Харків пам’ятає Чорнобиль

Саме під такою назвою у лютому 2021 пройшов черговий амбіційний проект від науковців НТУ «ХПІ» для вчителів. Тридцять п’яті роковини трагедії людського недбальства та злочинної халатності досить не дали відповіді на найгостріші запитання одночасно створивши купу міфів та чуток. Можливо прийдешнє покоління школярів зможе докорінно змінити ситуацію як в сфері використання мирного атому, так й в сфері розслідувань. Але для цього вони, сьогоднішні школярі, повинні знати про Чорнобильську трагедію не тільки з комп’ютерних ігор. На допомогу вчителям у висвітленні аварії на ЧАЕС науковці та викладачі НТУ «ХПІ» створили освітньо-мотиваційний проект «Слідами Чорнобиля», який розповідає про різні аспекти та наслідки Чорнобильської аварії у цікавий та доступній формі.  Матеріали проекту вчителі  вільно можуть використовувати на своїх уроках, трасформуючи їх чи залишаючи без змін на свій власний розсуд.

Логічно, що саме екологічний аспект аварії та екологічні наслідки є найбільш обговорюваними. Тому кафедра Хімічної техніки та промислової екології не просто долучилася до освітньо-мотиваційного проекту про Чорнобиль, а й створила цікаву, сучасну та інтерактивну презентацію саме про екологічний аспект аварії. Наша презентація висвітлює різні боки та точки зору на аварію,  допомагає  зруйнувати багато міфів, дає  ідеї екологічних  конкурсів, практичних робіт, що тематично присвячені аварії на ЧАЕС.

18 та 24 лютого 2021р. в режимі он-лайн для вчителів різних районів міста Харків та області було презентовано нашу розробку спікерами доцентом Тихомировою Т.С та асистентом Гетта О.С., які у формі діалогу запропонували вчителям концепцію знайомства з екологічними аспектами аварії на ЧАЕС для сучасних школярів.

Що погано, а що добре?

Кожен студент та викладач хоч раз у житті задає собі питання, а чи можна дати списати комусь? Це погано, або ні? А якщо перекласти чиюсь роботу з іншої мови та видати за свій реферат – спіймають мене чи ні?

На допомогу викладачам, а особливо студентам першого-другого курсів в НТУ «ХПІ» Кодекс етики академічних взаємовідносин та доброчесності НТУ «ХПІ» (протокол №2 конференції трудового колективу НТУ «ХПІ» від 31.08.2019р). Саме його зміст та основні  поняття з яскравими прикладами доцент кафедри Тихомирова Т.С. розтлумачила на семінарі 07 жовтня 2020р. для студентів першого та другого курсів, які навчаються за спеціальністю 101 «Екологія» та
133 «Галузеве машинобудування» на кафедрі Хімічної техніки та промислової екології. Хоч захід був й добровільним, але кількість учасників приємно здивувала. Майже усі студенти. Особливу увагу під час семінару Тихомирова Т.С. приділила тлумаченню понять самоплагіат, гендерна рівність та хабарництво.  Тепер студенти знають й про наслідки  порушення Кодексу етики – ніхто не хоче двічі опановувати дисципліну, що за їх словами, тепер буде стримувати від списування. Сподіваємося! Також разом зі студентами розбирали межу між жартом та сексуальним домаганням, вийшли дуже цікаві приклади та їх інтерпретація.

Додамо, що такі семінари стануть щорічними на кафедрі на початку навчального року.

Почути серцем

Дуже приємно, що у 2020-2021 навчальному році наша кафедра стала партнером масштабного гранту Best Educational Practices for Hearing Impaired Learners (https://www.facebook.com/EducationalBestPractices/), який здобула для НТУ “ХПІ” найчарівніший фізик Ксенія Мінакова. Здається, що спільного у фізиків, екологів та студентів з вадами слуху? Нас усіх об’єднує прагнення зробити освіту – цікавою, соціальні барєри – незначущими, soft skills учасників – неперевершеними та всебічними.

На першому етапі наші волонтери-студенти та доцент кафедри Тихомирова Тетяна  відвідали КЗ «Харківську спеціальну школу №5», де навчаються діти, більшість яких не чують аж нічого. Справжнім подарунком долі є навчання на третьому курсі у групі екологів (МІТ-118) Крістіни Микало, яка володіє мовою жестів. Тож наш штатний сурдоперекладач хоч й хвилювалася, але на всі 100% впоралась з перекладом складних, наукових термінів. А терміни з’являлися під час практичної роботи з визначенню вмісту нітратів у харчових продуктах. Старшокласники були у захваті – ми навіть дали їм власноруч виміряти вміст нітратів у яблуках, що вони дбайливо вирощують на своєму подвір’ї.

Також за мету наша команда поставила собі розшири кругозір вихованців школи паралельно знайомлячи їх з світовими трендами в дбайливому ставленні до навколишнього середовища. Тому для учнів
4-6 класів проведи майстер-клас з апсайклінгу. Діти дізналися, що з залишків їх зошитів та тканин можна виготовити чудові блокноти. Й сміття стало менше, й нові блокноти зробили. Вчителі школи також заходили та придивлялися до наших ідей, ми показували їм інші наші поробки на світлинах. Маємо запрошення на новорічній апсайклінг – будемо робити ялинової прикраси зі сміття!

Попереду в учів школи ще фізичні досвіди від Ксенії Мінакової. Анонс зробили –діти чекають!

Проект здійснено за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні. Погляди учасників заходу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.