124 Системний аналіз

Освітня програма: "Системний аналіз і управління"

Освітня програма: “Системний аналіз і управління”

Галузь знань: 12 «Інформаційні технології»

Спеціальність: 124 «Системний аналіз»

Рівень освіти: Бакалавр

Гарант освітньої програми: Дорофєєв Юрій Іванович

Профіль освітньої програми

1 – Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій,
Кафедра системного аналізу та інформаційно-аналітичних технологій

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ бакалавр.
Освітня кваліфікація ‒ бакалавр з системного аналізу

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Системний аналіз і управління»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів EKTS, термін навчання – 3 роки 10 місяців

Наявність акредитації

Акредитаційна комісія. Україна.
Сертифікат про акредитацію спеціальності НД № 2192169. Термін дії ‒ до 01.07.2026.

Цикл/рівень

Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, EQF-LLL – 6 рівень

Передумови

Повна загальна середня освіта або освітнього ступеня «молодший бакалавр»

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифіката про акредитацію. Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми

https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/diyuchy-osvitni-programy/osvitnij-riven-bakalavr/osvitnij-riven-bakalavr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/

2 – Мета освітньої програми
Підготовка фахівців, здатних розробляти та застосовувати методи і засоби системного аналізу для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності, забезпечення сучасних потреб підприємств та установ, а також підготовка до вступу на другий (магістерський) рівень вищої освіти.
3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, програма)

Галузь знань: 12 – Інформаційні технології

Спеціальність: 124 – Системний аналіз

Об’єкт вивчення: математичні методи та інформаційні технології аналізу, моделювання, прогнозування, проєктування та прийняття рішень стосовно складних систем будь-якої природи.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розробляти та застосовувати методи і засоби системного аналізу для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності.

Теоретичний зміст предметної області: теорія керування та прийняття рішень, математичне і комп’ютерне моделювання, математична статистика, аналіз даних, дослідження операцій, оптимізація систем та процесів.

Методи, методики та технології: методи математичного моделювання, аналізу даних, оптимізації та дослідження операцій, прогнозування, оцінювання ризиків, теорії керування та прийняття рішень, теорії ігор та конфліктів, експертного оцінювання, сталого розвитку.

Інструменти та обладнання: спеціалізоване програмне забезпечення.

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів, яка має прикладну орієнтацію та поєднує засвоєння математичних методів теорії керування, системного аналізу та аналізу даних з комп’ютерною підготовкою, що включає вивчення програмування, архітектури сучасних інформаційних систем, баз даних, операційних систем та мережевих інформаційних технологій.

Основний фокус освітньої програми та спеціалі­зації

Програма забезпечує загальну та спеціальну освіту в галузі інформаційних технологій та орієнтована на підготовку фахівців, здатних розв’язувати складні практичні проблеми системного аналізу та управління, що передбачають застосування теоретичних положень і методів системного аналізу та інформаційних технологій.

Ключові слова: системний аналіз, складна система, прийняття рішень, математичне моделювання, управління, прогнозування, проєктування.

Особливості програми

В програмі враховано галузевий та регіональний контекст відповідно до потреб потужного ІТ-кластера міста Харків, зокрема через участь ІТ-компаній у проведенні переддипломної практики та консультуванні здобувачів освітнього рівня бакалавр.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Фахівці, які здобули освіту за освітньою програмою «Системний аналіз і управління» можуть займатися такими видами економічної діяльності:
72 Діяльність у сфері інформатизації;
73 Дослідження та розробки;
80 Освіта.

Назви посад згідно Національного класифікатора професій (ДК 003:2010):
131.2 Аналітик програмного забезпечення та мультимедіа;
132.2 Програміст прикладний;
2131.2 Інженер з програмного забезпечення комп’ютерів;
2132.2 Інженер-програміст;
2132.2 Програміст (база даних);
2139.2 Інженер із застосування комп’ютерів

Подальше навчання

Можливість навчатися за програмами другого (магістерського) рівня вищої освіти; набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання в системі Microsoft 365, практичне навчання, самонавчання.

Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем, виконання кваліфікаційної роботи.

Оцінюван­ня

Поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити (усні та письмові), захист курсових робіт та проєктів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.

Оцінювання здійснюється за національною шкалою (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); 100-бальною шкалою та шкалою ЄКТС (A, B, C, D, E, FX, F).

