Мафия

🎲 Як з’явилася «Мафія»

Усе почалося зі студентського експерименту. Навесні 1986 року майбутній психолог, працюючи над дипломною роботою, вирішив дослідити, як люди поводяться в умовах невизначенності.

У кожного – своя роль. Але ніхто не знає, хто є хто.

Саме ця недостатність інформації і є головною фішкою гри. А натхненням стала атмосфера серіалу “Спрут” – італійської історії про мафію. Власне, звідси й пішла назва гри.

Перші партії грали просто в гуртожитку – з друзями. Але гра швидко пішла далі: по університетах, містах, країнах. Усе завдяки студентам, які буквально «вивезли» її у світ.

🎭 Що відбувається у грі?

🕵️‍♀️ У грі є зав’язка: мешканці міста, доведені до відчаю, вирішують посадити за ґрати всіх мафіозі. Але мафія просто так не здається – і починає полювання на мирних жителів. Хто кого перехитрує – ось головне питання.

Механіка «Мафії» виросла з іншої гри – «Убивця», де всі намагаються вирахувати одного злочинця. Але тут усе цікавіше: мафія діє командою. І щоб її знешкодити, мирним гравцям доведеться об’єднуватися, уважно слухати, аналізувати й… довіряти. Або не довіряти нікому.

👀 За лаштунками гри: погляд на «Мафію» в реальному часі

Кожна гра базується на уважності та дрібницях. Іноді вирішальними стають паузи, погляди й рішення: говорити чи мовчати.
Усе це здається простим, але саме в таких моментах гра прокачує мозок через живе спілкування, розвиваючи спостережливість, інтуїцію й психологічну витримку.

Докладно про правила (лонгрід)

Класична за спрощеними правилами

На самому початку гри – Гравці одягають Маски, а Ведучий таємно роздає ролі. Таким чином гравці розподіляються на дві основні команди: команда мирних жителів (червоні) з Шерифом і команда мафії (чорні) на чолі з Доном. Ігровий процес поділений на дві фази: «ніч» і «день».

0 (нульова) Ніч.

Під керівництвом Ведучого прокидається мафія, і Дон позначає себе підняттям руки. Уся мафія знайомиться одна з одною і за командою засинає – знову одягають маски. Далі, за командою Ведучого, прокидається Шериф і перевіряє одного з гравців, показуючи Ведучому цифру того гравця, якого хоче перевірити на предмет: мафія він чи мирний?! Якщо Ведучий у відповідь показує ЛАЙК (кулак із великим пальцем угору) – це мирний, червоний гравець. Якщо ДІЗЛАЙК (кулак із великим пальцем униз) – отже це чорний, мафія.

0 (нульовий) День.

Прокидається місто, настає день, усі знімають маски і починається нульове коло – Коло знайомств. По черзі гравцям надається час для своєї промови. Перший гравець зазвичай розповідає якусь свою коротку історію, а наступні гравці висловлюють і дають свою попередню оцінку щодо попередніх промовців. Після нульового кола настає ніч. Усі засинають, одягають маски.

1 Ніч. За командою Ведучого прокидається мафія і жестами показує своєму Дону номер гравця, у якого хоче вистрілити. Дон мафії приймає остаточне рішення і показує Ведучому цифру того гравця, який буде вбитий. Остаточну відповідь на вбивство Ведучий приймає тільки від Дона! За командою мафія засинає. Далі окремо прокидається Дон і шукає Шерифа гри. Далі окремо прокидається Шериф, робить другу перевірку, отримує відповідь і засинає.

1 День. Усі прокидаються, і Ведучий оголошує номер убитого гравця. Цей гравець говорить свою останню промову, висловлює свої підозри й під оплески залишає стіл. Потім починається Коло обговорень! По черзі гравцям надається хвилина для промови. Гравці висловлюють свої підозри, припущення, побажання, захищаються і шукають серед інших мафію. З цього дня починається найактивніше виставлення гравців на голосування! Кожен має право виставити одного, найбільш підозрілого для себе гравця. При цьому потрібно зробити додатковий жест – поставити кулак (із великим пальцем угору) на стіл і промовити: «Я виставляю гравця номер (такий-то)». Після цього Ведучий повинен сказати – «Прийнято»! Якщо цієї фрази від Ведучого НЕМАЄ – значить гравець при виставленні припустився помилки. Наприкінці цього кола та всіх наступних – настає Голосування! Ведучий зачитує послідовність виставлених гравців, і кожен приймає рішення, проти кого голосувати, тобто проти кого поставити свою руку. Той, проти кого проголосувала більшість – говорить свою останню промову і під оплески залишає стіл.

