122 Комп’ютерні науки

baner 122 Комп’ютерні науки

Освітня програма: “Комп’ютерні науки”

Галузь знань: 12 «Інформаційні технології»

Спеціальність: 122 «Комп’ютерні науки»

Освітній рівень: Магістр

Гарант освітньої програми: Паржин Юрій Володимирович

Профіль освітньої програми

1 – Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій,
Кафедра системного аналізу та інформаційно-аналітичних технологій

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ магістр.
Освітня кваліфікація ‒ магістр з комп’ютерних наук

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Комп’ютерні науки»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом магістра, одиничний, 90 кредитів ЄКТС, термін навчання – 1 рік 4 місяці

Наявність акредитації

Акредитаційна комісія. Україна.
Сертифікат про акредитацію спеціальності НД № 2192120. Термін дії ‒ до 01.07.2026.

Цикл/рівень

Другий (магістерський) рівень вищої освіти, НРК – 7 рівень, QF-LLL – 7 рівень, FQ-EHEA – другий цикл

Передумови

Наявність освітнього ступеня «бакалавр»

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифіката про акредитацію. Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми

https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/arhivni-osvitni-programy/osvitnij-riven-magistr-arhiv/osvitnij-riven-magistr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/

2 – Мета освітньої програми
Забезпечити підготовку професіоналів у галузі комп’ютерних наук, здатних розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері комп’ютерних наук на основі створення ефективних алгоритмів, застосування сучасних технологій та мов програмування для побудови високопродуктивних інформаційних систем та програмно-технічних комплексів.
3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, програма)

Галузь знань: 12 – Інформаційні технології

Спеціальність: 122 – Комп’ютерні науки

Об’єкт вивчення: вивчення та/або діяльності: процеси збору, представлення, обробки, зберігання, передачі та доступу до інформації в комп’ютерних системах.

Цілі навчання: набуття здатності розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері комп’ютерних наук.

Теоретичний зміст предметної області: сучасні моделі, методи, алгоритми, технології, процеси та способи отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в інформаційних та комп’ютерних системах.

Методи, методики та технології: методи та алгоритми розв’язання теоретичних і прикладних задач комп’ютерних наук; математичне і комп’ютерне моделювання, сучасні технології програмування; методи збору, аналізу та консолідації розподіленої інформації; технології та методи проектування, розроблення та забезпечення якості складових інформаційних технологій, методи комп’ютерної графіки та технології візуалізації даних; технології інженерії знань, CASE-технології моделювання та проектування ІТ.

Інструменти та обладнання: розподілені обчислювальні системи; комп’ютерні мережі; мобільні та хмарні технології, системи управління базами даних, операційні системи, засоби розроблення інформаційних систем і технологій.

Орієнтація освітньої програми

Ця освітньо-професійна програма призначена для ОС магістра. Вона орієнтована на придбання знань, навичок та умінь у галузі комп’ютерних наук на основі ОС бакалавра комп’ютерних наук. Професійними акцентами цієї програми є: застосування систем штучного інтелекту, інженерії машинного навчання знань та даних для вирішення практичних завдань у галузі комп’ютерних наук.

Основний фокус освітньої програми та спеціалі­зації

Освітня програма є спеціальною, її фокус спрямовано на формування та розвиток знань та професійних компетентностей у галузі інформаційних технологій та комп’ютерних наук; вивчення сучасних методів математичного та комп’ютерного моделювання, інтелектуального аналізу даних, адміністрування баз даних та знань, якість та тестування програмного забезпечення, штучного інтелекту та машинного навчання.

Ключові слова: штучний інтелект, машинне навчання, інженерія даних та знань, інтелектуальна власність, математичне та комп’ютерне моделювання, інтелектуальний аналіз даних, бази даних та знань, якість програмного забезпечення.

Особливості програми

У програмі враховуються регіональні та національні вимоги та потреби ІТ-індустрії. Особливістю програми є наявність декількох двох вибіркових блоків: «Штучний інтелект та інженерія даних»; «Інженерія машинного навчання».

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Професійна діяльність випускників як професіоналів з розробки математичного, інформаційного та програмного забезпечення комп’ютерних систем, у галузі інформаційних технологій, а також адміністраторів баз даних і систем.

Випускники можуть працювати за професіями згідно з Національним класифікатором професій ДК 003:2010:

  • 2131.1 Наукові співробітники (обчислювальні системи);
  • 2131.2 Розробники обчислювальних систем;
  • 2132.1 Наукові співробітники (програмування);
  • 2132.2 Розробники комп’ютерних програм;
  • 2310.2 Інші викладачі закладів вищої освіти;
  • 2321 Викладачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
  • 2322 Викладачі закладів фахової передвищої освіти

Подальше навчання

Можливість для продовження навчання на третьому (освітньонауковому) рівні для здобуття ступеня доктора філософії..

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання в системі MS 365, самонавчання, навчання через лабораторну практику, навчання на основі досліджень.

Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, інтерактивних лекцій, семінарських, практичних занять,
лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем за окремими освітніми компонентами, індивідуальні заняття, групова проектна робота.

Оцінюван­ня

Оцінювання здійснюється за національною шкалою, 100 – бальною шкалою та шкалою ECTS у формі атестації, іспитів, заліків, тестування, проміжного контролю, контролю залишкових знань.

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері комп’ютерних наук.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК03. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК04. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК05. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК06. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК08. Здатність здійснювати професійну діяльність в умовах інноваційного підприємництва.
ЗК09. Здатність створювати об’єкти інтелектуальної власності у галузі комп’ютерних наук та здійснювати їх комерціалізацію.

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

СК01. Усвідомлення теоретичних засад комп’ютерних наук.
СК02. Здатність формалізувати предметну область певного проєкту у вигляді відповідної інформаційної моделі.
СК03. Здатність використовувати математичні методи для аналізу формалізованих моделей предметної області.
СК04. Здатність збирати і аналізувати дані (включно з великими), для забезпечення якості прийняття проєктних рішень.
СК05. Здатність розробляти, описувати, аналізувати та оптимізувати архітектурні рішення інформаційних та комп’ютерних систем різного призначення.
СК06. Здатність застосовувати існуючі і розробляти нові алгоритми розв’язування задач у галузі комп’ютерних наук.
СК07. Здатність розробляти програмне забезпечення відповідно до сформульованих вимог з урахуванням наявних ресурсів та обмежень.
СК08. Здатність розробляти і реалізовувати проекти зі створення програмного забезпечення, у тому числі в непередбачуваних умовах, за нечітких вимог та необхідності застосовувати нові стратегічні підходи, використовувати програмні інструменти для організації командної роботи над проєктом.
СК09. Здатність розробляти та адмініструвати бази даних та знань.
СК10. Здатність оцінювати та забезпечувати якість ІТ-проєктів, інформаційних та комп’ютерних систем різного призначення, застосовувати міжнародні стандарти оцінки якості програмного забезпечення інформаційних та комп’ютерних систем, моделі оцінки зрілості процесів розробки інформаційних та комп’ютерних систем.
СК11. Здатність ініціювати, планувати та реалізовувати процеси розробки інформаційних та комп’ютерних систем та програмного забезпечення, включно з його розробкою, аналізом, тестуванням, системною інтеграцією, впровадженням і супроводом.
СК12. Здатність організовувати та проводити науково-дослідницьку діяльність.
СК13. Здатність проектувати, розробляти та використовувати складні інформаційні системи для вирішення практичних задач у галузі комп’ютерних наук, в тому числі з використанням систем штучного інтелекту.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеці-альністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

РН1. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері комп’ютерних наук і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень, критичне осмислення проблем у сфері комп’ютерних наук та на межі галузей знань.
РН2. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем комп’ютерних наук, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
РН3. Зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію у сфері комп’ютерних наук до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
РН4. Управляти робочими процесами у сфері інформаційних технологій, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
РН5. Оцінювати результати діяльності команд та колективів у сфері нформаційних технологій, забезпечувати ефективність їх діяльності.
РН6. Розробляти концептуальну модель інформаційної або комп’ютерної системи.
РН7. Розробляти та застосовувати математичні методи для аналізу інформаційних моделей.
РН8. Розробляти математичні моделі та методи аналізу даних (включно з великим).
РН9. Розробляти алгоритмічне та програмне забезпечення для аналізу даних (включно з великими).
РН10. Проектувати архітектурні рішення інформаційних та комп’ютерних систем різного призначення
РН11. Створювати нові алгоритми розв’язування задач у сфері комп’ютерних наук, оцінювати їх ефективність та обмеження на їх застосування.
РН12. Проектувати та супроводжувати бази даних та знань.
РН13. Оцінювати та забезпечувати якість інформаційних та комп’ютерних систем різного призначення.
РН14. Тестувати програмне забезпечення.
РН15. Виявляти потреби потенційних замовників щодо автоматизації обробки інформації.
РН16. Виконувати дослідження у сфері комп’ютерних наук.
РН17. Виявляти та усувати проблемні ситуації в процесі експлуатації програмного забезпечення, формулювати завдання для його модифікації або реінжинірингу.
РН18. Збирати, формалізувати, систематизувати і аналізувати потреби та вимоги до інформаційної або комп’ютерної системи, що розробляється, експлуатується чи супроводжується
РН19. Аналізувати сучасний стан і світові тенденції розвитку комп’ютерних наук та інформаційних технологій.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Відповідає кадровим вимогам щодо забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

До аудиторних занять з деяких дисциплін можуть залучатися представники роботодавців – професіонали-практики та експерти ІТ-галузі.

