J8 Автомобільний транспорт

Банер 274 Автомобільний транспорт

В рамках освітньої програми «Автомобілі та автомобільне господарство» кафедра веде підготовку висококваліфікованих фахівців з обслуговування, ремонту та діагностики сучасних автомобілів.

Автомобільний транспорт – є ключовим для розвитку логістичних послуг у забезпеченні внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів і вантажів. Ефективне управління транспортними процесами вимагає технічних знань з обслуговування, ремонту та діагностики автомобілів, вирішення логістичних завдань та організації перевезень, володіння правовими, безпековими, екологічними, економічними та фінансовими аспектами експлуатації автомобільного транспорту, навичок комунікації та управління персоналом, впровадження аналітичних інструментів та цифрових рішень.

В сучасних умовах компанії та підприємства, що здійснюють бізнес у сфері автомобільного транспорту потребують фахівців, які здатні ефективно працювати в умовах ринку, адаптуватися до змін та забезпечувати високу якість обслуговування транспортних засобів, безпеку і ефективність перевезень.

Мета навчання за спеціальністю J8 Автомобільний транспорт полягає у професійній підготовці висококваліфікованих фахівців, здатних:

  • сприяти розвитку транспортної інфраструктури в Україні, покращенню логістичних процесів та підвищенню конкурентоспроможності транспортної галузі;
  • впроваджувати інноваційні та екологічні технології;
  • підвищувати рівень обслуговування клієнтів;
  • розвивати сферу технічного обслуговування та ремонту автомобілів.

Освіта характеризується комплексністю набуття навичок та знань, необхідних для опанування компетентностей в рамках стандарту спеціальності.

Основним напрямом діяльності кафедри «Автомобіле- і тракторобудування» в рамках спеціальності J8 Автомобільний транспорт є підготовка фахівців, що ефективно організовують, контролюють й удосконалюють процеси обслуговування автомобілів, мають навички освоєння нових технологій, таких як електромобілі, системи автономного водіння, екологічно чисті види палива, для адаптації транспортного сектору до сучасних вимог ринку та екології. Тому в межах освітньої програми «Автомобілі та автомобільне господарство» студенти кафедри вивчають комплекс професійно-орієнтованих дисциплін.

Освітня програма: “Автомобілі та автомобільне господарство”

Галузь знань: J Транспорт та послуги (27 – “Транспорт”)

Спеціальність: J8 Автомобільний транспорт (274 – “Автомобільний транспорт”)

Освітній рівень: Бакалавр

Гарант освітньої програми: Кожушко Андрій Павлович

1. Профіль освітньої програми

1 - Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут Механічної інженерії і транспорту,
Кафедра “Автомобіле- і тракторобудування”

Ступінь вищої освіти  та назва кваліфікації мовою оригіналу
Бакалавр, бакалавр з автомобільного транспорту

Офіційна назва освітньої програми
Автомобілі та автомобільне господарство

Тип диплому та обсяг освітньої програми
Диплом  бакалавра,  одиничний,  240  кредитів  ЄКТС, термін навчання – 3 роки 10 місяців.

Наявність акредитації
Національне агентство забезпечення якості вищої освіти. Україна. Сертифікат – № 2969. Термін дії – 01.07.2027

Цикл/рівень
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, НРК – 6 рівень, ЕQF-LLL – 6 рівень, QF-EHEA – перший цикл.

Передумови
Для здобуття освітнього ступеня «бакалавр» можуть вступати особи, які здобули повну загальну середню освіту або освітній ступінь «молодший бакалавр», фаховий «молодший бакалавр», ОКР «молодший спеціаліст».

Мова викладання
Українська мова.

Термін дії освітньої програми
Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми
https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/diyuchy-osvitni-programy/osvitnij-riven-bakalavr/osvitnij-riven-bakalavr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/ 

2 – Мета освітньої програми

Підготовка фахівців до професійної діяльності з розв’язування спеціалізованих задач в сфері автомобільного транспорту, надання навичок вирішення практичних завдань з експлуатації, ремонту, діагностування автомобільного транспорту, управлінської та інженерно-проектувальної підготовки.

3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність)

Галузь знань: J Транспорт та послуги (27 – “Транспорт”)

Спеціальність: J8 Автомобільний транспорт (274 – “Автомобільний транспорт”)

Об’єкти вивчення: процеси, пов’язані з усіма етапами життєвого циклу автомобільних транспортних засобів та інфраструктури автомобільного транспорту.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати спеціалізовані складні задачі та практичні проблеми автомобільного транспорту.

Теоретичний зміст предметної області: конструкція, характеристики, експлуатація, і утилізація автомобільних транспортних засобів, відповідні засоби, інфраструктура і технології.

