186 Видавництво та поліграфія

Освітня програма: "Інформаційні технології в медіаіндустрії"

Освітня програма: “Інформаційні технології в медіаіндустрії”

Галузь знань: 18 «Виробництво та технології»

Спеціальність: 186 «Видавництво та поліграфія»

Гарант освітньої програми: Коваленко Сергій Володимирович

Профіль освітньої програми

1 – Загальна інформація

Вищий навчальний заклад та структурний підрозділ

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
Навчально-науковий інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій,
Кафедра системного аналізу та інформаційно-аналітичних технологій

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу

Ступінь вищої освіти ‒ бакалавр.
Освітня кваліфікація ‒ бакалавр з видавництва та поліграфії

Офіційна назва освітньої програми

Освітньо-професійна програма «Інформаційні технології в медіаіндустрії»

Тип диплому та обсяг освітньої програми

Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів EKTS, термін навчання – 3 роки 10 місяців

Наявність акредитації

Акредитаційна комісія. Україна.
Сертифікат про акредитацію спеціальності УД 21006569. Термін дії ‒ до 01.07.2025.

Цикл/рівень

Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, EQF-LLL – 6 рівень

Передумови

Повна загальна середня освіта або освітнього ступеня «молодший бакалавр»

Мова викладання

Українська мова.

Термін дії освітньої програми

Відповідно до терміну дії сертифіката про акредитацію. Переглядається щорічно.

Посилання на постійне розміщення опису освітньої програми

https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/dokumenty/diyuchy-osvitni-programy/osvitnij-riven-bakalavr/osvitnij-riven-bakalavr-vstup-2024-2025-navchalnogo-roku/

2 – Мета освітньої програми
Підготовка фахівців, здатних використовувати сучасні інформаційні технології в галузі видавництва та поліграфії, а також здійснювати інноваційну професійну діяльність.
3 – Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, програма)

Галузь знань: 18 – Виробництво та технології

Спеціальність: 186 – Видавництво та поліграфія

Об’єкт вивчення: друковані та електронні видання, паковання, мультимедійні інформаційні продукти та інші види виробів видавництва й поліграфії; процеси оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової, відео- та іншої мультимедійної інформації; виготовлення та розповсюдження виробів видавництва й поліграфії.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері видавництва та поліграфії, що характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.

Теоретичний зміст предметної області: поняття, концепції, принципи: видавничого опрацювання різних видів інформації; розроблення та реалізації технологічних процесів; проектування та організації виробництва; створення та удосконалення усіх видів виробів видавництва та поліграфії.

Методи, методики та технології: методи конструювання, виготовлення, випробування, контролю всіх видів виробів видавництва й поліграфії; методи розрахунку, проектування і реалізації технологічних процесів.

Інструменти та обладнання: матеріали, апаратнопрограмні комплекси, устаткування контролю, проектування та моделювання технологічних процесів і всіх видів виробів видавництва та поліграфії; засоби технологічного, інформаційного, інструментального, метрологічного, діагностичного та організаційного забезпечення виробництва.

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна підготовка бакалаврів, яка поєднує складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми професійної діяльності видавництва та поліграфії, що передбачає застосування теорій і методів технічних, природничих, гуманітарних, соціальних наук, сучасних інформаційних систем, баз даних, операційних систем та мережевих інформаційних технологій.

Основний фокус освітньої програми та спеціалі­зації

Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів орієнтована на підготовку фахівців, здатних забезпечити повний комплекс додрукарської підготовки друкованих та електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи програмне та апаратне забезпечення із використанням сучасних інформаційних технологій, створювати та управляти контентом мультимедійних електронних колекцій.

Ключові слова: видавництво, поліграфія, дизайн, друковане видання, електронне видання, програмне забезпечення, мультимедійний інформаційний продукт.

Особливості програми

Відмінність програми від інших – професійно-практична акцентованість на підготовку фахівців із видавничо-поліграфічного виробництва, які орієнтовані на використання сучасних ІТ технологій мультимедіа. Обов’язкова спеціальна практика на видавничо-поліграфічних підприємствах м. Харків, що є партнерами кафедри.

4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування

Фахівці, які здобули освіту за освітньою програмою «Інформаційні технології в медіаіндустрії» можуть займатися такими видами економічної діяльності:
72 Діяльність у сфері інформатизації;
80 Освіта.

Назви посад згідно Національного класифікатора професій (ДК 003:2010):
22.1 Видавнича діяльність;
22.11 Видання книг;
22.2 Поліграфічна діяльність та пов’язані з нею послуги;
2139.2 Інженер системний видавничо-поліграфічного виробництва
2149.1 Технолог-дослідник (видавничо-поліграфічне виробництво);
2149.2 Технолог електронних мультимедійних видань;
2451.2 Редактор мультимедійних видань засобів масової інформації;
2452.2 Дизайнер графічних робіт. Дизайнер мультимедійних об’єктів;
3471 Дизайнер-виконавець графічних робіт;
3471 Дизайнер-виконавець мультимедійних об’єктів.

