Цей матеріал є записом презентації освітньої програми “Моделювання, проектування та комп’ютерна” та можливостей дуального навчання з компанією SoftServe. Посилання на відео цієї зустрічі ви знайдете в кінці цієї статті.

інститут комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики
Інститут комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики

Інститут комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики (ІКМ) – Сьогодні Інститут комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики – це унікальний синтез глибокої фізико-математичної підготовки, фундаментальних основ комп’ютерних наук, сучасних інформаційних технологій та навичок практичного інженера. Інститут надає академічну університетську освіту та напрями її прикладної реалізації.

Ларін Олексій Олександрович
Ларін Олексій Олександрович
Ларін Олексій Олександрович – директор навчально-наукового Інституту комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики (ІКМ) доктор технічних наук, професор.

Олексій Ларін. Добрий день, сьогодні день презентації особливостей освітньої програми «Комп’ютерні науки, моделювання, проєктування та комп’ютерна графіка», який здійснюється в НТУ «ХПІ». Я директор Інституту комп’ютерного моделювання, проєктування прикладної фізики та математики. Сьогодні я є модератором цієї зустрічі
Сьогоднішня наша зустріч присвячена тому, щоб ми в нестандартній формі подивилися на освітню програму, яка має деякі цікаві особливості. Ми запросили сьогодні долучитись цікавих гостей, різних стейкхолдерів, як зараз модно їх називати: це наші студенти, які зараз вчяться, випускник цієї програми, який зараз продовжує навчання в магістратурі. Є представник роботодавців, компанія SoftServe, яка є нашим партнером багато вже років. І сьогодні вони також з нами і представлять ту частину нашої співпраці, яка стосується дуальної освіти. Сьогодні у нас формат дискусій, обговорення.

Також сьогодні присутні наші гаранти, які розкажуть з чого складається наша програма, і які можливості вона відкриває.
Для того, щоб розпочати нашу сьогоднішню агенду, я хочу до слова запросити випускника бакалаврату цієї програми – Кирила Голотенко. Кирило – це та людина, яка вже здобула диплом бакалавра, зараз працює над магістерським дипломом, і вже не за горами, він буде захищати магістерський диплом. Він знайшов себе в професії і вже має досвід праці за фахом та може поділитися своїми враженнями. Кирило, будь ласка, розкажіть свої враження про бакалаврат, про особливості навчання, що було класно, що не дуже? Що б ви порадили нашим вступникам?

Кирило Голотенко Кирило Голотенко – бакалавр з комп’ютерних наук, випускник освітньої програми «Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка», навчається в магістратурі, middle-розробник.

Кирил Голотенко. Добрий день. Варто почати з того, я гадаю, як саме я прийшов до вибору спеціальності 122 Комп’ютерні науки та освітньої програми «Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка», і освітньої траєкторії «Геометричне моделювання та графічні інформаційні технології».
З самого початку, ще будучи школярем, я не міг зрозуміти, визначити для себе, що мені більш важливо та цікаво, це приєднатися до табору програмістів або до табору дизайнерів, але я чітко вже розумів, що мені треба йти в IT. Ось, а саме спеціальність комп’ютерної науки, вона давала можливість вивчити і те, і те, і зрозуміти, що для тебе більш підходить, з чим ти можеш вже зв’язати свій комерційний досвід. І на цьому етапі були деякі очікування з приводу того, що саме може надати університет. От уявіть собі, приходиш на перший курс, гадаєш, що зараз буде трошки того, трошки того, ти якось це все зважиш і для себе зрозумієш. І тут перші курси, починається математика, по всім напрямкам математика, математика, математика. Ти такий, ну, добре, подивимось. Другий курс, ми все ще вивчаємо математику, але вже починаються такі відгалуження по конкретних дисциплінах, тобто вже більш цікавіше стає. Починаємо вивчати і дизайн, це те, у чому я з самого початку був зацікавлений, і трошки торкатися програмування, іноді навіть не трошки. Іноді навіть думав, що це точно не той напрямок, який я візьму собі, сто відсотків не буду програмувати ніколи. Ось ми підходимо до третього курсу, і у нас трапляється екскурсія в компанію SoftServe, нам показують, як там все красиво, розказують про напрямки, якими вони займаються, і все стає дедалі цікавіше. І ось третій курс, і університет дає змогу вибрати дисципліну вільного вибору, тобто ту дисципліну, яку ми за своїм бажанням обираємо. І серед цих дисциплін вільного вибору SoftServe пропонує дисципліну під назвою WebUI, яка покриває фронтенд, як частину веб розробки, і якщо бути точним, це вивчення базових концепцій мови JavaScript. Я обираю цю дисципліну, вона йде приблизно 2,5-3 місяці, якщо я не помиляюсь, вона повністю безплатна, і ще компанія виділяє ментора для того, щоб проробляти якісь особисті питання, які ти не розумієш в плані базових концепцій, які можуть бути важко зрозуміти з першого разу. І після цього, коли я вже зрозумів, що так, це насправді програмування не така страшна річ, особливо коли є підтримка ментора. Далі я закінчую цей курс, закінчую його успішно, і вже розумію, що я хотів би опинитися у компанії, але цього не достатньо для того, щоб отримати позицію і почати отримувати комерційний досвід. Тож я обираю для себе наступний крок – це React Marathon. React – це бібліотека для побудови інтерфейсів, і компанія пропонує ще такий спосіб навчання. Це вже окремо від університету, але можна сказати, що університет став тим, хто штовхнув мене у правильну сторону, щоб я зрозумів, що мені потрібно. Після цього я 4 місяці провчився на марафоні від компанії, потім ще 3 місяці я провчився на інтернатурі в компанії. Це вже насправді фінішна лінія в плані навчання, тому що там дуже невеличкі групи, підтримка ментора, та врешті-решт ви отримаєте вже роботу в компанії і вже почнете отримувати той самий комерційний досвід, до якого ви йшли всі ці 10 місяців. І коли вже ці всі плюшки отримані, вже є позиція, було дуже цікаво, чи можна це якось поєднати з роботою, тобто навчанням в університеті, якось інтегрувати роботу у це студентське життя.

