G11 Машинобудування (за спеціалізаціями)

Банер 133 Галузеве машинобудування

В рамках освітньої програми «Транспортно-технологічні машини і обладнання» кафедра веде підготовку висококваліфікованих сучасних фахівців з системного інжинірингу автомобілів та тракторів.

Галузеве машинобудування – це створення технічних об’єктів машинобудування, що включає: процеси проектування, вибору технології, обладнання та організацію виробництва галузевих підприємств, а також засоби і методи випробовування, контролю якості продукції машинобудування та їх експлуатації.

В сучасних умовах інжинірингові компанії та підприємства різних форм власності гостро потребують фахівців у сфері машинобудування, які мають відповідну освіту та здатні створювати нові зразки техніки на основі навичок її конструювання, проектування, розрахунків, моделювання з використанням сучасних пакетів прикладних програм, а також обґрунтування технології виготовлення, випробувань та експлуатації.

Мета навчання за спеціальністю 133 – Галузеве машинобудування полягає у професійній підготовці висококваліфікованих фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми транспортно-технологічних машин і обладнання, а саме автомобілів та тракторів.

Основним напрямом діяльності кафедри «Автомобіле- і тракторобудування» в рамках спеціальності 133 – Галузеве машинобудування є системний інжиніринг автомобілів та тракторів. Тому в межах освітньої програми «Транспортно-технологічні машини і обладнання» студенти кафедри вивчають комплекс професійно-орієнтованих дисциплін.

Освітня програма: “Транспортно-технологічні машини і обладнання”

Галузь знань: G Інженерія, виробництво та будівництво (13 – “Мехнанічна інженерія”)

Спеціальність: G11 Машинобудування (за спеціалізаціями) (133 – “Галузеве машинобудування”)

Освітній рівень: Бакалавр

Гарант освітньої програми:  Островерх Олександр Олегович

1. Профіль освітньої програми

1 - Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут Механічної інженерії і транспорту
Кафедри:

Ступінь вищої освіти  та назва кваліфікації мовою оригіналу
Бакалавр, бакалавр з галузевого машинобудування

Офіційна назва освітньої програми
Транспортно-технологічні машини і обладнання

Тип диплому та обсяг освітньої програми
Диплом  бакалавра,  одиничний,  240  кредитів  ЄКТС, термін навчання – 3 роки 10 місяців.

Наявність акредитації
Вперше розроблено в 2024 році.

Цикл/рівень
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, НРК – 6 рівень, ЕQF-LLL – 6 рівень, QF-EHEA – перший цикл.

Передумови
Для здобуття освітнього ступеня «бакалавр» можуть вступати особи, які здобули повну загальну середню освіту або освітній ступінь «молодший бакалавр», фаховий «молодший бакалавр», ОКР «молодший спеціаліст».

Мова викладання
Українська мова. Можливе викладання англійською мовою.

Термін дії освітньої програми
Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми
https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/diyuchy-osvitni-programy/osvitnij-riven-bakalavr/osvitnij-riven-bakalavr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/ 

2 – Мета освітньої програми

Професійна підготовка висококваліфікованих фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі машинобудування, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов з можливістю подальшого продовження навчання на рівень магістра.  

3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність)

Галузь знань: G Інженерія, виробництво та будівництво (13 – “Мехнанічна інженерія”)

Спеціальність: G11 Машинобудування (за спеціалізаціями) (133 – “Галузеве машинобудування”)

Об’єкти вивчення: Системний інжиніринг зі створення, модернізації та експлуатації транспортно-технологічних машин і обладнання.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних:– обґрунтовувати, розробляти нові та удосконалювати наявні технічні об’єкти машинобудування, зокрема транспортно-технологічні машини та обладнання;– розробляти нові та удосконалювати наявні технологічні процеси виробництва та утилізації продукції машинобудування, зокрема транспортно-технологічних машин та обладнання;– застосовувати сучасні методи проектування на основі моделювання технічних об’єктів та процесів галузевого машинобудування.

Теоретичний зміст предметної області: сукупність засобів, способів і методів діяльності, спрямованих на те, щоб створювати, модернізувати, експлуатувати та утилізувати продукцію машинобудування, зокрема транспортно-технологічні машини та обладнання.

Методи, методики та технології: методи системного інжинірингу зі створення технічних об’єктів машинобудування та їх супроводження протягом всього життєвого циклу, що включає:– методи, засоби і технології розрахунків, проектування, конструювання, виробництва, випробування, ремонту та контролю транспортно-технологічних машин і обладнання;– методи комп’ютерного інжинірингу, що містять комплекс спеціальних програм цифрового 3D-моделювання технічних об’єктів машинобудування та їх супроводження протягом всього життєвого циклу;– сучасні інформаційні технології проектування на базі CAD/CAM/CAE систем.

Інструменти та обладнання: – основне та допоміжне обладнання, засоби механізації, автоматизація та керування виробничими процесами галузевого машинобудування;– засоби технологічного, інструментального, метрологічного, діагностичного, інформаційного та організаційного обладнання виробничих процесів.

