124 Системний аналіз

Освітня програма: “Системний аналіз і управління”

Галузь знань: 12 «Інформаційні технології»

Спеціальність: 124 «Системний аналіз»

Освітній рівень: Магістр

Гарант освітньої програми: Северин Валерій Петрович

Профіль освітньої програми

1 – Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій,
Кафедра системного аналізу та інформаційно-аналітичних технологій

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ магістр.
Освітня кваліфікація ‒ магістр з системного аналізу

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Системний аналіз і управління»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом магістра, одиничний, 90 кредитів ЄКТС, термін навчання – 1 рік 4 місяці

Наявність акредитації

Акредитаційна комісія. Україна.
Сертифікат про акредитацію спеціальності PD-IV № 2158945. Термін дії ‒ до 01.07.2026.

Цикл/рівень

Другий (магістерський) рівень вищої освіти, НРК – 7 рівень, QF-LLL – 7 рівень, FQ-EHEA – другий цикл

Передумови

Наявність освітнього ступеня «бакалавр»

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифіката про акредитацію. Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми

https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/arhivni-osvitni-programy/osvitnij-riven-magistr-arhiv/osvitnij-riven-magistr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/

2 – Мета освітньої програми
Підготовка професіоналів, здатних проєктувати складні інформаційні системи, розробляти нові та застосовувати існуючі методи системного аналізу і управління для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності.
3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, програма)

Галузь знань: 12 – Інформаційні технології

Спеціальність: 124 – Системний аналіз

Об’єкт вивчення: математичні методи та інформаційні технології аналізу, моделювання, прогнозування, проєктування та прийняття рішень стосовно складних систем різної природи.

Цілі навчання:підготовка професіоналів, здатних проєктувати складні інформаційні системи, розробляти нові та застосовувати
існуючі методи системного аналізу для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності.

Теоретичний зміст предметної області: теорія керування та прийняття рішень, математичне і комп’ютерне моделювання
систем та процесів, управління ІТ проєктами та ІТ продуктами, аналіз даних, дослідження операцій, оптимізація систем.

Методи, методики та технології: методи математичного та комп’ютерного моделювання, інтелектуального аналізу даних,
штучного інтелекту, бізнес-аналітики, оптимізації та дослідження операцій, прогнозування, оцінювання ризиків, теорії керування та прийняття рішень, теорії ігор та конфліктів, експертного оцінювання, сталого розвитку.

Інструменти та обладнання: рспеціалізоване програмне .забезпечення

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна підготовка магістрів, яка поєднує засвоєння математичних методів теорії керування, системного аналізу та
аналізу даних з комп’ютерною підготовкою, що включає вивчення програмування, архітектури сучасних інформаційних систем, баз даних, операційних систем та мережевих інформаційних технологій.

Основний фокус освітньої програми та спеціалі­зації

Освітньо-професійна програма підготовки магістрів орієнтована на підготовку професіоналів, здатних розв’язувати складні практичні проблеми системного аналізу та управління, що передбачають застосування теоретичних положень і методів системного аналізу, управління та інформаційних технологій.

Ключові слова: системний аналіз, математичне моделювання, складна система, прийняття рішень, управління, оптимізація,
прогнозування, проектування, інформаційні технології.

Особливості програми

Враховується галузевий та регіональний контекст відповідно до потреб потужного ІТ-кластера міста Харків, зокрема через участь
ІТ-компаній у проведенні переддипломної практики та консультуванні здобувачів освітнього рівня магістр.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Професіонали, які здобули освіту за освітньою програмою «Системний аналіз і управління», можуть займатися такими видами економічної діяльності:

  • 72 Діяльність у сфері інформатизації;
  • 73 Дослідження та розробки;
  • 80 Освіта.

Назви посад згідно Національного класифікатора професій (ДК 003:2010):

  • 2122 Професіонал в галузі статистики;
  • 2131 Професіонал в галузі обчислювальних систем;
  • 2132 Професіонал в галузі програмування;
  • 2433 Професіонал в галузі інформації та інформаційного аналізу;
  • 2139 Професіонал в інших галузях обчислень (комп’ютеризації);
  • 2451 Професіонал в галузі методів навчання.

