Кафедра «Колісні та гусеничні машини» (нині кафедра інформаційних технологій і систем колісних та гусеничних машин ІТС КГМ) Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (НТУ «ХПІ») створена на факультеті транспортного машинобудування 2 грудня 1972 року наказом по Міністерству вищої і середньої спеціальної освіти (МВССО) СРСР для підготовки інженерних кадрів за спеціальністю «Гусеничні та колісні машини» (ГКМ).
Ініціатором заснування кафедри КГМ був один з творців легендарного танка Т–34, головний конструктор ряду серійних танків (Т–44, Т–54, Т–64) та їх модифікацій, двічі Герой Соціалістичної Праці, лауреат Ленінської і трьох Державних премій СРСР, доктор технічних наук Олександр Олександрович Морозов.
Першим завідувачем кафедри був призначений Віталій Прокопович Аврамов, учасник Великої Вітчизняної війни, доктор технічних наук, професор, відомий вчений у галузі динаміки і міцності машин, прикладної теорії коливань, учень знаменитого професора В. М. Бабакова. До викладацького складу кафедри увійшли: учасники Великої Вітчизняної війни Н.Н.Палащенко і В. М.Трушкін, а також Л. В. Білаш, Е. А. Шорох, В. К. Бєлов, В. М.Омельченко.
При безпосередній участі О.О. Морозова колективом кафедри КГМ були розроблені навчальні плани підготовки інженерів–механіків і визначені три основні наукові напрями діяльності: вдосконалення ходових систем швидкохідних гусеничних машин, дослідження перспективних трансмісій, комплексна автоматизація систем і агрегатів транспортних засобів. Широкий науковий кругозір В. П. Аврамова дозволив сформулювати генеральний принцип підготовки сучасного інженера – принцип фундаменталізації. Було значно збільшено кількість навчальних занять з природничих і загальноінженерних дисциплін. Серед професійно–орієнтованих (спеціальних) дисциплін з’явилися курси, зміст яких перетинається із загальноінженерними, наприклад, «Прикладна теорія коливань», «Теорія підресорювання», «Синтез планетарних передач», «Основи надійності», «Основи автоматики транспортних машин». Однією з перших в ХПІ кафедра освоїла курси «Системи автоматизованого проектування ГКМ», «Мікропроцесорна техніка в транспортних машинах», «Математичне моделювання динамічних процесів в ГКМ». Успіх освоєння цих дисциплін забезпечувався тим, що однією з вимог В. П. Аврамова було обов’язкова участь викладачів у науковій роботі. Підготовка нових курсів доручалася лекторам, які працюють у відповідному науковому напрямку, і, як правило, програма нового курсу включала і результати власних досліджень викладача.
У 1992 році на кафедрі, поряд з продовженням підготовки інженерів–механіків, розпочата підготовка інженерів–електромеханіків за новою спеціальністю «Електричні системи і комплекси транспортних засобів», що вимагає залучення фахівців відповідного профілю (професор Пойда А. М.).
З 1999 року на кафедрі діють курси з підготовки водіїв. За цей час понад 3500 студентів та викладачів пройшли навчання і отримали права.
З 2004 року відкрита нова спеціальність “Інформаційні технології проектування” за спеціалізацією “Комп’ютерне проектування транспортних засобів“.
У 2005 році кафедрі присвоєно ім’я Олександра Олександровича Морозова.
З 2007 року кафедрою КГМ завідує доктор технічних наук, професор Волонцевич Дмитро Олегович.