І тут почали ходити такі чутки, що компанія може інтегрувати дуальну освіту у навчальний процес, тобто якусь частину предметів компанія зможе взяти на себе і таким чином розвантажити студента. На жаль, цей процес не був відточений на всі 100%, це була дуже сира ідея, але вона все більше й більше йшла до того, що це буде можливо. І оскільки механізм не був відточений, то приходилось особисто відловлювати директора інституту Олексія Ларіна десь на вулиці і питати, чи є там якісь апдейти, можливо вже щось було вирішено, він відповідає, що там то групи не набрані, та там ще якісь моменти не відточені, ми узгоджуємо якісь юридичні моменти, а ти, як студент, не розумієш, що там складного, я вже отримав роботу, дайте мені цю дуальну форму навчання. Але спільними зусиллями ми все ж таки вийшли на те, що і я будучи на магістратурі зміг зачепити переваги дуальної освіти. І такий, знаєте, як шлях самурая був пройдений з моменту, коли ти у SoftServe з відкритим ротом так і дивишся на всі ці красиві кухні, більярдні столи, open spaces, і моменту, коли ти фух, дуальна освіта, нарешті. Це довгий шлях, з великою кількістю проактивності як з боку і студентів, так і з боку викладачів, щоб це все стало можливим. Ну і начебто ось я і тут, вже на дуальній освіті, вже на магістратурі, і вже в компанії на позиції Software Engineer Middle. Ось така моя історія.

Олексій Ларін. Я вражений, що у вас вже middle позиція, швиденько пробіг насправді. Він так розказував, три місяці тут, чотири тут, п’ять тут. Ну, так, це шлях. І до речі, досить стрімкий, вже middle, навіть без диплома магістра, але думаю, це вже не за горами зовсім.

Він досить багато розказував про те, що мене важко піймати в коридорі. Ну, так, це не проста задачка, насправді, бо я швидко бігаю. Але, що дійсно важливо, це дуальна форма організації навчального процесу. Це така цікава ідея, з якої до нас звернулася компанія SoftServe, по її інтеграції, синхронізації, щоб наші студенти, якомога, більш органічно, швидко і м’яко перейти до свого першого робочого місця, розпочали свій кар’єрний шлях. Кирило багато днів набував собі шишки сам, десь ми щось намагалися допомагати йому. Але, з іншого боку, по ту сторону університету є бізнес, є компанії, якім потрібні фахівці, які, якомога, швидше вийдуть на рівень реального комерційного досвіду, про який згадував Кирило.

Тепер давайте послухаємо компанію, що вони про це все думають, про цей шлях, про ці двері, ну і взагалі про те, як компанія бачить, що таке дуальна освіта, ну і трошки про наш досвід з ними, але з їхніх вуст. Для цього я радий вам представити нашого другого спікера, це В’ячеслав Лаптів, доктор економічної наук, голова офісу талантів в компанії SoftServe. Він дуже харизматично розкаже про себе, про компанію і, власне, про те, що є таке дуальна з точки зору бізнесу, як вони до цього рухаються, які перспективи бачать там і чому ми саме про це розказуємо зараз, разом з ними. В’ячеславе, вам слово.

В'ячеслав Лаптев
В’ячеслав Лаптев
В’ячеслав Лаптев – менеджер центру розвитку талантів у SoftServe, доктор економічних наук.