Методи, методики та технології:

  • аналітичні, числові та експериментальні дослідження;
  • методи і методики розрахунків елементів конструкцій і систем автомобільних транспортних засобів їх експлуатаційних характеристик і показників надійності;
  • технології експлуатації, діагностування, модернізації, відновлення і утилізації автомобільних транспортних засобів, їх складових; 
  •  технології побудови і використання об’єктів інфраструктури автомобільного транспорту;
  • методи техніко-економічних розрахунків показників діяльності (ефективності) автомобільного транспорту, інформаційні та інформаційно-комунікаційні технології.

Інструменти та обладнання:

  • пристрої та прилади для здійснення вимірювання фізичних величин та параметрів;
  • натурні зразки або макети автомобільних транспортних засобів та об’єктів інфраструктури автомобільного транспорту;
  • спеціалізоване програмне забезпечення;
  • інформаційно-аналітичні системи підтримки прийняття управлінських технічних і технологічних рішень.

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна програма з прикладною орієнтацією, яка направлена на інтеграцію загальної підготовки для професійної діяльності у діагностичних та ремонтних службах підприємств, а також організації з експлуатації та обслуговування автомобільного транспорту.

Основний фокус освітньої програми та спеціалізації

Спеціальна освіта та професійна підготовка за спеціальністю J8 Автомобільний транспорт.

Ключові слова: автомобіль, технічне обслуговування, ремонт, комп’ютерна діагностика, системи автомобіля, технологія виробництва автомобілів, інженерна оптимізація на автотранспорті, менеджмент, планування автотранспортних підприємств.

Особливості програми

Програма містить обов’язкові та вибіркові компоненти навчальної підготовки. Обов’язкова компонента розширена дисциплінами загально-інженерного, конструкторського та комп’ютерного спрямування. Вибіркова компонента дає змогу отримати практичні навички з експлуатації, діагностики, ремонту автомобілів, принципів управління автотранспортним підприємством, а також інженерно-проектувальної підготовки.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Випускники можуть працевлаштовуватись на державних, муніципальних, комерційних, некомерційних підприємствах, в яких займають посади виконавців різноманітних служб згідно з Національним класифікатором професій ДК 003:2010:

1222.2 Майстер виробничої дільниці
1226.2 Начальник гаража
1226.2 Начальник колони (автомобільної)
1226.2 Начальник майстерні
1226.2 Начальник зміни (транспорт)
1222.2 Майстер з ремонту транспорту
1222.2 Майстер контрольний (дільниці, цеху)
2149.2 Інженер з експлуатації та ремонту
2149.2 Інженер з профілактичних робіт
2149.2 Інженер з ремонту
2149.2 Інженер з транспорту
2149.2 Інженер із впровадження нової техніки й технології
2145.2 Інженери-механіки
3115 Механік автомобільної колони (гаража)
3115 Механік виробництва
3115 Механік дільниці
3115 Механік з ремонту транспорту
3115 Механік цеху
3115 Технік-конструктор (механіка)
3115 Технік-технолог (механіка)
3119 Технік з підготовки технічної документації
3119 Диспетчер автомобільного транспорту
3119 Технік з підготовки виробництва
3152 Ревізор з автомобільного транспорту
3422 Адміністратор пасажирської служби
3422 Експедитор транспортний

Подальше навчання

Можливість здобуття освіти за другим (магістерським) рівнем вищої освіти за відповідними освітньо-професійними або освітньо-науковими програмами.

5 – Викладання та оцінювання

Викладання та  навчання

Студентсько-центроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання в системі Microsoft 365, самонавчання, навчання через лабораторну практику, навчання на основі досліджень, що досягається у вигляді: лекції, лабораторні заняття, робота в групах, семінари, презентації, що розвивають комунікативні навички, самостійна робота з літературними джерелами, виконання курсових проектів (робіт) із професійних навчальних дисциплін, організація та проведення ознайомчої, виробничої і переддипломної практики на базі провідних підприємств, виконання актуальних випускних робіт для суб’єктів господарювання.

Оцінювання

Контроль знань та умінь студентів здійснюється у формі поточного та підсумкового контролю. Поточний контроль включає контроль знань, умінь та навичок студентів на лекціях, лабораторних, практичних і семінарських заняттях та під час виконання індивідуальних навчальних завдань та модульних контрольних робіт. Підсумковий контроль проводиться у формі екзаменів, заліків та випускної атестації, яка здійснюється на відкритому засіданні державної екзаменаційної комісії, створеної на підставі наказу керівника навчального закладу.  

