Доктор філософії
з прикладної математики

Термін навчання
4 роки / 40 кредитів ЄКТС

Форма навчання
Очна/Заочна

Ліцензійний обсяг
10 місць
Мета програми: підготовка фахівця, який здатний генерувати нові ідеї, розв’язувати комплексні наукові проблеми, володіти методологією наукової, дослідницько-інноваційної та педагогічної діяльності, проводити власні наукові дослідження, результати яких мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення, спрямовані на створення та удосконалення математичних моделей, розрахункових методів та алгоритмів комп’ютерного моделювання нелінійної та випадкової динаміки, механіки елементів конструкцій та матеріалів, систем управління.
Основний фокус освітньої програми. Унікальність програми полягає у її виражено прикладному аспекті – її освітня та наукові складові дозволяють підготувати дослідників, які здатні спрямувати потужний сучасний математичний апарат моделювання складних нелінійних механічних процесів та явищ на вирішення практичних інженерних проблем наукоємного машинобудування, зокрема енергетичного та транспортного спрямування, авіаційно-космічної техніки, застосування нових матеріалів.
Обговорення проекту ОНП 2020
Шановні колеги, відповідно до розпорядження директора ННІФІ №22 від 30.10.2020р., яке вводить в дію рішення Вченої ради ННІФІ (протокол №2 від 27.10.2020р.), пропонуємо для обговорення проект змін до освітньо-наукової програми з Прикладної математики 3-го рівня освіти (PhD). На основі результатів попереднього опитування здобувачів освіти (аспірантів) щодо їх задоволення освітнім процесом, а також обговорення з керівниками аспірантів та викладачами основних дисциплін, гарантом освітньої програми запропоновано вести наступні зміни:
- Внести до розділу обов’язкових навчальну дисципліну «Математичні методи обчислювального інтелекту» (1 курс, другий семестр);
- Запропонувати до загальної підготовки обов’язкову загальну компоненту: аспірантські читання з прикладної математики;
- З метою узгодження вибіркових компонент освітньої програми в частині блоку спеціальності об’єднати дисципліни, які мають близькі змістовні модулі: 3.6, 3.16 «Континуальна механіка пошкоджуваності» та 3.24 «Математичні моделі механіки нелокалізованої пошкоджуваності» з назвою «Континуальна механіка пошкоджуваності»; 3.5, 3.15 «Нелінійна динаміка» та 3.7, 3.17 «Моделі та чисельні методи нелінійної динаміки» з назвою «Моделі та методи нелінійної динаміки»;
- З метою забезпечення підготовки нових аспірантів додати до переліку вибіркових дисциплін наступні: «Застосування марковських процесів у задачах прогнозування», «Математичні методи моделювання зв’язаних полів», які відповідатимуть тематиці майбутніх дисертаційних досліджень;
- Додати до розділу «Оцінювання здобувачів вищої освіти»: «Методика вирахування балів до критерію оцінювання роботи аспірантів за рік складається з наступних елементів: обсяг публікацій, в тому числі й у виданнях, що індексуються науковометричними базами SCOPUS та Web of Science; доповідей на наукових конференціях; оцінки, отримані при складанні дисциплін навчального плану (1, 2 курс); результати доповіді на науковому семінарі (3,4 й курс); оцінка наукового керівника.»
- Уточнити пункт «Система запобігання та виявлення академічного плагіату» технічними деталями відповідно до діючих нормативів в НТУ “ХПІ”
З проектом змін можна ознайомитись за посиланням: Проект освітньо-наукової програми
Пропозиції та зауваження щодо проекту просимо надсилати на електронну пошту гаранту освітньо-наукової програми Бреславського Д.В. : Dmytro.Breslavsky@khpi.edu.ua
Моніторинг задоволення навчальним процесом здобувачами освіти. Шановні аспіранти, для врахування Вашої думки, будь ласка, заповніть наступну форму : форма для моніторингу
Керування науковими дослідженнями аспірантів за 113 спеціальністю здійснюють 11 науково-педагогічних працівників (у тому числі 9 докторів наук), короткі наукові профілі, яких наведено нижче.
З описами основних напрямків наукових досліджень, які проводять кафедри можно ознайомитись у розіділі “Дослідження“, а також на сайтах кафедр.
Дисципліни програми
Організація освітньої складової (КОНЦЕПЦІЄЮ організації підготовки докторів філософії в НТУ «ХПІ», Наказ №246 ОД від 23.05.2016) передбачає складання для кожного аспіранта власного індивідуального навчального плану, який формується з трьох частин підготовки:
Соціально-гуманітарні дисципліни
Дисципліни цієї частини є обов’язковими (12 кредитів)
Науково-професійна та практична підготовка
Передбачє вибір аспірантом 2 або 3 дисципліни загальним обсягом 6 кредитів
Дисципліни зі спеціальності
Аспірант обрає 4 дисципліни (загальним обсягом 20 кредитів), які відповідають напрямку його дослідження
Дані частини формують структурно-логічну схему. Дисципліни необхідно обрати зі загального навчального плану по спеціальності, доступ для якого є на сайті відділу аспірантури та докторантури НТУ «ХПІ».
Вибіркова складова навчального плану зі спеціальності складається з дисциплін, які відображають основні напрямки наукових досліджень, що здійснюють кафедри інституту, які мають право вести підготовку аспірантів зі спеціальності прикладна математика. При цьому можна виділити групи дисциплін, які здатні забезпечити результати навчання у певному науковому напрямі цікаві для аспіранта:
- теоретичні положення аналізу статичної, тривалої міцності та надійності механічних систем, нелінійні моделі поведінки матеріалів (проф. Бреславський Д.В.; проф. Львов Г.І., доц. Ларін О.О.) – 8 дисциплін на вибір аспірантів;