В’ячеслав Лаптєв. Ще раз добрий день усім. Ми дійсно намагаємося розвивати таланти для того, щоб рухати ІТ індустрію України, робити її конкурентоспроможною на міжнародному ринку. Я трішки розповім про те, як ми це робимо і почну безпосередньо з того, що сьогодні представляє компанія SoftServe.
Softserve Глобальна Компанія З Українським Корінням

SoftServe сьогодні є глобальною інженерною компанією, яка реалізує свою діяльність у безлічі країн. Більше ніж 12 країн мають наші офіси та представництва. Зараз в компанії працює понад 12 тисяч фахівців, а портфоліо проєктів компанії за майже 30-ти річну історію складається з більше ніж 20 000 прикладів успіху. І ось це ще один з ключових показників, бо навіщо я вам розповідаю про компанію, бо це в першу чергу про експертизу. Бо бізнес – це якраз про досвід, який не здобувається за один день, а це роки праці, це накопичення знань, навичок і, саме головне, експертизи. Ви бачите, тут також на слайді є наші партнери, і це лише невеличкий перелік, який можна розширювати і розширювати. Так, до нього можу додати NVIDIA, для яких ми стали стратегічним партнером.

Я сподіваюся, що кожен абітурієнт сьогодні, який грає в комп’ютерні ігри, знає, що таке NVIDIA. Ми допомагаємо розвивати NVIDIA Omniverse і це дуже цікавий проєкт.

Про що все це говорить? Про те, що бізнес в цілому і компанія SoftServe – це про експертизу. Однак експертиза та досвід неможлива без залучення та розвитку талантів. А це своєю чергою найкраще вміють робити університети. НТУ «ХПІ» є одним з таких університетів, і нам дуже приємно бути партнером НТУ «ХПІ» і, відповідно, інституту комп’ютерного моделювання. Ми чітко розуміємо, що саме в такій співпраці, де є наукова база, де є чудові викладачі, які вміють зацікавити людей, і де є експертиза в компанії, ми можемо поєднати зусилля і реалізувати сумісну програму. Власне, що ми і зробили.

Коли я кажу про сумісну програму, це не просто про присутність компанії за допомогою якихось експертів на якихось заняттях. Ні. Це є ціла екосистема, яку ми зараз будуємо, бо обираючи дану програму ви відчуєте SoftServe з першого дня в університеті.
За рахунок чого це відбувається? Почну з того, що залишається за кадром, однак є вкрай важливим. Це оновлена адаптована та погоджена між університетом і компанією програма навчання рівня бакалавр. Розроблений план навчання, послідовність дисциплін, їх наповнення. Бо всі ми розуміємо, що знання дуже швидко застарівають і важливо моніторити, чого сьогодні вимагає бізнес і чого він очікує. Все це залишається, вам здається, за кадром, такий back-end, однак це просто нереальний обсяг роботи, який ми вже проробили і продовжуємо пропрацьовувати і далі, щоб ви відчували якість освіти, яка не поступається ніяким іншим закордонним програмам.

Розумію, що у абітурієнта може виникнути здоровий скепсіс та питання: Настільки вища освіта потрібна насправді? Чи треба йти вчитися далі, чи вже починати працювати? Як відповідь є цікава статистика від Stack Overflow: за опитуванням, яке було проведено у 2020 році, 85% респондентів, а цими респондентами були вже люди з бізнесу, тобто ті, хто завершив навчання, хто працює в IT, відповіли, що вища освіта має значення, бо вона дає системні і фундаментальні знання.

Але важливо, що вже з першого дня навчання в університеті ви стаєте частинкою IT-спільноти. Ми одразу долучаємося до позанавчального процесу, знайомимо вас з експертами, з представниками компаній, які діляться з вами досвідом, мотивують вас, відповідають на ваші питання. Згодом ви самі починаєте формувати ком’юніті і ставати його активним учасником. Адже протягом всього бакалаврату, з року в рік, від семестру до семестру ви рухаєтеся за цією програмою, взаємодієте з нашими експертами, починаєте працювати командами, і вже безпосередньо відчуваєте силу ком’юніті.

Окрім ком’юніті, ми розуміємо, має бути предмет навчання. І тут ми повертаємося до технологічного стека і, в цілому, до знань, які ви маєте забрати собі як інвестицію. Це відбувається внаслідок різноманітних активностей, як всередині навчального процесу, так і поза ним, через різноманітні технічні мітапи, майстер-класи, воркшопи, вебінари, зустрічі, інтернатуру, яка вас буде чекати вже на третьому курсі і стане частинкою якраз уже того, що зветься дуальна освіта.
Окремо варто зупинитися на роботі в команді, бо це той елемент, який не менш важливий і критичний для ІТ, ніж знання іноземної мови. Бо неможливо самостійно виконати складний проєкт, ви маєте вміти працювати злагоджено, в крос-функціональній команді, робити це за певними правилами, й ви маєте відчувати відповідальність, знати, що таке дедлайни, як презентувати свою роботу. Тож в рамках цієї програми закладено великий пласт командної роботи.