6 – Програмні компетентності

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері автомобільного транспорту або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів технічних наук, економіки та управління і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК 1. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
ЗК 2. Здатність застосувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 3. Здатність здійснювати безпечну діяльність.
ЗК 4. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
ЗК 5. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так іписьмово.
ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 7. Здатність працювати в команді.
ЗК 8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК 9. Здатність працювати автономно.
ЗК 10. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК 11. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
ЗК 12. Здатність працювати в міжнародному контексті.
ЗК 13. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технології, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК 15. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

Спеціальні (фахові) компетентності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ФК 1. Здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації автомобільного транспорту України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів автомобільного транспорту та їх систем.
ФК 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з основ конструкції, експлуатаційних властивостей, робочих процесів і основ розрахунку автомобільних транспортних засобів.
ФК 3. Здатність проведення вимірювального експерименту і обробки його результатів.
ФК 4. Здатність розробляти технологічні процеси, технологічне устаткування та оснащення, засоби автоматизації та механізації у процесі експлуатації, при ремонті та обслуговуванні об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
ФК 5. Здатність складати, оформлювати й оперувати технічною документацією технологічних процесів на підприємствах автомобільного транспорту.
ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням безпекових, економічних, екологічних та естетичних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування об’єктів автомобільного транспорту, його систем та окремих елементів, складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження устаткування та показники якості технологічних процесів.
ФК 7. Здатність аналізувати технологічні процеси експлуатації, обслуговування й ремонту об’єктів автомобільного транспорту як об’єкта управління, застосовувати експертні оцінки для вироблення управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства, забезпечувати якість його діяльності.
ФК 8. Здатність організовувати ефективну експлуатацію об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
ФК 9. Здатність організовувати ефективну виробничу діяльність структурних підрозділів підприємств автомобільного транспорту, малих колективів виконавців (бригад, дільниць, пунктів), щодо експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
ФК 10. Здатність здійснювати технічну діагностику об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
ФК 11. Здатність застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних спеціалізованих задач автомобільного транспорту.
ФК 12. Здатність організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, технологічного) роботи об’єктів та систем автомобільного транспорту, здійснювати адміністративне діловодство, документування та управління якістю.
ФК 13. Здатність аналізувати техніко-експлуатаційні показники автомобільних транспортних засобів, їх систем та елементів з метою виявлення та усунення негативних чинників та підвищення ефективності їх використання.
ФК 14. Здатність брати активну участь у дослідженнях та експериментах, аналізувати, інтерпретувати і моделювати окремі явища і процеси у сфері автомобільного транспорту.
ФК 15. Здатність застосовувати математичні та статистичні методи збирання, систематизації, узагальнення та обробки інформації.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеціальністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

РН 1. Мати концептуальні наукові та практичні знання, необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислювати відповідні теорії, принципи, методи і поняття.
РН 2. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово при обговоренні професійних питань.
РН 3. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення, інформаційні та інформаційно-комунікаційні технології для дослідження моделей об’єктів і процесів автомобільного транспорту, експлуатаційних властивостей автомобільних транспортних засобів, здійснення інженерних і техніко-економічних розрахунків, створення проектно-конструкторської документації та розв’язування інших задач автомобільного транспорту.
РН 4. Відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію.
РН 5. Розв’язувати задачі формування трудових ресурсів та професійного розвитку персоналу; виявляти резерви підвищення ефективності праці співробітників об’єктів автомобільного транспорту.
РН 6. Приймати ефективні рішення, аналізувати і порівнювати альтернативні варіанти з урахуванням цілей та обмежень, питань забезпечення якості, а також технічних, економічних,законодавчих та інших аспектів.
РН 7. Аналізувати інформацію, отриману із результаті досліджень, узагальнювати, систематизувати й використовувати її у професійній діяльності.
РН 8. Розуміти і застосовувати у професійній діяльності нормативно-правові та законодавчі акти України, Міжнародні нормативні документи, Правила технічної експлуатації автомобільного транспорту України, інструкції та рекомендації з експлуатації, ремонту та обслуговування автомобільних транспортних засобів, їх систем та елементів.
РН 9. Аналізувати та оцінювати об’єкти автомобільного транспорту, їх системи та елементи.
РН 10. Планувати та здійснювати вимірювальні експерименти з використанням відповідного обладнання, аналізувати їх результати.
РН 11. Розробляти та впроваджувати технологічні процеси, технологічне устаткування і технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації у процесі експлуатації, при ремонті та обслуговуванні об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
РН 12. Розробляти, оформляти та впроваджувати у виробництво документацію щодо технологічних процесів експлуатації, ремонту та обслуговування автомобільних транспортних засобів, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик.
РН 13. Розробляти технічні завдання і технічні умови на проектування об’єктів автомобільного транспорту, його систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, визначати склад та площі приміщень, розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції.
РН 14. Аналізувати технологічні процеси експлуатації, обслуговування й ремонту об’єктів автомобільного транспорту.
РН 15. Брати участь у розробці та реалізації інженерних та/або виробничих проектів у сфері автомобільного транспорту, визначати тривалість та послідовність робіт, потреби у ресурсах, прогнозувати наслідки реалізації проектів.
РН 16. Організовувати експлуатацію автомобільних транспортних засобів, їх систем та елементів.
РН 17. Організовувати ефективну виробничу діяльність структурних підрозділів підприємств автомобільного транспорту, малих колективів виконавців (бригад, дільниць, пунктів), щодо експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів автомобільного транспорту, їх систем та елементів.
РН 18. Розробляти технології виробничих процесів на усіх етапах життєвого циклу об’єктів автомобільного транспорту.
РН 19. Здійснювати технічну діагностику автомобільних транспортних засобів, їх систем та елементів з використанням відповідних методів та засобів, а також технічних регламентів, стандартів та інших нормативних документів.
РН 20. Збирати та аналізувати діагностичну інформацію про технічний стан автомобільних транспортних засобів.
PH 21. Організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, бухгалтерського та фінансового) роботи об’єктів та систем автомобільного транспорту.
РН 22. Здійснювати адміністративне діловодство, документування та управління якістю згідно нормативно-правових актів, інструкцій та методик.
РН 23. Аналізувати техніко-експлуатаційні та техніко-економічні показники автомобільних транспортних засобів, їх систем та елементів.
РН 24. Застосовувати математичні та статистичні методи для побудови і дослідження моделей об’єктів і процесів автомобільного транспорту, розрахунку їх характеристик, прогнозування та розв’язання інших складних задач автомобільного транспорту.
РН 25. Презентувати результати досліджень та професійної діяльності фахівцям і нефахівцям, аргументувати свою позицію.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Відповідає кадровим вимогам щодо забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти згідно з діючим законодавством України (Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021).