Подальше навчання

Можливість навчання за програмою другого (магістерського) рівня вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.

5 – Викладання та оцінювання

Викладан­ня та навчання

Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання в системі Microsoft 365, практичне навчання, самонавчання.

Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, практичних занять, лабораторних робіт. Також передбачена самостійна робота з можливістю консультацій з викладачем, виконання кваліфікаційної роботи.

Оцінюван­ня

Поточний та підсумковий контроль знань (опитування, контрольні та індивідуальні завдання, тестування тощо), заліки та іспити (усні та письмові), захист курсових робіт та проєктів з презентацією, публічний захист кваліфікаційної роботи.

Оцінювання здійснюється за національною шкалою (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); 100-бальною шкалою та шкалою ЄКТС (A, B, C, D, E, FX, F).

6 – Програмні компетентності

Інтеграль­на компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми професійної діяльності видавництва та поліграфії або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів технічних, природничих, гуманітарних, соціальних наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ЗК 1. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК 5. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК 6. Здатність здійснення безпечної діяльності.
ЗК 7. Здатність працювати автономно.
ЗК 8. Здатність працювати в команді.
ЗК 9. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК 11. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

Спеціальні (фахові) компетент­ності спеціальності (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

СК 1. Здатність приймати обґрунтовані рішення стосовно процесів, притаманних всім етапам виробництва друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
СК 2. Здатність застосовувати відповідні математичні і технічні методи та комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань видавництва та поліграфії.
СК 3. Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
СК 4. Здатність робити оптимальний вибір технологій, матеріалів, обладнання, апаратно-програмного забезпечення, методів і засобів контролю для проектування технологічного процесу виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
СК 5. Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень.
СК 6. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні, правові та комерційні чинники, що впливають на реалізацію технічних рішень у видавництві та поліграфії.
СК 7. Здатність ухвалювати ефективні техніко-економічні рішення стосовно реалізації конкретного проекту видавничо-поліграфічної діяльності в рамках видавничих, виробничих планів підприємства; розроблення нормативної та технічної документації виробничого процесу виготовлення продукції.
СК 8. Здатність планувати й організовувати виробництво, експлуатацію, технічне обслуговування, розповсюдження продукції у видавництві та поліграфії з урахуванням особливостей вирішуваної проблеми.

7 – Результати навчання

Результати навчання за спеці-альністю (визначені стандартом вищої освіти спеціальності)

ПР 1. Застосовувати теорії та методи математики, фізики, хімії, інженерних наук, економіки для розв’язання складних задач і практичних проблем видавництва і поліграфії.
ПР 2. Знаходити, оцінювати й використовувати інформацію з різних джерел, необхідну для розв’язання теоретичних і практичних задач видавництва і поліграфії.
ПР 3. Раціонально використовувати сировинні, енергетичні та інші види ресурсів.
ПР 4. Організовувати свою діяльність для роботи автономно та в команді.
ПР 5. Застосовувати ефективні форми професійної та міжособистісної комунікації в колективі для виконання завдань у професійній діяльності.
ПР 6. Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземною мовою усно і письмово.
ПР 7. Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації.
ПР 8. Забезпечувати якість друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
ПР 9. Опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію з використанням сучасних інформаційних технологій та спеціалізованого програмного забезпечення.
ПР 10. Оцінювати технічні характеристики друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
ПР 11. Розробляти концепцію видання; склад, структуру, дизайн і апарат усіх видів виробів видавництва та поліграфії, робочу документацію для забезпечення процесу їх створення.
ПР 12. Розробляти, забезпечувати й реалізовувати технологічний процес, обґрунтовано обираючи матеріали, системи контролю якості, апаратно-програмні комплекси, обладнання, персонал та інші ресурси.
ПР 13. Контролювати точність і стабільність технологічних процесів, технічний стан обладнання, якість матеріалів, напівфабрикатів, готової продукції за допомогою сучасних засобів і методів контролю.
ПР 14. Проектувати робочі місця виробничих підрозділів підприємств видавничо-поліграфічної галузі та організовувати їх експлуатацію з урахуванням правил охорони праці.
ПР 15. Оцінювати виробничі і невиробничі витрати на забезпечення виробництва продукції видавництва і поліграфії.
ПР 16. Організовувати і забезпечувати ефективну експлуатацію поліграфічного обладнання та технічних засобів видавничих систем.

8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення

Відповідає кадровим вимогам щодо забезпечення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти для першого (бакалаврського) рівня згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (зі змінами, внесеними згідно з постановою КМУ № 365 від 24.03.2021. Додаток 15-16).

До аудиторних занять з деяких дисциплін залучаються представники роботодавців – професіонали-практики та експерти видавничо-поліграфічної справи.