Протягом перших двох курсів ви зможете згенерувати ідею продукту, а потім і розробити його, попрацювати над власним проєктом.
Таким чином, вас чекає безліч цікавих речей. Тож дуже важливо зрозуміти, що ця програма покликана для того, щоб оптимізувати ваші ресурси, ваш час, ваші зусилля, і для того, щоб ви не хвилювалися, а чи зможу я поєднувати роботу з навчанням. Так, саме після певного етапу, на третьому курсі, ви можете стати не лише частинкою університету, а й частинкою компанії, бо ви зможете долучитися до реальних комерційних проєктів. Звичайно, що для цього вам доведеться пройти технічне тестування, інтерв’ю тощо, однак ми робимо все для того, щоб ця процедура була для вас максимально простою і зрозумілою. Бо підготовка до цих процедур для вас пройде на першому та другому курсі. За статистикою, 60% студентів, які пройшли успішно всі ці етапи, продовжують працювати з нами далі.

Можна багато розповідати про програму, я впевнений, що Олексій Олександровичу додасть ще від себе, з боку університету, як ми трансформуємо цей світ, робимо його більш відкритим, з можливостями для кожного з вас. Але я хотів би сказати так: «Поки інші шукають роботу, ти успішно продовжуєш будувати кар’єру», бо вже вступивши до лав університету, ти чітко розумієш свій шлях. Ця програма дає горизонт, дає точку, до якої ти маєш рухатися, і ти знаєш, що тобі робити. Принаймні, ми робимо все, щоб це було так.
За цим посиланням можете подивитися історії наших студентів, які вже навчаються за цією спільною програмою, вже здобувають компетенції, і ви зможете дізнатися від них як саме це відбувається. Олексій Олександрович, вам слово.

Олексій Ларін. Дякую, В’ячеславе, класна презентація. У мене таке питання, воно, власне, зависло. У нас сьогодні захід для абітурієнтів, в першу чергу. Як на вашу думку, з боку компанії, які переваги дає абітурієнтам? Чи недалекий отой горизонт, що ви казали? Ну, інтернатура на третьому році, Кирило сказав, що я на третьому курсі вивчив WebUI Essentials, в межах дисципліни вільного вибору. І ви зараз також кажете, що там треба попрацювати тут два роки, потім ще трошечки. Чи актуальна програма, про яку ми зараз тут всі розказуємо для абітурієнтів?

В’ячеслав Лаптєв. Я б почав з фрази одного відомого генерала, генерала Ейзенхауера, який казав: “план ніщо, планування все”. Тому для тих, хто вважає, що вже сьогодні всі двері відчинені, я все можу, так, ви все можете. Однак знову повертаємося до питання цінності, яку кожен з нас має і носив в собі, і має накопичуватися. І оце накопичення, воно не відбувається в один день. Як я розповідав про експертизу компанії, яка будувалася десятиріччями, і здобувала імідж, репутацію, досвід. Так і кожен абітурієнт, він має зрозуміти, що можна піти зараз вже працювати, після школи, однак що це буде за робота? Що ви зможете дати своєму роботодавцю? З іншого боку, багато хто вважає, що в IT можна увійти швидесенько: IT-курси пройшов і я вже зможу щось там верстати. Так, можливо, ви зможете верстати. Однак IT сьогодні це не про це. Це просто шалена екосистема, це шалений такий Omniverse, це нереальна обсягу індустрія, яка сьогодні без системних знань, без системного уявлення про те, як це працює, куди рухається ця індустрія, буде дуже складно себе реалізувати, принаймні зробити це швидко. Коли ми кажемо в контексті професійної кар’єри, ми не будемо, як вже дорослі люди, згадувати пенсію, яка в 60 років, і шлях до неї. Дуальна освіта якраз і покликана, щоб пояснити, як цей шлях зробити коротшим, як цей шлях зробити зрозумілишим, як вже з першого дня бути не просто в університеті і слухати, як там відбувається в бізнесі, а бути долученими до людей, які із бізнесу, із індустрії, із компанії, показують, що так, ось це так, а це ні, а ось такі факапи бувають, а ось такі історії успіху бувають. Коли ви долучитесь до цього процесу, то в вас не буде оцих міфів перед очима, немає якихось рожевих окулярів, ви розумієш, що це індустрія, як вона працює. У вас є можливість адекватно знайти своє місце, зрозуміло, об’єктивно підійти до його вибору. І ось для цього ми з вами робимо цю програму.

