Відшуковувати необхідну інформацію з різних джерел, оцінювати, обробляти та аналізувати цю інформацію.
ПРН-5. Розробляти і досліджувати фізичні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів та процесів теплоенергетики, перевіряти адекватність моделей, порівнювати результати моделювання з іншими даними та оцінювати їх точність і надійність.
ПРН-6. Приймати ефективні рішення, використовуючи сучасні методи та інструменти порівняння альтернатив, оцінювання ризиків та прогнозування.
ПРН-7. Знати, розуміти і застосовувати у практичній діяльності ключові концепції, сучасні знання та кращі практики в теплоенергетичній галузі, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
ПРН-8. Обґрунтовувати вибір та застосовування матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів з урахуванням їх характеристик і властивостей, вимог до кінцевого продукту, а також нетехнічних аспектів.
ПРН-9. Вільно спілкуватися державною мовою з професійних питань, обговорювати результати виробничої, наукової та інноваційної діяльності з фахівцями та нефахівцями.
ПРН-10. Розуміти стратегію і цілі підприємства (установи) з урахуванням забезпечення позитивного внеску до розвитку суспільства і держави, створення і впровадження інноваційних технологій, розвитку персоналу.
ПРН-11. Оцінювати і забезпечувати якість об’єктів і процесів теплоенергетики.
ПРН-12. Доносити зрозуміло і недвозначно власні висновки з проблем теплоенергетики, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців.
ПРН-13. Знати основні положення вітчизняного і міжнародного законодавства і практик міжнародної діяльності у сфері теплоенергетики.
ПРН-14. Планувати і реалізовувати заходи з підвищення енергоефективності теплоенергетичних об’єктів і систем з урахуванням наявних обмежень, включаючи ті, що пов’язані з проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров’я і безпеки та оцінками ризиків в теплоенергетиці, оцінювати ефективність таких заходів.
ПРН-15. Розуміння професійних і етичних стандартів діяльності, застосування їх під час діяльності у сфері теплоенергетики.
ПРН-16. Аналізувати і оцінювати проблеми теплоенергетики, пов’язані із розвитком нових технологій, науки, суспільства та економіки.
ПРН-17. Ефективно співпрацювати з колегами, беручі відповідальність за певний напрям і свій внесок до спільних результатів діяльності, а також власний розвиток і розвиток колективу.

Результати навчання за спеціальністю (визначені закладом вищої освіти)

ПРНС-1. Розуміння сучасних методик проєктування і дослідження теплоенергетичних об’єктів, а також їх обмежень.
ПРНС-2. Знання і розуміння інженерних аспектів на рівні,
що забезпечує досягнення інших результатів освітньої програми, включаючи певну обізнаність про останні досягнення науки і техніки.
ПРНС-3. Практичні навички вирішення завдань, необхідні для успішної реалізації інженерних проєктів і проведення наукових досліджень.
ПРНС-4. Уміння керувати професійною та науковою діяльністю, брати участь у проєктах, беручи на себе відповідальність за прийняті рішення.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Кадрове забезпечення освітньої програми повинно відповідати постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

Матеріально-технічне забезпечення

Матеріально-технічне  забезпечення освітньої програми відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021 Додаток 17). НТУ «ХПІ» має навчальні аудиторії, які відповідають вимогам для проведення занять за програмою. В освітньому процесі використовується комп’ютерна техніка кафедр, яка задовольняє вимоги за кількістю та якістю обладнання, лабораторне обладнання кафедри.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення освітньої програми відповідає вимогам щодо інформаційного та навчально-методичного забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти згідно з діючим законодавством України відповідно постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18).

Наукова бібліотека університету та кафедри, які ведуть підготовку за програмою, мають базову літературу (підручники, методичні посібники, монографії) та періодичні видання, що використовується для викладання і навчання. Студенти мають фізичний доступ до неї. Більшість джерел інформації доступні студентам в Internet або представлені в базах даних кафедр.

9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenti-ntu-hpi-2/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах.

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenty/normatyvni-dokumenty).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах згідно з вимогами чинного законодавства за умови визнання попереднього освітнього рівня.

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.

Структурно-логічна схема

Форма аттестації здобувачів вищої освіти

Атестація здійснюється у формі публічного захисту кваліфікаційної роботи. Кваліфікаційна робота має передбачати розв’язання складної задачі або проблеми теплоенергетики, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Виконується процедура перевірки кваліфікаційної роботи на академічний плагіат, яка включає автоматизовану перевірку робіт за допомогою програмних засобів і аналіз робіт фахівцями з відповідної предметної області з урахуванням результатів такої перевірки. Результати перевірки відображаються за формою встановленою на кафедрі. Кваліфікаційна робота не повинна містити плагіату, фальсифікації та фабрикації.
Кваліфікаційна робота має бути розміщена на офіційному сайті закладу вищого навчального закладу або його підрозділу, або у репозитарії закладу вищої освіти.
Оприлюднення кваліфікаційних робіт, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснювати у відповідності до вимог чинного законодавства.
Атестація випускників освітньої програми завершується видачею документу встановленого зразка про присудження ступеня магістра із присвоєнням кваліфікації «Магістр з теплоенергетики»

Вибіркові освітні компоненти

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані  за посиланням.

Додаткова інформація

Повний текст освітньої програми та рецензій

Інші документи

Опитування та обговорення

Анкета опитування магістров
Результати опитування магістров 2024/2025
Результати опитування магістров 2023/2024


 

В будь який момент ви можете залишити ваші побажання щодо покращення організації освітнього процесу, заповнивши форму

Проект ОПП

(доступний з грудня по березень)

Свої пропозиції та побажання надсилайте
гаранту Олександру Кошельніку, email: Oleksandr.Koshelnik@khpi.edu.ua
або заповніть форму зворотного зв’язку.

Дякуємо Вам за співпрацю!

Протоколи засідання робочих груп

2025 рік
Протокол №1 від 16 грудня 2024 р.
2024 рік
Протокол №1 від 22 грудня 2023 р.
Протокол №2 від 9 квітня 2024 р.
Протокол №3 від 14 червня 2024 р.
Витяг з протоколу №8 засідання кафедри ТТЕТ від 10 квітня 2024 р.