Матеріально-технічне забезпечення

Відповідає вимогам щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти згідно з діючим законодавством України (Постанова кабінету міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р., № 1187 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021).

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Відповідає вимогам щодо навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти згідно з діючим законодавством України (Постанова кабінету міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р., № 1187 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021).
Навчальний процес забезпечено підручниками, навчальними посібниками, довідковою літературою, методичними виданнями викладачів. Наявність доступу до мережі Internet дозволяє користуватися базами даних періодичних наукових видань відповідного профілю. Інформаційне забезпечення також ґрунтується на базі бібліотеки НТУ «ХПІ».

9 – Академічна мобільність

Національна кредитна мобільність

На основі укладених двосторонніх договорів між Національним технічним університетом «Харківський політехнічний інститут» та вищими навчальними закладами України.

Міжнародна кредитна мобільність

Академічна мобільність на основі договорів та меморандумів між Національним технічним університетом «Харківський політехнічний інститут» та вищими навчальними закладами закордонних країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів відбувається на загальних підставах, умовою до вступу є володіння українською мовою. Навчаються в окремих групах.

2. Перелік компонент освітньої програми

2.1  Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти за посиланням.

2.2 Розподіл змісту освітньо-професійної програми за групами компонентів та циклами підготовки

п/п

Цикл підготовки Обсяг навчального навантаження здобувача вищої освіти (кредитів ЕСТS / %)
Обов’язкові компоненти освітньо- професійної програми Вибіркові компоненти освітньо- професійної програми Всього за весь термін навчання
1 Загальна підготовка 79 / 32,9 79 / 32,9
2 Спеціальна (фахова) підготовка 83 / 34,6

 

83 / 34,6
3 Практична підготовка 12 / 5 12 / 5
4 Атестація 6 / 2,5 6 / 2,5
5 Компоненти вільного вибору 60 / 25 60 / 25
Всього за весь термін навчання 180/ 75 60 / 25 240 / 100

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Атестація здійснюється у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту та публічного захисту кваліфікаційної роботи.

Вимоги до кваліфікаційної роботи

Кваліфікаційна робота має передбачати розв’язання складних спеціалізованих задач та практичних проблем у сфері автомобільного транспорту відповідно до спеціалізації. Кваліфікаційна робота перевіряється на наявність академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації. Кваліфікаційна робота має бути оприлюднена на офіційному сайті закладу вищої освіти чи його структурного підрозділу, або у репозитарії закладу вищої освіти.

Вимоги до єдиного державного кваліфікаційного іспиту

Єдиний державний кваліфікаційний іспит передбачає оцінювання досягнень результатів навчання, визначених стандартом спеціальності «Автомобільний транспорт» першого (бакалаврського) рівня та освітньою програмою.

Додаткова інформація

Повний текст освітньої програми

Інші документи

Рецензії