Олексій Ларін. Дякую, В’ячеславе. Я, зі свого боку, хочу сказати всім, що ми працюємо активно, співпрацюємо, і оця частинка, яка залучається з першого дня, для того, аби показати нашим студентам, що занурювались в ІТ-екосистему надзвичайно важливо. Так само важливо те, що це відбувається в університеті, ви бачили, що 85% респондентів, які працюють в IT, вважає, що вища освіта є вкрай важлива. Задумайтесь, як швидко змінюється світ, інколи революційно відбуваються зміни навколо нас в технологічному світі. Omniverse рік тому анонсований, а українські компанії залучені до цього метавсесвіту. Це крутезна штука, це коли дизайн, про який згадував Кирил, яким він захоплювався, будучи школярем, і думав, що я буду дизайнером, на сьогодні він абсолютно чітко уявляє, що тепер він може, використовуючи голосові команди і просто гарнітуру для доповненої та зміщеної реальності, використовувати, щоб своїми руками створювати 3D-об’єкти, замість того, щоб це робити мишкою на трьох моніторах.

Чим будете ви займатися за 5-10 років? Хто взагалі може це уявити? Це навіть важко. Фантастика стає ближче до нас. Тому ми пропагандуємо вищу освіту, але співпрацюємо з бізнесом, щоби бути залученим до ІТ-екосистеми.
Я залюбки хочу запросити наступного спікера. Це студентка першого курсу, яка вже закінчила перший курс, Аліна Мухіпова. Вона закінчує ту освітню програму, на якій вже є реальна, інтегрована, дуальна освіта з компанією SoftServe. І Аліна розповість все очима студента. Аліна, будь ласка, вам слово.

Аліна Мухіпова
Аліна Мухіпова
Аліна Мухіпова – студентка 1-го курсу спеціальності 122 Комп’ютерні науки, освітня програма «Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка».

Аліна Мухіпова. Доброго дня усім. Так, я студентка першого курсу, вже закінчую його і хочу розказати про свої враження, відчуття і вже набутий досвід, який я отримала по дуальній освіті. Коли я ще лише вступила в НТУ «ХПІ» і, я кажу, ну, дуальне навчання, я так приблизно розумію, але такого чіткого розуміння немає. Зараз я вже, сказати чесно, я в такому приємному захваті від того, що для мене дуальна освіта – це такий великий бонус-плюс до моєї вищої освіти. За перший семестр нам дали дуже великі обсяги інформації. І, як вже сказав Кирило, я здивувалася від його форми навчання дуальної, тому що у мене це було налагоджено. Тобто навчання у університеті абсолютно ніяк не заважало навчанню від компанії «SoftServe». І перший семестр я отримала просто величезний такий багаж знань і з таких практичних знань, які дають на курсах, які дають від компанії. Нам розповідали про QA, про дизайн, про побудову ПО, про бізнес, що для чого потрібно. Саме такі речі починають пояснювати люди вже на роботі. В другому семестрі ми роз’єдналися по командах. В мене було таке реальне відчуття, як працюємо на роботі, в нас вже були такі великі практичні навички. Ми вже, як в IT-компаніях, залежали одним від одного. Ми працювали в команді, у кожного були свої обов’язки. Вже не можеш сказати, а це я зроблю завтра, а це я зроблю після завтра, тому що від тебе залежать інші. Тому я хочу поділитися такими приємними відчуттями і враженнями від того, що я попала на цей курс з дуальною освітою від SoftServe. В принципі, у мене все.

Олексій Ларін. Дякую, Аліна. А скажіть, які у вас є очікування, що ви очікуєте на ближчу перспективу? Ну, до речі, найближча, я розумію, здати сесію, а от наступна?

Аліна Мухіпова. Ну, мені вже сказали, що з наступного року ми будемо розробляти саме свої продукти в командах. І вже більш детально, повністю ввійдемо в роботу. В цьому семестрі у нас був ментор, який давав нам таке наставничество, як воно працює в роботі, що є, ось так має бути, ось так треба робити, так буде швидше, краще, продуктивніше. Дуже важливо знати не тільки як має бути, а як воно ще й діє насправді. І вже в наступному році я вже хочу спробувати робити вже якийсь свій продукт, не тільки абстрактно на папері, а вже писати код, ну хоча би починати. Я вже з нетерпінням цього чекаю.

Олексій Ларін. Дякую. Ну так, для наших глядачів хочу сказати, що на перші два курси компанія залучається такою прямою, неперервною лінією, але це не заміщує освітній процес, а є додатковою часткою, яка надає просто ширший кругозір на першому семестрі, це було в рамках вступу до спеціальності, де розуміли спектр всіх тих професійних особливостей, навіть таких елементів, які є у сучасному ІТ, бо він є величезним і багатогранним. А далі компанія надає ті елементи, яких в університетах України зазвичай дуже замало. Це досвід командної роботи і soft skills, навички роботи, timeline, deadline і все таке інше. Всі студенти готують всі свої завдання ближче до сесії, всі студенти курсовий роблять в ніч перед. А скільки анекдотів ви про це чули? Але так не працює в бізнесі, бо так грошей не заробиш. І саме фахівці кажуть, що так не можна, і це розкривається зараз, під час студентства. І ми за це дуже вдячні, бо ця співпраця багато чого і нас вчить. Дає нам можливість адаптувати багато речей в суворій академічній частинці так само. Аліно, дякую вам.