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна програма, орієнтована на формування здатності здійснювати інженерну діяльність щодо повного циклу життєдіяльності виробів галузевого машинобудування (розробка, впровадження, наладка, дослідження, експлуатація, ремонт та утилізація) зокрема транспортно-технологічних машин і обладнання.

Основний фокус освітньої програми та спеціалізації

Загальна освіта в галузі машинобудування та спеціальна освіта щодо транспортно-технологічних машин і обладнання.

Ключові слова: машинобудування, транспортно-технологічні машини, розрахунок, проектування, комп’ютерне моделювання, експлуатація, технічне обслуговування, ремонт, утилізація.

Особливості програми

Проектно-орієнтована професійна програма, що передбачає проектне навчання на основі послідовності виконання інтегрованих навчальних та реальних проектів. Проведення виробничої та переддипломної практик на підприємствах машинобудівної галузі, а також в лабораторіях, навчально-виробничих майстернях, та інших структурних підрозділах університету.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Працевлаштування на підприємствах будь-якої організаційно-правої форми (комерційні, некомерційні, державні, муніципальні), в яких випускники працюють у якості керівників технічних служб (підрозділів) або виконавців різноманітних служб на первинних посадах. Перелік професійних кваліфікацій (відповідно до класифікатора професій ДК 003:2010), за якими можуть працювати випускники:

1222 Керівники виробничих підрозділів у промисловості
1226 Керівники виробничих підрозділів на транспорті, в складському господарстві та зв’язку

131 Керівники малих підприємств без апарату управління

2145.2 Інженери-механіки

2149.2 Інженери (інші галузі інженерної справи)

3115 Технічні фахівці – механіки

3119 Інші технічні фахівці в галузі фізичних наук та техніки.

Подальше навчання

Можливість продовження освіти на другому (магістерському) рівні вищої освіти за відповідними освітньо-професійними або освітньо-науковими програмами. Можливість післядипломної освіти для отримання професійної кваліфікації за відповідними професійними стандартами.

5 – Викладання та оцінювання

Викладання та  навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, аудиторне, комбіноване та дистанційне навчання у тому числі в системі Microsoft Office 365, самостійна робота та самонавчання, навчання через лабораторну практику та виконання реальних проектів.

Викладання проводиться у вигляді: лекцій у тому числі з використанням мультимедійного обладнання, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем за окремими освітніми компонентами, індивідуальні заняття, групова проектна робота.

Оцінювання

Рейтингова система оцінювання, поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити (усні та письмові), захист навчальних та реальних проектів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.  

6 – Програмні компетентності

Інтегральна компетентність

Здатність випускника розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності в галузі машинобудування, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідних наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК1. Здатність до абстрактного мислення.
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність планувати та управляти часом.
ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК5. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК6. Здатність проведення досліджень на певному рівні.
ЗК7. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК8. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
ЗК9. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
ЗК10. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК11. Здатність працювати в команді.
ЗК12. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК14.  Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

Додаткові загальні компетентності за освітньою програмою

ЗК 15. Навички здійснення безпечної діяльності.

Спеціальні (фахові) компетентності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ФК1. Здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп’ютерні програмні засоби для розв’язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп’ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування.
ФК2. Здатність застосовувати фундаментальні наукові факти, концепції, теорії, принципи для розв’язування професійних задач і практичних проблем галузевого машинобудування.
ФК3. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ФК4. Здатність втілювати інженерні розробки у галузевому машинобудуванні з урахуванням технічних, організаційних, правових, економічних та екологічних аспектів за усім життєвим циклом машини: від проектування, конструювання, експлуатації, підтримання працездатності, діагностики та утилізації. ФК5. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проектування та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань в галузі машинобудування.
ФК6. Здатність оцінювати техніко-економічну ефективність типових систем та їхніх складників на основі застосовування аналітичних методів, аналізу аналогів та використання доступних даних.
ФК7. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору конструкційних матеріалів, обладнання, процесів та поєднувати теорію і практику для розв’язування інженерного завдання.
ФК8. Здатність реалізовувати творчий та інноваційний потенціал у проектних розробках в сфері галузевого машинобудування.
ФК9. Здатність здійснювати комерційну та економічну діяльність у сфері галузевого машинобудування.
ФК10. Здатність розробляти плани і проекти у сфері галузевого машинобудування за невизначених умов, спрямовані на досягнення мети з урахуванням наявних обмежень, розв’язувати складні задачі і практичні проблеми підвищування якості продукції та її контролювання.