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми системного аналізу у професійній діяльності або в процесі навчання, що передбачають застосування теоретичних положень та методів системного аналізу та інформаційних технологій і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність планувати і управляти часом.
ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК5. Здатність спілкуватися державною мовою усно і письмово.
ЗК6. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК8. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК9. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК10. Здатність працювати автономно.
ЗК11. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК12. Здатність працювати в команді.
ЗК13. Здатність працювати в міжнародному контексті.
ЗК14. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК15. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК16. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК17. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

СК1. Здатність використовувати системний аналіз як сучасну міждисциплінарну методологію, що базується на прикладних математичних методах та сучасних інформаційних технологіях і орієнтована на вирішення задач аналізу і синтезу технічних, економічних, соціальних, екологічних та інших складних систем.
СК2. Здатність формалізувати проблеми, описані природною мовою, у тому числі за допомогою математичних методів, застосовувати загальні підходи до математичного моделювання конкретних процесів.
СК3. Здатність будувати математично коректні моделі статичних та динамічних процесів і систем із зосередженими та розподіленими параметрами із врахуванням невизначеності зовнішніх та внутрішніх факторів.
СК4. Здатність визначати основні чинники, які впливають на розвиток фізичних, економічних, соціальних процесів, виокремлювати в них стохастичні та невизначені показники, формулювати їх у вигляді випадкових або нечітких величин, векторів, процесів та досліджувати залежності між ними.
СК5. Здатність формулювати задачі оптимізації при проектуванні систем управління та прийняття рішень, а саме: математичні моделі, критерії оптимальності, обмеження, цілі управління; обирати раціональні методи та алгоритми розв’язання задач оптимізації та оптимального керування.
СК6. Здатність до комп’ютерної реалізації математичних моделей реальних систем і процесів; проєктувати, застосовувати і супроводжувати програмні засоби моделювання, прийняття рішень, оптимізації, обробки інформації, інтелектуального аналізу даних.
СК7. Здатність використовувати сучасні інформаційні технології для комп’ютерної реалізації математичних моделей та прогнозування поведінки конкретних систем а саме: об’єктно-орієнтований підхід при проєктуванні складних систем різної природи, прикладні математичні пакети, застосування баз даних і знань.
СК8. Здатність організовувати роботу з аналізу та проєктування складних систем, створення відповідних інформаційних технологій та програмного забезпечення.
СК9. Здатність представляти математичні аргументи і висновки з них з ясністю і точністю та в таких формах, які підходять для аудиторії, як усно, так і в письмовій формі.
СК10. Здатність розробляти експериментальні та спостережувальні дослідження і аналізувати дані, отримані в них.
СК11. Здатність системно аналізувати свою професійну і соціальну діяльність, оцінювати накопичений досвід.

Додаткові спеціальні компетентності

СК12. Здатність розробляти математичні моделі складних динамічних об’єктів та систем, включаючи системи автоматичного управління, у вигляді диференціальних і різницевих рівнянь та їх систем, обирати раціональні методи та алгоритми розв’язання таких рівнянь і систем.
СК13. Здатність здійснювати структурний аналіз та структурно-параметричний синтез систем автоматичного керування динамічними об’єктами, здійснювати аналіз виконання умов їх стійкості, керованості та спостережуваності.
СК14. Здатність формалізувати задачі прийняття оптимальних рішень при багатьох критеріях на основі теорії Парето оптимальності з використанням згортки, мінімаксу, умовної оптимізації та ієрархії критеріїв, виконувати комп’ютерну реалізацію прийняття оптимальних рішень.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеці-альністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