Подальше навчання

Можливість для продовження навчання на третьому (освітньонауковому) рівні для здобуття ступеня доктора філософії..

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання в системі MS Offiсе 365, практичне навчання, самонавчання.

Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена
самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем, виконання кваліфікаційної роботи.

Оцінюван­ня

Поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити (усні та письмові), захист курсових робіт та проєктів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.

Оцінювання здійснюється за національною шкалою (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); 100-бальною шкалою та шкалою ЄКТС (A, B, C, D, E, FX, F).

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у галузі системного аналізу та управління.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК2. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК5. Здатність розробляти проєкти та управляти ними.

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

СК1. Здатність інтегрувати знання та здійснювати системні дослідження, застосовувати методи математичного та
інформаційного моделювання складних систем та процесів різної природи.
СК2. Здатність проєктувати архітектуру інформаційних систем.
СК3. Здатність розробляти системи підтримки прийняття рішень та рекомендаційні системи.
СК4. Здатність оцінювати ризики, розробляти алгоритми управління ризиками в складних системах різної природи.
СК5. Здатність моделювати, прогнозувати та проєктувати складні системи і процеси на основі методів та інструментальних засобів системного аналізу.
СК6. Здатність застосовувати теорію і методи Data Science для здійснення інтелектуального аналізу даних з метою виявлення нових властивостей та генерації нових знань про складні системи.
СК7. Здатність управляти робочими процесами у сфері інформаційних технологій, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
СК8. Здатність розробляти і реалізовувати наукові та прикладні проєкти в галузі інформаційних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти.
СК9. Здатність здійснювати захист прав інтелектуальної власності, комерціалізацію результатів досліджень та інновацій.
СК10. Здатність до самоосвіти та професійного розвитку.

Додаткові спеціальні компетентності:

СК11. Вміння використовувати моделі та методи Data Mining для розв’язання задач інтелектуального аналізу даних.
СК12. Здатність застосовувати середовища програмування та інформаційні технології для розв’язання задач математичного моделювання, аналізу та синтезу складних систем і процесів.
СК13. Здатність моделювати процеси у складних системах, аналізувати їхні результати та робити відповідні висновк.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеці-альністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

РН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері системного аналізу та інформаційних технологій і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
РН2. Будувати та досліджувати моделі складних систем і процесів застосовуючи методи системного аналізу, математичного, комп’ютерного та інформаційного моделювання.
РН3. Застосовувати методи розкриття невизначеностей в задачах системного аналізу, розкривати ситуаційні невизначеності та невизначеності в задачах взаємодії, протидії та конфлікту стратегій, знаходити компроміс при розкритті концептуальної невизначеності.
РН4. Розробляти та застосовувати методи, алгоритми та інструменти прогнозування розвитку складних систем і процесів різної природи.
РН5. Використовувати міри оцінювання ризиків та застосовувати їх при аналізі багатофакторних ризиків в складних системах.
РН6. Застосовувати методи машинного навчання та інтелектуального аналізу даних, математичний апарат нечіткої логіки, теорії ігор та розподіленого штучного інтелекту для розв’язання складних задач системного аналізу.
РН7. Розробляти інтелектуальні системи в умовах слабо структурованих даних різної природи.
РН8. Здійснювати ідентифікацію та оцінювання параметрів математичних моделей об’єктів керування.
РН9. Розробляти та застосовувати моделі, методи та алгоритми прийняття рішень в умовах конфлікту, нечіткої інформації, невизначеності та ризиків.
РН10. Зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
РН11. Вільно презентувати та обговорювати усно і письмово результати досліджень та інновацій, інші питання професійної діяльності державною та англійською мовами.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Відповідає кадровим вимогам щодо забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

До аудиторних занять з деяких дисциплін можуть залучатися представники роботодавців – професіонали-практики та експерти ІТ-галузі.