- лінійні та нелінійні моделі теорії пластин та оболонок, аналітичні та розрахункові методи їх динаміки та статики у геометрично, фізично та структурно нелінійних постановках, зокрема і для складної форми (проф. Львов Г.І., проф. Курпа Л.В.) – 4 дисципліни на вибір аспірантів;
- дослідження та розробка математичних моделей, методів та алгоритмів систем керування та навігації, методів та алгоритмів оптимізації (проф. Успенський В.Б., проф. Андрєєв Ю.М., доц. Плаксій Ю.А., проф. Симсон Е.А.) – 5 дисциплін на вибір аспірантів;
- аналітичні і розрахункові методи дослідження нелінійної та випадкової динаміки (проф. Міхлін Ю.В., проф. Аврамов К.В., доц. Мартиненко Г.Ю., доц. Ларін О.О.) – 8 дисциплін на вибір аспірантів.
Слід зазначити, що деякі дисципліни по різним змістовним модулям перетинаються та здатні забезпечити результати навчання за різними напрямами. Представлені групи дисциплін не сформовані у блоки, а групуються тут лише для узагальненого представлення варіативної частини навчального плану і його відповідності науковим напрямам аспірантів та їх керівників. Аспіранти можуть обирати 4 будь-які дисципліни з каталогу з 17 дисциплін спеціальності (див. навчальний план).
Силабуси дисциплін з освітньої складової підготовки аспірантів розміщені на сайті відділу аспірантури та докторантури і доступні за цим посиланням: силабуси дисциплін вільного вибору аспіранта.
Професор БРЕСЛАВСЬКИЙ Дмитро Васильович (гарант освітньої програми) Доктор технічних наук Наукові інтересиФізично нелінійні задачі механіки деформованого твердого тіла (повзучість, руйнування при циклічних і ударних навантаженнях), метод скінченних елементів, комп’ютерне моделювання технічних процесів, IT-технології в задачах механіки. | Професор АВРАМОВ Костянтин Віталійович Доктор технічних наук Наукові інтересиНелінійна та хаотична динаміка континуальних систем, динаміка віброзахисних систем, механіка взаємодії деформованих твердих тіл, рідин і газів; динаміка ракет-носіїв космічних апаратів, методи розрахунку і дослідження напружено-деформованого стану; науково обґрунтовані методи оцінки технічного стану та залишкового ресурсу конструкцій тривалої експлуатації. | |
Професор АНДРЄЄВ Юрій Михайлович Доктор технічних наук Наукові інтересиАналітична механіка, використання комп’ютерної алгебри в задачах механіки, IT-технології в задачах механіки, задачі кінематики, статики, динаміки та управління роботехнічних систем. | Доцент ВОДКА Олексій Олександрович Кандидат технічних наук Наукові інтересиІнформаційні технології в автоматизованому проектуванні; чисельні методи та алгоритмізація в прогнозуванні надійності; компютерний аналіз динамічних процесів та сигналів; математичне та комп’ютерне моделювання мікроструктури композиційних та гетерогенних матерілів, вирішення проблеми статистичної апріорної оцінки в задачі аналізу та синтезу їхніх лінійних та нелінійних хараткеристик; data-driven mechanics | |
Професор КУРПА Лідія Василівна Доктор технічних наук Наукові інтересиСучасні методи розв’язання лінійних та нелінійних задач теорії пластин та пологих оболонок зі складною формою плану та різними крайовими умовами | Доцент ЛАРІН Олексій Олександрович Доктор технічних наук Наукові інтересиРозробка розрахункових методів комп’ютерного та математичного моделювання випадкових та нелінійних процесів в механічних системах інженерного спрямування, розробка математичних моделей нелінійної поведінки гетерогенних матеріалів та методів оцінки їхньої міцності, діагностики технічного стану та прогнозування надійності механічних систем та конструкцій. | |
Професор ЛЬВОВ Геннадій Іванович Доктор технічних наук Наукові інтересиКонтактні задачі пружно-пластичного деформування і повзучості оболонок; проблеми тривалої міцності тонкостінних конструкцій, що працюють при високих температурах; технологічні завдання формоутворення оболонок. | Професор МІХЛІН Юрій Володимирович Доктор фізико-математичних наук Наукові інтересиНелінійна динаміка, асимптотичні методи в теорії нелінійних коливань, стійкість руху, нелінійні коливання пружних систем, нелінійні хвилі. | |
Доцент ПЛАКСІЙ Юрій Андрійович Кандидат технічних наук Наукові інтересиЗадача визначення орієнтації в безплатформених інерційних навігаційних системах, еталонні моделі обертання твердого тіла, побудова моделей динамічних систем на основі теорії апроксимації квазімногочленами, методи ідентифікації динамічних систем. | Професор СИМСОН Едуард Альфредович Доктор технічних наук Наукові інтересиМатематична теорія та чисельні методи оптимізації складних, зокрема динамічних, систем і оптимального проектування конструкцій. Фахівець в галузі динаміки та міцності механчних систем. | |
Професор УСПЕНСЬКИЙ Валерій Борисович Докотор технічних наук Наукові інтересиПроектування систем керування орієнтацією космічних літальних апаратів та проектування інтегрованих інерціально-супутникових навігаційних систем. Науковець з майже 30-ти річним досвідом теоретичної та практичної роботи у аерокосмічній галузі. |
.
Відгуки випускників та обговорення програми підготовки аспірантів за спеціальністю
Постійний контроль за рівнем якості підготовки та задоволеністю здобувачів освіти здійснює відділ докторантури та аспірантури НТУ “ХПІ”. Результати моніторингу доступні тут.
Чи можливо, Ви наш випускник і бажаєте залишити свій відгук? Нам також важливо почути Вашу думку про навчання. Заповніть, будь ласка, форму опитування для випускників аспірантури.
Загальне задоволення аспірантурою (отримано 14 відгуків випускників аспірантури у різні роки випуску)
2009 (1)
2010 (1)
2011 (2)
2012 (2)
2013 (2)
2014 (1)
2015 (1)
2016 (3)
2019 (1)
78,6%
14,3%
7,7%
0%
★★
0%
★