РН1. Знати і вміти застосовувати на практиці диференціальне та інтегральне числення, ряди та інтеграл Фурʼє, аналітичну геометрію, лінійну алгебру та векторний аналіз, функціональний аналіз та дискретну математику в обсязі, необхідному для вирішення типових завдань системного аналізу.
РН2. Знати і вміти використовувати стандартні схеми для розв’язання комбінаторних та логічних задач, що сформульовані природною мовою, застосовувати класичні алгоритми для перевірки властивостей та класифікації об’єктів, множин, відношень, графів, груп, кілець, решіток, булевих функцій тощо.
РН3. Вміти визначати ймовірнісні розподіли стохастичних показників та факторів, що впливають на характеристики досліджуваних процесів, досліджувати властивості та знаходити характеристики багатовимірних випадкових векторів та використовувати їх для розв’язання прикладних задач, формалізувати стохастичні показники та фактори у вигляді випадкових величин, векторів, процесів.
РН4. Знати та вміти застосовувати базові методи якісного аналізу та інтегрування звичайних диференціальних рівнянь і систем, диференціальних рівнянь в частинних похідних, в тому числі рівнянь математичної фізики.
РН5. Знати основні положення теорії метричних просторів, лебегівської теорії міри та інтеграла, теорії обмежених лінійних операторів в банахових та гільбертових просторах, застосовувати техніку і методи функціонального аналізу для розв’язання задач керування складними процесами в умовах невизначеності.
РН6. Знати та вміти застосовувати основні методи постановки та вирішення задач системного аналізу в умовах невизначеності цілей, зовнішніх умов та конфліктів.
РН7. Знати основи теорії оптимізації, оптимального керування, теорії прийняття рішень, вміти застосовувати їх на практиці для розв’язування прикладних задач управління і проектування складних систем.
РН8. Володіти сучасними методами розробки програм і програмних комплексів та прийняття оптимальних рішень щодо складу програмного забезпечення, алгоритмів процедур і операцій.
РН9. Вміти створювати ефективні алгоритми для обчислювальних задач системного аналізу та систем підтримки прийняття рішень.
РН10. Знати архітектуру сучасних обчислювальних систем і комп’ютерних мереж.
РН11. Знати і вміти застосовувати на практиці системи управління базами даних і знань та інформаційні системи.
РН12. Застосовувати методи і засоби роботи з даними і знаннями, методи математичного, логіко-семантичного, об’єктного та імітаційного моделювання, технології системного і статистичного аналізу.
РН13. Проектувати, реалізовувати, тестувати, впроваджувати, супроводжувати, експлуатувати програмні засоби роботи з даними і знаннями в комп’ютерних системах і мережах.
РН14. Розуміти і застосовувати на практиці методи статистичного моделювання і прогнозування, оцінювати вихідні дані.
РН15. Розуміти українську та іноземну мови на рівні, достатньому для обробки фахових інформаційно-літературних джерел, професійного усного і письмового спілкування, написання текстів за фаховою тематикою.
РН16. Розуміти і реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
РН17. Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Відповідає кадровим вимогам щодо забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти для першого (бакалаврського) рівня згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з постановою КМУ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

До аудиторних занять з деяких дисциплін залучаються представники роботодавців – професіонали-практики та експерти ІТ-галузі.

Матеріально-технічне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для першого (бакалаврського) рівня відповідно до вимог Додатка 13 до Ліцензійних умов, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 365 від 24.03.2021, додаток 17):

  1. Забезпеченість приміщеннями для проведення навчальних занять та контрольних заходів.
  2. Забезпеченість навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням.
  3. Наявність соціально-побутової інфраструктури.
  4. Забезпеченість комп’ютерними робочими місцями, необхідними для виконання навчальних планів.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо навчально-методичного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для першого (бакалаврського) рівня згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з постановою КМУ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18):

  1. Забезпеченість науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» вітчизняними та закордонними фаховими періодичними виданнями відповідного або спорідненого профілю, в тому числі в електронному вигляді.
  2. Наявність доступу до баз даних періодичних наукових видань англійською мовою відповідного або спорідненого профілю.
  3. Наявність офіційного веб-сайту НТУ «ХПІ», на якому розміщена основна інформація про його діяльність (структура, ліцензії та сертифікати про акредитацію, освітня / освітньо-наукова / видавнича / атестаційна діяльність, структурні підрозділи та їх склад, перелік навчальних дисциплін, правила прийому, контактна інформація).
  4. Наявність електронного ресурсу, який містить навчально-методичні матеріали з дисциплін навчального плану, в тому числі в системі дистанційного навчання Microsoft 365.
9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenti-ntu-hpi-2/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах. Положення також розповсюджується на осіб, які навчаються на акредитованих (якщо акредитація передбачена національним законодавством) освітніх програмах у навчальних закладах іноземних держав, у разі їх поновлення чи переведення до НТУ «ХПІ»

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (http://library.kpi.kharkov.ua/files/documents/polozhennya_pro_pidvishhennya_kvalifikatsiyi_2019_22_04_2019.pdf).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах або за індивідуальним графіком.

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.
Структурно-логічна схема

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Випускна атестація здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Системний аналіз і управління» проводиться у формі публічного захисту кваліфікаційної роботи, яка передбачає розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми системного аналізу із застосуванням теоретичних положень і методів системного аналізу та/або інформаційних технологій.