2 Ніч.

2 День. Усе повторюється й триває до перемоги тієї чи іншої команди. Перемога Мирних – коли в місті не залишається жодної мафії. Перемога Мафії – коли кількість мафії дорівнює кількості мирних (1:1, 2:2, 3:3).

Завдання Мирних і Шерифа – знайти та вирахувати мафію. Вивести з міста мафію вони можуть тільки вдень шляхом голосування. Важлива роль належить Шерифу, який щоночі робить перевірки, отримує відповіді та розуміє, хто є хто. Шериф упродовж гри обов’язково повинен розкрити свою роль – оголосити, що він є Шерифом гри, і озвучити для всіх усі свої перевірки.

Завдання Мафії та Дона – ховатися під виглядом мирного жителя, не викликати підозр, уночі відстрілювати незручних, виставляти вдень на голосування будь-яких мирних, підозрюючи їх у мафії!Мафія може виставляти й голосувати всі разом проти якогось одного мирного гравця, але може і проти одне одного, може робити самостріли, розкриватися як Шериф, коротше – заплутувати мирних, щоб залишатися за столом якомога довше.

Нюанси щодо Голосування

Голосування проводиться тільки серед гравців, виставлених на голосування під час денного обговорення. Голосувати можна лише один раз на день – проти одного, найбільш підозрілого для вас гравця! Утримуватися не можна! За командою Ведучого: — «Хто вважає, що гравець номер (такий-то) – Мафія? Раз, Два, Три!» На «Три» – ставите руку за того, кого вважаєте мафією. Дія гравця, який під час голосування поставив руку трохи раніше або трохи пізніше – вважається доставленням! Якщо гравець протягом усього денного голосування не підняв руку ні за кого або зробив доставлення, то його голос автоматично іде проти останнього гравця, виставленого в списку на голосування! Той гравець, який набрав більшість голосів «проти», вибуває з гри.


Автокатастрофа

При голосуванні існує термін «Автокатастрофа». Це ситуація, коли два або більше гравців набирають однакову кількість голосів. У такому випадку голосованим дається 30 секунд на захист, після чого між ними відбувається повторне голосування. Якщо ці гравці знову набирають однакову кількість голосів, то ставиться питання: — «Хто за те, щоб обидва гравці покинули гру?» Якщо більшість голосує «за» – тоді обидва покидають гру. Якщо «проти» – залишаються. Якщо ж голоси знову діляться порівну – всі залишаються у грі!


Особливі випадки

  • Якщо на нульове коло виставлений лише один гравець – він не голосується.
  • Якщо на перше, друге й усі наступні кола виставлений тільки один гравець – він автоматично вибуває, і голосування не проводиться.
  • Вибувший із гри завжди має право (якщо немає чотирьох фолів) на останнє слово.

Голосувати за гравця, якого ви самі виставили – не обов’язково! Можна проголосувати проти іншого, виставленого кимось іншим. Виставляти на голосування свій номер і голосувати проти себе – МОЖНА!


Фоли

Для забезпечення порядку й дотримання правил гри Ведучий має право давати гравцям «фоли».

Фоли даються за:

  • розмову, фразу чи слово не у свій час,
  • перехід на особистості, образи, фізичний контакт,
  • надмірну або заважаючу іншим жестикуляцію,
  • неповагу чи висловлювання на адресу інших гравців.

Тільки Ведучий і тільки на власний розсуд вирішує – дати фол чи ні.

  • Два фоли для гравця – безкарно.
  • Третій фол – гравець втрачає право на слово, свій час і можливість виставляти інших гравців на голосування до кінця гри (голосувати він може).
  • Четвертий фол – гравець одразу й мовчки залишає стіл (без останнього слова й оплесків), після чого відразу настає ніч і місто засинає!

Ведучий

У будь-якій спірній ситуації Ведучий має право на власний розсуд ухвалювати рішення, яке не обговорюється й є єдино правильним.

Іншими словами – Ведучий завжди правий!


Важливо знати!

  • По черзі кожному гравцю дається час для промови, під час якої він повинен звертатися до інших гравців тільки на «Ви» і тільки за номерками!
  • Свою промову гравець завершує словом «ДЯКУЮ», після чого хід переходить до наступного.
  • Якщо гравець випадково вимовив «ДЯКУЮ» раніше – хід автоматично переходить далі.
  • Гравець повинен закінчити говорити після слів Ведучого «ВАШ – ЧАС!»