Матеріально-технічне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з постановою КМУ № 365 від 24.03.2021, Додаток 17):

  1. Забезпеченість приміщеннями для проведення навчальних занять та контрольних заходів.
  2. Забезпеченість навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням.
  3. Наявність соціально-побутової інфраструктури.
  4. Забезпеченість комп’ютерними робочими місцями, необхідними для виконання навчальних планів.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо навчально-методичного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для другого (магістерського) рівня відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 365 від 24.03.2021. Додаток 18):

  1. Забезпеченість науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» вітчизняними та закордонними фаховими періодичними виданнями відповідного або спорідненого профілю, в тому числі в електронному вигляді.
  2. Наявність доступу до баз даних періодичних наукових видань англійською мовою відповідного або спорідненого профілю.
  3. Наявність офіційного веб-сайту НТУ «ХПІ», на якому розміщена основна інформація про його діяльність (структура, ліцензії та сертифікати про акредитацію, освітня / освітньо-наукова / видавнича / атестаційна діяльність, структурні підрозділи та їх склад, перелік навчальних дисциплін, правила прийому, контактна інформація).
  4. Наявність електронного ресурсу, який містить навчально-методичні матеріали з дисциплін навчального плану, в тому числі в системі дистанційного навчання Microsoft 365.
9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenty/normatyvni-dokumenty/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах. Положення також розповсюджується на осіб, які навчаються на акредитованих (якщо акредитація передбачена національним законодавством) освітніх програмах у навчальних закладах іноземних держав, у разі їх поновлення чи переведення до НТУ «ХПІ»

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (http://library.kpi.kharkov.ua/files/documents/polozhennya_pro_pidvishhennya_kvalifikatsiyi_2019_22_04_2019.pdf).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах або за індивідуальним графіком.

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.
Структурно-логічна схема

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Випускна атестація здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Системний аналіз і управління» проводиться у формі захисту кваліфікаційної роботи, яка передбачає розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми системного аналізу із застосуванням теоретичних положень і методів системного аналізу та/або інформаційних технологій.

У кваліфікаційній роботі не може бути фальсифікацій, фабрикацій або академічного плагіату (текстових або інших запозичень без відповідних посилань на першоджерела). Кваліфікаційна робота обов’язково розміщується в репозитарії Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут».

Випускна атестація здійснюється відкрито і публічно та завершується видачею документа (диплома) встановленого зразка про присудження ступеня магістра з присвоєнням кваліфікації: магістр з системного аналізу.

Вибіркові освітні компоненти. Профільні блоки

1. Системний аналіз та управління

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку «Системний аналіз і управління» є їх спрямованість на поглиблення математичної та програмної підготовки майбутніх бакалаврів в галузі теорії автоматичного керування та системного аналізу. Навички в проектуванні і розробці інформаційно-аналітичних систем підкріплюються вивченням сучасних технологій програмування. Запропоновані до засвоєння навчальні дисципліни орієнтовані на застосування раніше отриманих знань при розробці веб-застосунків та інформаційно-аналітичних систем підтримки прийняття управлінських рішень. У цілому студенти отримують закінчену освіту, яка дозволяє їм або безпосередньо здійснювати розробку та застосовування методів і засобів системного аналізу для вирішення складних проблем у різних сферах діяльності, або продовжити навчання в магістратурі.

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знаіти у навчальному плані за посиланням.

2. Інформаційні технології системного аналізу

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку «Інформаційні технології системного аналізу» є їх спрямованість на поглиблення підготовки майбутніх бакалаврів в галузі інформаційних технологій проектування та розробки сучасних комп’ютерних систем і веб-застосунків. Навички в розробці програмних продуктів підкріплюються вивченням технологій паралельного та кросплатформеного програмування. Дисципліни останнього семестру орієнтовані на застосування раніше отриманих знань при розробці інтелектуальних систем керування складними динамічними об’єктами. У цілому студенти отримують закінчену освіту, яка дозволяє їм або безпосередньо перейти до практичної діяльності в сфері застосування інформаційних технологій аналізу даних та бізнес-аналізу, або продовжити навчання в магістратурі.

Дисципліни вільного вибору

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.