У кваліфікаційній роботі не може бути фальсифікацій, фабрикацій або академічного плагіату (текстових або інших запозичень без відповідних посилань на першоджерела). Кваліфікаційна робота обов’язково розміщується в репозитарії Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут».

Випускна атестація здійснюється відкрито і публічно та завершується видачею документа (диплома) встановленого зразка про присудження ступеня бакалавра з присвоєнням кваліфікації: бакалавр з системного аналізу.

Публічний захист кваліфікаційної роботи проходить на відкритому засіданні атестаційної комісії.

Вибіркові освітні компоненти. Профільні блоки

1. Системний аналіз та управління

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку «Системний аналіз і управління» є їх спрямованість на поглиблення математичної та програмної підготовки майбутніх бакалаврів в галузі теорії автоматичного керування та системного аналізу. Навички в проектуванні і розробці інформаційно-аналітичних систем підкріплюються вивченням сучасних технологій програмування. Запропоновані до засвоєння навчальні дисципліни орієнтовані на застосування раніше отриманих знань при розробці веб-застосунків та інформаційно-аналітичних систем підтримки прийняття управлінських рішень. У цілому студенти отримують закінчену освіту, яка дозволяє їм або безпосередньо здійснювати розробку та застосовування методів і засобів системного аналізу для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності, або продовжити навчання в магістратурі.

2. Інформаційні технології системного аналізу

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку «Інформаційні технології системного аналізу» є їх спрямованість на поглиблення підготовки майбутніх бакалаврів в галузі інформаційних технологій проектування та розробки сучасних комп’ютерних систем і веб-застосунків. Навички в розробці програмних продуктів підкріплюються вивченням технологій паралельного та кросплатформеного програмування. Дисципліни останнього семестру орієнтовані на застосування раніше отриманих знань при розробці інтелектуальних систем керування складними динамічними об’єктами. У цілому студенти отримують закінчену освіту, яка дозволяє їм або безпосередньо перейти до практичної діяльності в сфері застосування інформаційних технологій аналізу даних та бізнес-аналізу, або продовжити навчання в магістратурі.

Дисципліни вільного вибору

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані за посиланням.

8 відповідей на “124 Системний аналіз”

  1. коли поступала то не думала що мене так зацікавить навчання. чудові викладачі (особливо Малько, Безменов, Дорофеєв, Кожин, Коваленко), цікаві предмети, з кожним семестром все більше виникало бажання вчитися!!

  2. Дуже подобається навчатися на цій спеціальності. Дистанційне навчання проходить на високому рівні, так як викладачі та керівництво роблять все для комфортного навчання. Викладацький склад чудовий, викладачі завжди раді допомогти.

    1. Доброго дня, Аліна!

      Дякуємо за схвальний відгук. Приємно знати, що Вам подобається у нас навчатися!

      Ми намагаємося бути кращими і виконувати якісну роботу для Вас!

  3. Поступаючи, я гадав що навчання буде дуже складним. Але, завдяки навчальному процесу, який організований на дуже високому рівні, дозволив зрозуміти складні теми легко і з задоволенням. Окрема подяка викладацькому складу. Атмосфера на кафедрі є дружелюбною та привітною. Всі студенти та викладачі прагнуть допомогти один одному

  4. Однозначно 100 зі 100. Від самого початку навчання викладачі всіляко допомагають студенту виникнути в матеріал. Якщо виникають питання – пояснюють, допоки студент не зрозуміє. Завжди є можливість перездати будь-який тест/контрольну. На іспитах завжди є можливість підвищити свою оцінку. Інші варіанти університетів/кафедр – я навіть не розглядала. Серед кафедр у нас вважається, що ця – найелітніша, а особливо – саме ця спеціальність! Тож рекомендуватиму абітурієнтам поступати саме сюди! Окремо хочеться висловити подяку викладацькому складу, що підтримує студентів у кожному починанні! Дякую!

    1. Дякуємо за ваші високі оцінки та довіру!
      Надзвичайно приємно читати такі слова. Всім нам дуже важливо, щоб студенти відчували себе підтриманими та впевненими в навчанні. Будемо і надалі намагатися надавати якісну освіту та підтримку у вашому професійному зростанні.
      Дякуємо за вашу вдячність та рекомендації!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.