Ігрове проєктування, олімпіади

Автори:

 Близнюк Ольга Миколаївна

Завідувачка кафедри «Біотехнології, біофізики та аналітичної хімії», проф., доктор техн. наук.

Профільні дисципліни: «Біофізична хімія», «Молекулярна та хімічна біофізика», «Біофізика», «Екобіотехнологія».

Керівниця ігрового проєкту з дисциплін: «Методи аналізу біологічних систем», «Методи аналізу біофармацевтичних препаратів».

Olha.Blyzniuk@khpi.edu.ua

БЛИЗНЮК Ольга Миколаївна

Бєлих Ірина Анатоліївна

Доц. каф. «Біотехнології, біофізики та аналітичної хімії», канд. біол. наук.

Профільні дисципліни: «Методи аналізу біологічних систем», «Методи аналізу біофармацевтичних препаратів», «Сенсорні системи в промисловій біотехнології», «Сенсорні системи в біофармації»,  «Аналітичний контроль та стандартизація фармакологічно активних інгредієнтів та фармпрепаратів».

Керівниця ігрового проєкту з дисциплін: «Методи аналізу біологічних систем», «Методи аналізу біофармацевтичних препаратів».

Iryna.Bielykh@khpi.edu.ua

БЄЛИХ Ірина Анатоліївна

Самойленко Сергій Іванович

Доц. каф. «Біотехнології, біофізики та аналітичної хімії», канд. техн. наук.

Профільні дисципліни: «Аналітична хімія», «Фізико-хімічні методи аналізу», «Устаткування біотехнологічних виробництв».

Керівник ігрового проєкту з дисциплін: «Методи аналізу біологічних систем», «Методи аналізу біофармацевтичних препаратів».

Serhii.Samoilenko@khpi.edu.ua

САМОЙЛЕНКО Сергій Іванович

Інформація про проєкт:

Легенда. Однією з форм навчального процесу на кафедрі є проведення в ігровій формі. Ця форма занять викликає значний інтерес у студентів та сприяє підвищенню їх академічної успішності.

Основними завданнями ігрової форми навчання є набуття навичок роботи в команді та налагодження комунікації між учасниками процесу, розвиток організаторських здібностей, підвищення самооцінки, закріплення знань, отриманих на лекціях.

Ця сучасна форма навчання допомагає учасникам навчального процесу отримати знання виходячи з особливості кожного, а саме підвищує швидкість засвоєння матеріалу, його аналізу, проведення відповідних розрахунків, прийняття вірних висновків. За прогнозами видатних педагогів ігрова форма навчання може замінити традиційні.

Список ролей учасників. Декілька проєктних підгругруп. Процес ігрового проєктування контролюється комісією, до якої входять арбітр (завідувач кафедри) та викладачі, які керують грою.

Комісія остаточно оцінює роботу студентів та визначає серед них переможців.

Правила гри та технічні питання. Ігрове проєктуваня проводиться у вигляді лабораторних занять у навчальній лабораторії кафедри біотехнології та аналітичної хімії, згідно з розкладом занять.

Студенти діляться на 3–4   підгрупи по 4–5 осіб та вибирають свого керівника. Кожна підгрупа виконує поставлене завдання з кількісного визначення вмісту  компонентів у біологічних (біофармацевтичних) об’єктах. Керують грою викладачі, які пояснюють основні етапи гри, видають навчально-методичні матеріали.

Під час виконання занять використовують наступне стандартне лабораторне обладнання:  

  1. Мірні колби
  2. Мірні піпетки
  3. Мірні бюретки
  4. Колби для титрування
  5. Індикатори

Прилади. Для вимірювання оптичної густини розчинів (величини світлопропускання), що аналізують та розчинів порівняння використовують Колориметр фотоелектричний концентраційний КФК-2. Оптимальну довжину хвилі визначають за допомогою спектру поглинання.

Мета дисципліни, задачі та очікувані результати заняття або проєкту.  Формування у студентів навиків практичної роботи з якісного та кількісного визначення компонентів у зразках біологічного (біофармацевтичного) походження та вміння самостійно проводити розрахунки за результатами аналізу.

Основна частина. Перед початком викладачі пояснюють мету, завдання та правила проведення гри, а також виявлення переможців.