Матеріально-технічне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021 Додаток 17):

  1. Забезпеченість приміщеннями для проведення навчальних занять та контрольних заходів.
  2. Забезпеченість навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням.
  3. Наявність соціально-побутової інфраструктури.
  4. Забезпеченість комп’ютерними робочими місцями, необхідними для виконання навчальних планів.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо навчально-методичного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18):

  1. Забезпеченість науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» вітчизняними та закордонними фаховими періодичними виданнями відповідного або спорідненого профілю, в тому числі в електронному вигляді.
  2. Наявність доступу до баз даних періодичних наукових видань англійською мовою відповідного або спорідненого профілю.
  3. Наявність офіційного веб-сайту НТУ «ХПІ», на якому розміщена основна інформація про його діяльність (структура, ліцензії та сертифікати про акредитацію, освітня / освітньо-наукова / видавнича / атестаційна діяльність, структурні підрозділи та їх склад, перелік навчальних дисциплін, правила прийому, контактна інформація).
  4. Наявність електронного ресурсу, який містить навчально-методичні матеріали з дисциплін навчального плану, в тому числі в системі дистанційного навчання Microsoft 365.
9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenty/normatyvni-dokumenty/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах. Положення також розповсюджується на осіб, які навчаються на акредитованих (якщо акредитація передбачена національним законодавством) освітніх програмах у навчальних закладах іноземних держав, у разі їх поновлення чи переведення до НТУ «ХПІ»

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (http://library.kpi.kharkov.ua/files/documents/polozhennya_pro_pidvishhennya_kvalifikatsiyi_2019_22_04_2019.pdf).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах або за індивідуальним графіком. Забезпечується мовна підготовка іноземних громадян відповідно до вимог Закону України «Про вищу освіту» та з урахуванням Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (Common European Framework of Reference for Languages, CEFR).

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.
Структурно-логічна схема

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Випускна атестація здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Комп’ютерні науки» проводиться у формі публічного захисту кваліфікаційної роботи, яка передбачає розв’язання складної задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері комп’ютерних наук. Публічний захист кваліфікаційної роботи проходить на відкритому засіданні атестаційної комісії.Атестація завершується видачею документу встановленого зразка про присудження ступеня магістр із присвоєнням кваліфікації «магістр з комп’ютерних наук».

У кваліфікаційній роботі не може бути фальсифікацій, фабрикацій або академічного плагіату. Кваліфікаційна робота обов’язково розміщується в репозитарії Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут».

Вибіркові освітні компоненти. Профільні блоки

01 «Штучний інтелект та інженерія даних»

Стисла характеристика

Блок навчальних дисциплін “Штучний інтелект та інженерія даних” спрямований на підготовку фахівців з розробки інтелектуальних рішень та ефективного управління великими обсягами даних. Основна увага приділяється використанню методів штучного інтелекту для аналізу даних, побудови експертних систем та створення сучасних додатків.

До цього блоку входять дисципліни: “Інформаційні технології бізнес-аналітики”, “Експертні системи та бази знань”, “Штучні нейронні мережі”, “Технології обробки великих обсягів даних” та “Сучасні методи розробки 3D застосунків”. Студенти вивчають підходи до аналізу бізнес-даних, проектування систем на основі знань, архітектуру нейронних мереж та обробку великих даних. Вони також опановують методи створення інтерактивних 3D застосунків для візуалізації та симуляції.

Результати навчання можна застосовувати в різноманітних сферах: від бізнес-аналітики і оптимізації операцій до розробки передових додатків з використанням 3D технологій та штучного інтелекту. Випускники зможуть розв’язувати завдання автоматизації, створювати інтелектуальні рекомендаційні системи, моделювати складні процеси в реальному часі та працювати з обробкою і зберіганням великих масивів даних у корпоративному середовищі.

02 «Інженерія машинного навчання»

Стисла характеристика

Блок навчальних дисциплін “Інженерія машинного навчання” спрямований на розвиток навичок створення інтелектуальних систем, обробки великих обсягів даних та використання методів машинного навчання для розв’язання практичних завдань. Особлива увага приділяється інтеграції знань, візуалізації інформації та розробці сучасних веб-рішень.

До цього блоку входять дисципліни: “Представлення знань і нечіткі обчислення”, “Машинне навчання”, “Візуалізація даних”, “Семантичний Веб” та “Сучасні інтернет-технології”. Студенти вивчають методи обробки й аналізу даних, техніки адаптивних обчислень і підходи до семантичного моделювання інформації. Вони здобувають знання про те, як створювати стійкі та ефективні системи, розробляти візуальні представлення складних даних і створювати інтелектуальні веб-додатки.

Результати навчання можна застосовувати в різних галузях: від розробки рішень для аналізу даних у бізнесі та промисловості до створення систем підтримки прийняття рішень на основі штучного інтелекту. Студенти можуть використовувати отримані знання в таких напрямках, як прогностична аналітика, автоматизація процесів, обробка природної мови, створення інтелектуальних користувацьких інтерфейсів та побудова систем, що забезпечують взаємопов’язаність даних у мережі.

Дисципліни вільного вибору

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.