Додаткові спеціальні (фахові) компетентності за освітньою програмою

ФК11. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проектування (CAD), виробництва (CAM), інженерних досліджень (CAE) та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань у сфері транспортно-технологічних машин та обладнання.
ФК12. Здатність обирати раціональні підходи і технічні засоби до розробки технічних об’єктів та систем транспортно-технологічних машин та обладнання, створювати конкурентоспроможні технічні об’єкти, застосовувати критерії для оцінки їх функціональної, експлуатаційної, енергетичної та загальної ефективності.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеціальністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

РН1. Знання і розуміння засад технологічних, фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі.
РН2. Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку.
РН3. Знати і розуміти системи автоматичного керування об’єктами та процесами галузевого машинобудування, мати навички їх практичного використання.
РН4. Здійснювати інженерні розрахунки для вирішення складних задач і практичних проблем у галузевому машинобудуванні.
РН5. Аналізувати інженерні об’єкти, процеси та методи.
РН6. Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її.
РН7. Готувати виробництво та експлуатувати вироби, застосовуючи автоматичні системи підтримування життєвого циклу.
РН8. Розуміти відповідні методи та мати навички конструювання типових вузлів та механізмів відповідно до поставленого завдання.
РН9. Обирати і застосовувати потрібне обладнання, інструменти та методи.
РН10. Розуміти проблеми охорони праці та правові аспекти інженерної діяльності у галузевому машинобудуванні, навички прогнозування соціальних й екологічних наслідків реалізації технічних завдань.
РН11. Вільно спілкуватися з інженерним співтовариством усно і письмово державною та іноземною мовам.
РН12. Застосовувати засоби технічного контролю для оцінювання параметрів об’єктів і процесів у галузевому машинобудуванні.
РН13. Розуміти структури і служб підприємств галузевого машинобудування.
РН14. Розробляти деталі та вузли машин із застосуванням систем автоматизованого проектування.

Додаткові результати навчання за освітньою програмою

РН15. Мати навички практичного використання комп’ютеризованих систем проектування (CAD), підготовки виробництва (САМ) та інженерних досліджень (CAE) у сфері транспортно-технологічних машин та обладнання.
РН16. Розробляти раціональні конструктивні рішення механічних систем, машин, механізмів та їх елементів і агрегатів, відповідно до заданих характеристик транспортно-технологічних машин та обладнання при вирішенні практичних задач.
РН17. Забезпечувати здоровий спосіб життя, безпечні умови виконання робіт, дотримання прав і свобод людини, розуміти основи комерційної та економічної діяльності підприємств.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Кадрове забезпечення освітньої програми відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

Матеріально-технічне забезпечення

Матеріально-технічне забезпечення освітньої програми відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021 Додаток 17). НТУ «ХПІ» має навчальні аудиторії, які відповідають вимогам для проведення занять за програмою. В освітньому процесі використовується комп’ютерна техніка та обладнання кафедр, які повністю задовольняють вимогам за кількістю та якістю обладнання.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення освітньої програми повинно відповідати постанові Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18). Наукова бібліотека університету та кафедри, які ведуть підготовку за програмою, мають базову літературу (підручники, методичні посібники, монографії) та періодичні видання, що використовується для викладання і навчання. Студенти мають фізичний доступ до неї. Більшість джерел інформації доступні студентам в Internet або представлені в базах даних кафедр.

9 – Академічна мобільність

Національна кредитна мобільність

Внутрішню академічну мобільність (ступеневу або кредитну), що реалізується здобувачами вищої освіти за освітньою програмою у вищих навчальних закладах (наукових установах) забезпечується партнерами в межах України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenty/normatyvni-dokumenty/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах.

Положення також розповсюджується на осіб, які навчаються на акредитованих (якщо акредитація передбачена національним законодавством) освітніх програмах у навчальних закладах іноземних держав, у разі їх поновлення чи переведення до НТУ «ХПІ».

Міжнародна кредитна мобільність

На основі двосторонніх договорів між Національним технічним університетом «Харківський політехнічний інститут» та навчальними закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів. Можливість укладання угод про академічну мобільність та подвійне дипломування регламентує «Положення про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном». Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

2. Перелік компонент освітньої програми

2.1  Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти за посиланням.

2.2 Розподіл змісту освітньо-професійної програми за групами компонентів та циклами підготовки

п/п

Цикл підготовки Обсяг навчального навантаження здобувача вищої освіти (кредитів ЕСТS / %)
Обов’язкові компоненти освітньо- професійної програми Вибіркові компоненти освітньо- професійної програми Всього за весь термін навчання
1 Загальна підготовка 78 / 32 78 / 32
2 Спеціальна (фахова) підготовка 80 / 33

 

80 / 33
3 Практична підготовка 12 / 5 12 / 5
4 Атестація 6 / 3 6 / 3
5 Компоненти вільного вибору 64 / 27 64 / 27
Всього за весь термін навчання 176/ 73 64 / 27 240 / 100

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Атестація здобувачів освітньої програми «Транспортно-технологічні машини і обладнання» спеціальності 133 «Галузеве машинобудування» здійснюється у формі випускної кваліфікаційної роботи. Кваліфікаційна робота має передбачати розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми галузевого машинобудування, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов, із застосуванням теорій та методів механічної інженерії. Кваліфікаційна робота проходить перевірку на плагіат та не повинна містити фабрикації, фальсифікації. Кваліфікаційна робота має бути розміщена в репозитарії закладу вищої освіти.

Додаткова інформація

Повний текст освітньої програми

Інші документи

Рецензії