Іван НАУМОВ (випуск 2013 року)
Professional services consultant (Call centers, Routing, Data processing, Digital channels)
Виняткова якість навчання та підтримка науковими керівниками. Можливість використовувати новітні технології та вільний доступ до будь-якої наукової інформації з теми дисертації. Підтримка в процесі навчання та важкий процес захисту без винятків або спрощень. Загалом в процесі навчання аспірант не лише опановує нові наукові горизонти, а також формує чіткий професіональний погляд на речі, вміння діяти в складних ситуаціях, керувати власним часом, власними ресурсами, навики роботи у команді або керівництва та вирішувати комбіновані задачі. До побажань: використовувати більше електронних технологій - презентації, он-лайн присутність на семінарах, зменшення кількості паперових документів та автоматизація оформлення супроводжуючих документів до дисертації. До підготовки доцільно додати державну підтримку науковців та фінансування для отримання ліцензій на новітні додатки з проектування та аналізу систем для усіх наукових напрямків.

Володимир ОКОРОКОВ (випуск 2015 року)
Weir Minerals (Venlo, the Netherlands), Technical specialist
Високий рівень наукової підготовки кафедри допоміг мені розвинути уміння математичного моделювання фізичних процесів, направлених на розв'язання сучасних проблем у машинобудуванні та інших галузях промисловості. Під час мого навчання кафедра брала участь у кількох європейських проєктах та програмах стажувань, що дало змогу аспірантам і молодим науковцям подорожувати до європейських університетів, брати участь у міжнародних конференціях та співпрацювати з колегами з інших університетів. Я вважаю, такі міжнародні стажування повинні бути стандартом у навчанні в аспірантурі. Серед негативних сторін мого навчання в аспірантурі я би зауважив зосередження на дотриманні великої кількості формальних правил для оформлення дисертацій, збирання довідок та інших формальностей, які, на мою думку, забирають забагато часу і не направлені на покращення якості навчання в аспірантурі.

Роман КОЧУРОВ (випуск 2012 року)
SoftInWay, Inc. (Берлінгтон, Массачусетс, США), iнженер з роторної динаміки/ керівник відділу «Динаміки та міцності машин»
Аспірантура ННІФІ може похвалитись якісною фундаментальною освітою та кваліфікованими викладачами. З точки зору практичних знань, які є невід'ємною частиною наукових досліджень, пропоную розширити курс динаміки роторів, та впровадити в програму підготовки сучасні спеціалізовані програмні комплекси для розрахунку роторної динаміки та гідродинамічних/механічних характеристик підшипників (наприклад AxSTREAM RotorDynamics, Bearing). Дана тематика є надзвичайно актуальною та затребуваною на світовому рівні.