Матеріально-технічне забезпечення

Відповідає технологічним вимогам щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності у сфері вищої освіти для першого (бакалаврського) рівня відповідно до вимог Додатка 13 до Ліцензійних умов, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 365 від 24.03.2021, додаток 17):

  1. Забезпеченість приміщеннями для проведення навчальних занять та контрольних заходів.
  2. Забезпеченість навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням.
  3. Наявність соціально-побутової інфраструктури.
  4. Забезпеченість комп’ютерними робочими місцями, необхідними для виконання навчальних планів.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

  1. Забезпеченість науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» вітчизняними та закордонними фаховими періодичними виданнями відповідного або спорідненого профілю, в тому числі в електронному вигляді.
  2. Наявність доступу до баз даних періодичних наукових видань англійською мовою відповідного або спорідненого профілю.
  3. Наявність офіційного веб-сайту НТУ «ХПІ», на якому розміщена основна інформація про його діяльність (структура, ліцензії та сертифікати про акредитацію, освітня / освітньо-наукова / видавнича / атестаційна діяльність, структурні підрозділи та їх склад, перелік навчальних дисциплін, правила прийому, контактна інформація).
  4. Наявність електронного ресурсу, який містить навчально-методичні матеріали з дисциплін навчального плану, в тому числі в системі дистанційного навчання Microsoft 365.
9 – Академічна мобільність

Національ­на кредитна мобіль­ність

Академічна мобільність в межах України базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти України.

Порядок організації програм академічної мобільності для учасників освітнього процесу регламентує «Положення про академічну мобільність студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників НТУ «ХПІ», яке розміщено на веб-сайті навчального відділу (http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/dokumenti-ntu-hpi-2/).

«Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки та права на повторне навчання в НТУ «ХПІ», яке також розміщено на веб-сайті навчального відділу, встановлює процедуру відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються на ліцензованих у встановленому порядку освітніх програмах. Положення також розповсюджується на осіб, які навчаються на акредитованих (якщо акредитація передбачена національним законодавством) освітніх програмах у навчальних закладах іноземних держав, у разі їх поновлення чи переведення до НТУ «ХПІ»

Міжнарод­на кредитна мобіль­ність

Міжнародна академічна мобільність базується на двосторонніх договорах між НТУ «ХПІ» та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів та регламентується «Положенням про навчання студентів та стажування (наукове стажування) аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників НТУ «ХПІ» у провідних ЗВО та наукових установах за кордоном» (http://library.kpi.kharkov.ua/files/documents/polozhennya_pro_pidvishhennya_kvalifikatsiyi_2019_22_04_2019.pdf).

Допускаються індивідуальні угоди про академічну мобільність для навчання та проведення досліджень в університетах та наукових установах країн-партнерів.

Навчання іноземних здобувачів освіти

Навчання іноземних студентів може проводитись на загальних умовах або за індивідуальним графіком.

Перелік освітніх компонент освітньої програми та їх логічна послідовність

Перелік та зміст освітніх компонентів (загальних, спеціальних, профільних, вибіркових) можна знайти у навчальному плані за посиланням.
Структурно-логічна схема

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Випускна атестація здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Інформаційні технології в медіаіндустрії» проводиться у формі захисту кваліфікаційної роботи, яка передбачає розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми видавництва із застосуванням теоретичних положень і методів поліграфічної справи та/або інформаційних технологій.

У кваліфікаційній роботі не може бути фальсифікацій або академічного плагіату (текстових або інших запозичень без відповідних посилань на першоджерела). Кваліфікаційна робота обов’язково розміщується в репозитарії Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут».

Випускна атестація здійснюється відкрито і публічно та завершується видачею документа (диплома) встановленого зразка про присудження ступеня бакалавра з присвоєнням кваліфікації: бакалавр з видавництва та поліграфії.

Вибіркові освітні компоненти. Профільні блоки

1. Інформаційні технології в медіаіндустрії

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку є їх спрямованість на поглиблення підготовки майбутніх бакалаврів в області інтерактивних мультимедійних видань для публікації в мережі Інтернет або мобільних пристроях, розробки сучасних інформаційних систем і веб-застосунків. Одночасно з цим майбутні бакалаври отримують підготовку в області класичного програмування, баз даних та математичної статистики. Дисципліни останнього семестру спрямовані на отримання професійних знань в області інформаційних технологій в медіаіндустрії. Отримані знання можна використовувати в практичній роботі або навчанні в магістратурі.

2. Технології електронного видавництва

Стисла характеристика

Особливістю дисциплін блоку є їх спрямованість на поглиблення підготовки майбутніх бакалаврів в області проектування технологічних процесів та забезпечення випуску високоякісної видавничої, поліграфічної та IT-продукції з використанням відповідних методів і засобів контролю. Увага приділяється підготовці з програмування та математичної статистики. На старших курсах напрям підготовки зосереджений на проектуванні і розробці дизайну та оригінал-макетів друкованих та електронних видань за допомогою комп’ютерних видавничих систем. Серед друкованих видань – книги, газети, журнали, рекламні продукти, етикетки, пакування; серед електронних – електронні книги, рекламні комплекси для публікації на телебаченні і в Інтернет, отримані знання можна використовувати в практичній роботі або навчанні в магістратурі.

Дисципліни вільного вибору

Перелік та зміст вибіркових освітніх компонентів можна знайти у навчальному плані за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.