У нас на першому курсі навчається понад 100 студентів, там багато різних груп, варіантів. І зараз запрошую Микиту Калюжного, представника нашої університетсько-студентської спільноти. Микита, яке ваше враження? Які ваші побажання, думки, сподівання і так далі?

Микита Клюжний
Микита Клюжний
Микита Клюжний – студент 1-го курсу спеціальності 122 Комп’ютерні науки, освітня програма «Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка».

Микита Клюжний. Добрий день, радий всіх вітати. Хочу сказати, що це досить приємний курс від SoftServe, який дає багато можливостей. Якщо ви неймовірно амбітні та креативні, то цей курс «IT Product Development» дасть вам, вашій команді, створити свій особистий проєкт протягом наступних чотирьох курсів. Ви будете працювати, у вас будуть певні етапи, будете знайомитися все більше і більше з тим, як працюєте, як все це робите. І може, якщо вам не пощастить потрапити в SoftServe, але завжди буде свій продукт, якщо ви гарно його подумаєте, зможете власноруч реалізувати.

Протягом цього часу, який ми провчилися за другий семестр, ми достатньо всього вивчили, достатньо знайомилися. SoftServe нас, звичайно, не залишав сам-на-сам, він нас підтримував протягом цього шляху. Ці неймовірним ментори, котрі готові підказати з будь-яким питанням та лекціям. Саме ментори направляють вас на цей вірний шлях, але не слід забувати, що вони лише направляють, але не роблять за вас. Тому вони лише вам підкажуть, що саме ви гарно придумали, а що погано, а не будуть створювати це за вас. Щодо процесу, як воно відбувалося в нас, цей другий курс. Можу сказати, що якщо ви гарно його організуєте, роботу в команді, то він не буде для вас достатньо важким. Хоча інколи з дедлайнами, як казав вже Олексій Олександрович, інколи бувають важкі ситуації, коли там вже залишаються 2-3 дні, а вам там ще багато потрібно зробити. Але ви навчаєтесь більше для себе, вас ніхто не буде сварити, якщо ви навіть не встигли. Тому не хвилюйтеся, працюйте.

Олексій Ларін. Дякую, Микито. Бачите, В’ячеславе, наші з вами страхи, вони реалізуються, вже людина думає про стартап. Але це круто насправді, це дуже круто, і ми тільки побажати успіхів у створенні стартапу. І, до речі, наш університет має свою екосистему підтримки стартап-руху студентства. В нас багато є різних інкубаторів, акселераторів для стартапів: фонд Черновецького, там в нас є стартап-центр Spark, і ще багато чого, де можуть наші студенти, незважаючи від освітньої програми спробувати себе, створити свій власний стартап, спробувати знайти туди фінансування. Це важлива можливість, але, знаєте, як коли спитаєш будь-якому стартап-акселераторі, що найголовніше в стартапі, знаєте, яка відповідь? Команда. Якщо команда сплачена, то вам вірять і готові дати фінансування на вашу ідею. Тобто навіть не ідея найголовніша, а саме команда. А як її створити, як налагодити там роботу? Та, власне, ніяк, якщо ви не розумієте, як воно працює. Тобто без перших трьох років навчання це майже неможливо зробити. Якщо тільки ви не працюєте на тій програмі, яку сьогодні казав Микита, де вже це з першого дня все починається. У мене таке питання, Микита, до вас маленьке. Скажіть, за цей перший рік, що було найважче?

Микита Клюжний. Напевно, впоратися все-таки дійсно в ці дедлайни. Загалом, я ж кажу, правильне розділення роботи, цей курс, він не був взагалі важким для нас. Хоч я і був лідером своєї команди, але воно навіть для мене не здалося важким. Щодо навчання, в принципі, інколи трошки важкувато особливо під кінець семестру, адже в тебе є і SoftServe, в тебе є, і кінцеві контрольні роботи. Це було важкувато, але, на щастя, ми впоралися.

Олексій Ларін. А Кирило говорив, що математики було багато на першому курсі. А у вас було багато?
Микита Клюжний. Так, є таке, з усіх предметів, саме програмування задіяно лише у двох предметах, а три предмети – це математика.
Олексій Ларін. А що, ще більше нічого взагалі немає? Тільки математика і програмування виходить? П’ять днів, три математики, два програмування і все?

Микита Клюжний. Ні, звичайно, є гуманітарні предмети, як українська мова або культура, куди без неї? Без гуманітарної складової – нікуди. І серед неї найголовніше, це саме англійська мова. Без неї зараз нікуди взагалі, чим би ви не займались, вчіть англійську. Німецька, французька – це також важливо, але англійська, вона є пріоритетом, це сто відсотків важливо для вашої майбутньої професії.