Уночі сплячим заборонено торкатися інших гравців, робити будь-які маяки чи жести.

Усі нічні активні ролі повинні чітко показувати Ведучому свої дії.

Після слів Ведучого – «Вибір зроблено», «Прийнято»,

«Шериф отримав свою відповідь» – інші цифри НЕ приймаються!

Забороняється:

  • мати на столі зайві предмети,
  • торкатися номерків руками без потреби.

Перед кожним гравцем на столі мають бути тільки номерок і його маска!Гравець, помічений у підгляданні вночі – вибуває з гри без останнього слова!Будь-який гравець у будь-який момент може залишити гру – для цього він перевертає номерок і без останнього слова й оплесків виходить, після чого відразу настає ніч і місто засинає! Глядачам і тим, хто вибув із гри, забороняється підказувати, обговорювати поточну гру біля столу або голосно про неї говорити. Якщо вибулий гравець чи спостерігач озвучить (або якимось чином покаже) підказку – Ведучий віддає перемогу протилежній команді!


Найголовніше!

Мафія – це не питання життя чи смерті, це всього лише гра 🙂. Ми збираємося насамперед для того, щоб чудово провести час у дружній компанії і водночас отримати задоволення від найсильнішої, інтелектуальної та психологічної гри «Мафія».

🧠 Інтелектуальна складова

🔍Увага до деталей🧠Аналіз і логіка📊Робота з інформацією⚡️Швидкість рішень🗣Аргументація і переконання

У «Мафії» важливе буквально все – як людина дивиться, що каже, коли мовчить. Ти починаєш помічати те, що зазвичай пролітає повз: жести, реакції, паузи. Це не спеціальне тренування – просто гра затягує, і твоя увага сама загострюється.

Ти збираєш шматочки інформації й пробуєш скласти з них картинку. Щось не збігається? Хтось змінив думку? Чому хтось когось раптом захищає? Це як легке розслідування, тільки без тиску – просто цікаво зрозуміти, що відбувається.

Фактів обмаль. Але думок, версій, підозр – море. І тут включається фільтр: що має сенс, а що – білий шум. І як подати свою думку, щоб тебе почули. І навіть коли ти ніби знайшов правильне рішення, ти продовжуєш аналізувати нову інформацію аби підтвердити або спростувати гіпотезу

У грі немає часу довго думати. Все відбувається тут і зараз. І навіть якщо ти не любиш імпровізувати – поступово втягуєшся. З кожною новою грою стає легше швидко орієнтуватися й не зависати.

Просто відчути, що хтось мафія – мало. Треба ще пояснити іншим, чому ти так вважаєш. І зробити це так, щоб вони тобі повірили. Це вчить формулювати думку, говорити по суті й не відволікатися на емоції.

🎭 Психологічна складова

😌 Контроль емоцій👀 Зчитування невербаліки🧩 Розуміння поведінки🎙 Ораторська практика🌪 Емоції без наслідків

У грі багато напруги – підозри, суперечки, ризики. Але все це – в безпечному просторі. Ти вчишся тримати себе в руках, навіть коли на тебе тиснуть або звинувачують. Це прокачує саморегуляцію й витримку в емоційно заряджених ситуаціях.

Погляд, інтонація, жести, паузи. «Мафія» змушує не просто слухати слова, а звертати увагу на те, що сказано «між рядками». Тут включаються обидва канали сприйняття – вербальний і невербальний – і ти вчишся бачити, коли вони не збігаються. Саме так народжується інтуїція.

Під час гри ти спостерігаєш не тільки за іншими, а й за собою. Що тебе дратує? Де ти захищаєшся? Як реагуєш на сумніви? Це дає розуміння власних поведінкових патернів – а значить, і більше внутрішньої свободи і впевненості у собі

Коли говориш перед групою, коли хочеш не просто щось сказати, а переконати. Тут є шанс прокачати впевненість у публічному виступі, ясність думки, вміння тримати увагу. І зробити це безпечно, без стресу – бо ти граєш роль, а не виступаєш «по-справжньому».

У «Мафії» можна вступити в конфлікт, посперечатися, навіть «зрадити» – і при цьому залишитися в добрих стосунках. Це гра, яка дозволяє безпечно проживати складні емоції – як тренажер перед реальним життям. А після партії – ще й порозмірковувати: що тебе зачепило? як тебе «затягнули» в емоції? як цього можна було б уникнути в майбутньому?

Місто засинає… і прокидається мафія. А ти готовий до гри?