Юлія КОРИТКО (випуск 2010 року)
Namecheap. Inc (Харків, Україна), як приватний підприємець на позиції Lead Project Manager, Delivery Manager
Під час навчання в аспірантурі я виділила для себе багато позитивних сторін: підтримка аспірантів з боку колег кафедри та керівників, актуальність теми та отриманих знань, багато конференцій, доповідей, можливість ділитися результатами досліджень, застосувати їх у провідних підприємствах Харкова, можливість стажувань у Європі та участь у наукових конкурсах та наукових грантах. Продовжуйте, будь ласка, підготовку наукових кадрів на нашому факультеті. Це чудова можливість для молоді.

Микола ПЕРЕПЕЛКІН (випуск 2011 року)
Leeds Beckett University (Leeds, UK), Викладач
На мою думку, аспірантура інженерно-фізичного інституту забезпечує ґрунтовну підготовку спеціалістів світового рівня, досягається це за рахунок високого наукового та професійного рівня наукових керівників та членів Вченої Ради. Аспіранти та здобувачі мають змогу здобути науковий ступінь, розв'язуючи важливі науково-практичні задачі у відповідних галузях знань, дотримуючись високих стандартів наукової роботи

Антон ТКАЧУК (випуск 2011 року)
The University of Stuttgart (Німеччина), Institute of Structural Mechanics, PostDoc
До плюсів підготовки аспірантів хотілося б віднести термін навчання, адже надається достатньо часу на визначення проблеми (постановку задачі), а також професіоналізм керівника (Львов Г.І.). Хочу зазначити також декілька недоліків у навчанні, насамперед це - застаріле експериментальне устаткування, а також те, що аспіранти не приймають участь у центральних конференціях (серії ЕККОМАС, СІАМ, ЄвроМех). Вважаю, що доцільно додати до підготовки дисципліни, які вивчають роботу з великими обсягами даних, паралельні обчислювання, методи осереднення і reduced order modeling.

Тетяна БЕРЛІЗОВА (випуск 2016 року)
ТОВ "БІІР Україна", інженер-конструктор
Найбільшим плюсом в навчанні була уважність і допомога викладачів та працівників відділу аспірантури з будь-якого питання. За часів мого навчання, було недостатньо дисциплін з 3D моделювання та недостатній рівень підготовки з іноземної мови, а також брак курсу за фахом. Для поліпшення іноземної мови було б непогано проводити speaking club на цікаві теми, це допоможе поліпшити розмовні навички. З побажань: можливість працевлаштування після закінчення аспірантури.

Іван НАУМОВ (випуск 2013 року)
Professional services consultant (Call centers, Routing, Data processing, Digital channels)
Виняткова якість навчання та підтримка науковими керівниками. Можливість використовувати новітні технології та вільний доступ до будь-якої наукової інформації з теми дисертації. Підтримка в процесі навчання та важкий процес захисту без винятків або спрощень. Загалом в процесі навчання аспірант не лише опановує нові наукові горизонти, а також формує чіткий професіональний погляд на речі, вміння діяти в складних ситуаціях, керувати власним часом, власними ресурсами, навики роботи у команді або керівництва та вирішувати комбіновані задачі. До побажань: використовувати більше електронних технологій - презентації, он-лайн присутність на семінарах, зменшення кількості паперових документів та автоматизація оформлення супроводжуючих документів до дисертації. До підготовки доцільно додати державну підтримку науковців та фінансування для отримання ліцензій на новітні додатки з проектування та аналізу систем для усіх наукових напрямків.

Володимир ОКОРОКОВ (випуск 2015 року)
Weir Minerals (Venlo, the Netherlands), Technical specialist
Високий рівень наукової підготовки кафедри допоміг мені розвинути уміння математичного моделювання фізичних процесів, направлених на розв'язання сучасних проблем у машинобудуванні та інших галузях промисловості. Під час мого навчання кафедра брала участь у кількох європейських проєктах та програмах стажувань, що дало змогу аспірантам і молодим науковцям подорожувати до європейських університетів, брати участь у міжнародних конференціях та співпрацювати з колегами з інших університетів. Я вважаю, такі міжнародні стажування повинні бути стандартом у навчанні в аспірантурі. Серед негативних сторін мого навчання в аспірантурі я би зауважив зосередження на дотриманні великої кількості формальних правил для оформлення дисертацій, збирання довідок та інших формальностей, які, на мою думку, забирають забагато часу і не направлені на покращення якості навчання в аспірантурі.