Олексій Ларін. А як вам програмування? Важко? Багато лабораторних робіт? Багато що робити?

Аліна Мухіпова. Ну мені так, якщо чесно, тому що я школу закінчувала раніше, п’ять років тому, і тоді школи не давали такі базові знання. Я без базових знань пішла в університет. І мені цікаво, тому що у мене математичний склад розуму, математика мені подобається, а програмування там все на логічній основі, цікаво розбирати це все. Іноді буває важко, але цей інтерес до чогось нового допомагає. Інколи виникають негативні емоції, через те, що важко, але все одно більш на позитиві в мене все проходить.

Олексій Ларін. Наші студенти першого курсу поділилися своїм враженням, вони, звичайно, розуміючи сьогоднішню агенду, що ми говоримо саме про дуальну форму, але я їх вивів на те, щоб ми поговорили і пригадали про формальну освітню складову. На першому курсі – це математика і програмування, але, звичайно, перший курс закінчується, Аліна, Микита, я впевнений, класно складуть сесію, вийдуть на стипендію, перейдуть на другий курс, їх там очікують нові предмети.

Звичайно, ми сьогодні говорили про дуальну частину, про інтеграцію з компанією, про синхронізацію. Зараз я зарядки хочу запросити до презентації самої програми. Яка вона є? з чого вона складається? які її складові, які нюанси, які предмети? яка структура, логіка і інші моменти? В нас на цій програмі працює чудова команда людей, викладачів, які її проєктують, постійно оновлюють, переглядають. Серед них гарант програми Оксана Андріївна Татарінова, і гарант магістерської програми, але звичайно він залучається до бакалаврської, Олексій Олександрович Водка. Це у нас два завідувачі кафедр, достатньо молоді і прогресивні. Вони розкажуть про структуру освітньої програми «Комп’ютерні науки. Моделювання, проєктування та комп’ютерна графіка».

Водка Олексій Олександрович
Водка Олексій Олександрович

Водка Олексій Олександрович – завідувач кафедри математичного моделювання та інтелектуальних обчислень в інженерії, кандидат технічних наук, доцент, лауреат премії президента України для молодих вчених.

Олексій Водка. Так, добрий день, всіх вітаю, радий всіх бачити. Сьогодні я намагаюся не зменшувати темп, а акцентувати тільки на основних моментах з точки зору університету. Які є особливості нашої освітньої програми, в чому вони полягають, як ми вчимо комп’ютерним наукам і чому так складно через те, що потрібно навчатися, але насправді не так все погано, всі виклики можна подолати, і все буде добре.

Отже, ми відносимося до 12-ї галузі знань, яка називається «інформаційні технології». В середині 12 галузей є спеціальність 122 Комп’ютерні науки, а в середині спеціальності є освітня програма, яка називається Моделювання, проєктування та комп’ютерна графіка. А що таке комп’ютерні науки? Якщо дослівно перекласти, то це наука про обчислення. To compute з англійської – це обчислювати. А вже потім цей термін став більш широким. Сьогодні тут йде мова про створення програмного забезпечення, розробку програм, розробку алгоритмів і так далі. Але початково ця спеціальність починалася з обчислень, і пряме застосування комп’ютерів – це обчислення. Тому у нас багато математики. Щоб вміти обчислювати на комп’ютері, треба знати, як ці обчислення проводити. Але це тільки один бік цієї програми. Там є і технологічна частина, і практична, і математична, і моделювання, і багато чого іншого.
Ми побудувати навчальний процес на цій освітній програмі у вигляді діаграми і розділити його по курсах. Якщо поглянути на перший курс тут є значна частина математичних дисциплін (позначені жовтим кольором), тут є гуманітарні дисципліни (зелений колір), і ІТ-дисципліни (синій колір).

Як ви розумієте, що все, що відбувається в Україні має відповідати стандартам України. Якщо ви приходите в магазин купувати кефір або сир, то там написано «Зроблено згідно з ДСТУ … » і номером цього стандарту. Такий же стандарт є і на спеціальність комп’ютерній науки. Його можна загуглити, напишіть в інтернеті «122 комп’ютерні науки стандарт» і побачите, що там розписано і чому вас мають навчати. Якщо вас цьому не навчити, значить – неможна видати диплом держаного зразка.

Дуальна форма навчання з SoftServe

Якщо поглянути на діаграму, синій рядочок, який то худне, то товстішає від семестра до семестра, і на старших курсах сходить нанівець –це обов’язкові дисципліни. Вони визначаються стандартом і складають половину всіх дисциплін. До цих дисциплін вносяться і математична підготовка, яка обов’язкова для цієї освітньої програми. А після завершення першого курсу, коли все закладена основа, студентам пропонується обрати свою освітню траєкторію, так звані освітні треки, позначені фіолетовим кольором. Ці треки пов’язані з моделюванням, проєктуванням, комп’ютерною графікою, доповненою реальністю, робототехнікою. Кожен студент може на конкурсній основі обрати той трек, що йому більше до вподоби. По суті це дозволяє обрати спеціалізацію.