Для досягнення мети ігрового проєкту кожен учасник гри приймає на себе певні функціональні обов’язки: формування складу ігрової групи, розробка плану проведення роботи, контроль проведення виконання завдання, підведення підсумків змагання між ігровими групами.

Студенти самостійно утворюють декілька підгруп. В процесі виконання етапів робіт кожний учасник гри повинен підвищити знання шляхом опрацювання основ дисципліни за лекціями та підручниками, методичними вказівками до виконання лабораторних робіт.

На початковій стадії навчання пропонується засвоїти найбільш суттєві моменти матеріалу, що вивчають. Оптимізують його обсяг з метою полегшення засвоювання головних питань, без яких не обійтися на практиці.

Умови гри передбачають активність учасників під час обговорення. Кожний студент зобов’язаний поставити запитання, також запропонувати своє рішення з цього питання.

Активність кожного учасника гри оцінюється наступним чином в балах:

3 – малоактивний (відповідає на запитання з помилками, виконує завдання під керівництвом викладача);

4 – активний (відповідає на поставленні запитання з незначними помилками, виконує завдання без допомоги викладача);

5 – високоактивний (відповідає на поставлені запитання, проявляє відмінні знання відносно суті поточного матеріалу, самостійно виконує роботу).

Підведення підсумків змагань проводиться в кінці кожного етапу. Переможцями змагань вважаються ті групи, що набрали більше всіх балів та виконали завдання у визначені терміни.

Таким чином, ігрова форма проведення занять підвищує якість навчання за рахунок позааудиторної роботи студентів, зобов’язує студента систематично працювати, розвиває організаторські здібності, підвищує самодисципліну.

Підсумки змагань обов’язково враховуються при підсумковій атестації студента в кінці семестру.  

Кафедра біотехнології, біофізики та аналітичної хімії  28.03-29.03.2024 року провела                        І тур Всеукраїнської студентської олімпіади з біотехнологій та біоінженерії

Кафедра біотехнології, біофізики та аналітичної хімії  28.02.2024 року провела                                  І тур Всеукраїнської студентської олімпіади з аналітичної хімії

Студенти переможці змагань 2019 року:

Журій Дар’я Володимирівна

Левченко Маргарита Сергіївна

Лушкіна Ксенія Олександрівна

Студенти переможці змагань 2021 року:

Орєхова Поліна Романівна, гр. ХТ-419а

Сокол Ірина Романівна, гр. ХТ-419а

Гаврютіна Влада Андріївна, гр. ХТ-419б

Рейнт Юлія Петрівна, гр. ХТ-419б

У 2022/2023 та 2023-2024 навчальних роках ігрове проєктування проводилось у дистанційному форматі.

По закінченню семестру відповідно до навчального плану з дисципліни «Методи аналізу біологічних систем» / «Методи аналізу біофармацевтичних систем» відбувся захист курсової роботи у вигляді змагань серед студентів. Захист проходився у присутності журі з трьох викладачів кафедри, викладача іншої кафедри та представника методичного відділу НТУ «ХПІ».

Студенти доповідали зміст роботи, при цьому увага комісії приділялася актуальності теми, висвітленню характеристик біологічного об’єкту та методам аналізу за основними показників якості відповідно до вимог нормативних документів України. Доповідь супроводжувалась відповідними ілюстративними матеріалами. Після закінчення доповіді, студенти відповідали на певну кількість запитань членів журі, присутніх викладачів та студентів. Запитання допомагали створити конструктивний діалог між учасниками процесу.

За результатами захисту, членами комісії виставлялась відповідна оцінка та було оголошено переможців. При виявленні переможців, враховувалась не тільки доповідь, але і вміння студентів грамотно задавати запитання один одному та підтримувати діалог. Переможці отримали додаткові бали з дисципліни та додаткові бали до загального рейтингу, що є певною мотивацією. 

Таким чином, ігрова форма проведення занять підвищує якість навчання за рахунок позааудиторної роботи студентів, дозволяє відпрацьовувати нові знання та навички на практиці, розвиває організаторські здібності, підвищує самооцінку.

Студенти переможці змагань 2023 року:

Багро Іван Сергійович гр. ХТ-421а

Дідух Діана Сергіївна гр. ХТ-421а

Красніков Ілля Сергійович гр. ХТ-421а