Так, і з того ж другого курсу у нас починається більш глибока взаємодія з компанією SoftServe. На першому курсі ми знайомимося з компанією: можливість пройти екскурсію, ознайомчі лекції, кейс завдання. А конкретне долучення починається з долучення до курсових та проєктних робіт. Це дозволяє познайомити студента з компанією, а компанію з нашими студентами.
Саме така форма взаємодії дозволяє допомогти вам стати мотивованим, амбітними, фаховими, компетентними і талановитими людьми, які можуть перенести в бізнес якусь нову якість, створити власний стартап тощо. З цього моменту починаються відбори на дуальну програму.
Участь у відборах не є обов’язком, ви можете або стати членом цієї дуальної програми, або відмовитись. Окрім вашого бажання на це впливає ваш академічний рейтинг. Рейтинг також враховується при виборі освітньої траєкторії.

Також хочу зробити акцент на такому елементі програми, як проєктна робота. Вона починається з третього курсу. Її можна виконувати спільно з компанією, так і виконувати в університеті з нашими викладачами.

Якщо повернутись і уважно подивитись на навчальний план, то перший курс тут дійсно математика і програмування, як казали наші студенти, жовті – це математичні дисципліни, сині – це дисципліни з IT або програмування. Ну і тут ще додається англійська мова, українська мова, культура і фізичне виховання. Тому, дійсно, на першому курсі математика і програмування. Далі, на другому курсі, у нас також залишається великий пакет з IT дисциплін або математизованих дисциплін. Гуманітарні тут право і філософія. Також починаються дисципліни треків. На третьому та четвертому курсі кількість дисциплін треків ще збільшується, а також з’являються дисципліни вільного вибору. Це дуже цікава річ. На викладання цих дисциплін вільного вибору ми запрошуємо саме фахівців з якоїсь компанії, з ІТ-галузі, причому ми не обмежуємося SoftServe, ми запрошуємо сюди і інші компанії, які можуть навчити якимось класним прикладним речам, таким як програмування баз даних, Data Science, Data Engineering. Ось згаданий курс WebUI від компанії SoftServe тут також був, був спеціальний курс баз даних. Кожного року ці курси змінюються, це залежить від поточного стану на ринку та можливостей компаній. Як це відбувається? До нас приходять сіньор-розробники, які розказують найтрендовіші технології, які є сьогодні. Вони проводять практичні заняття з цих технологій, щоб по завершенню цього курсу ви вийшли з гарним фаховим професійним результатом, готовим виконувати вже професійні задачі. Ну і останній, четвертий, курс тут багато дисциплін вільного вибору, за законом їх має бути не менше ніж 25%, тому тут вам пропонують обрати з великого переліку різних дисциплін, це може бути як фахова, математична підготовка, так і IT-підготовка, якісь технології, мови програмування, щоб підготувати вас до вашої роботи в компанії за тим чи іншим напрямком. Тут можна обрати певні мови програмування.
Діаграма розподілу дисциплін
Якщо нашу підготовку представити у вигляді діаграми, то можна побачити гуманітарну складову. Без неї немає вищої освіти. Дисципліни з математичної підготовки, ІТ та програмування. А також дисципліни які визначають фокус нашої програми – моделювання, проектування та комп’ютерна графіка.
Далі я наведу перелік посилань, де можна ознайомитись з нашими освітніми траєкторіями:

Обираючи один з треків, ви розширюєте свою підготовку в тому чи іншому напрямку.
У мене все, дякую.

Олексій Ларін. Дякую. Ми працюємо з компанією SoftServe в рамках освітньої програми «Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка» для того, щоб ви змогли прозоро, органічно, чітко вилитись в ІТ-ком’юніті та знайти себе в світі.
На цьому наша зустріч добігла кінця, бажаю всім миру. За ним буд відновлення нашої країни, країну відбудують політехніки, IT-сектор буде драйвером відбудови у всьому світі і в нас також. Нижче ви знайдете корисні посилання. Тож всім вам дякую. Нашим студентам класної сесії, гарних оцінок. Нашим викладачам терпіння та розуміння. Всім до побачення. Дякую, всім гарного дня. Па-па.

Корисні посилання:

Ми підготували для вас деякі корисні посилання.

  1. Більше про ОП “Моделювання, проектування та комп’ютерна графіка”
  2. Виникли запитання? Долучайтесь до нашого телеграм чату для абітурієнтів ІКМ.  Живе спілкування і відповіді на всі питання
  3. Посилання на відеозапис зустрічі
  4. Сайт факультету ІКМ
  5. Інші освітні програми на сайті Інституту комп’ютерного моделювання НТУ ХПІ
  6. Інші освітні програми в НТУ ХПІ