Знайомтеся, наша новинка – екокомікси!

Що таке комікс? Історії про супергероїв що одержали своє друге життя завдяки екранізаціям? Адже всі дивилися і «Траснформери», і «Месники», і «Бетмен», і «Людина-павук». Але комікси – це перш за все спосіб донести інформацію. Будь-яку інформацію в стислому вигляді до дуже широких верств населення. Комікси легко сприймаються і простими робочими, і ученими, чоловіками і жінками, підлітками і пенсіонерами. А ще комікси – це популярний вид мистецтва серед молоді, адже малювати комікси можна за допомогою комп’ютерних програм.

Екологічні проблеми відносяться до тих проблем, про які ми всі дуже любимо говорити, часто не розуміючи їх суть, а тим більше, не знаючи шляхів рішення. Відповідно, дуже багато хто з насущних екологічних проблем нашого міста може бути вирішений простими жителями, якщо буде зрозуміле і загальнодоступне як їх вирішувати.

Два роки підряд кафедра хімічної техніки і промислової екології НТУ «ХПІ» проводить конкурс коміксів на екологічну тематику для школярів. За цей час журі познайомилося з більш ніж 150-у роботами. Участь брали як найменші учні 2-го класу, так і старшокласники, як учні художніх шкіл, так і звичайних діти шкіл, зацікавлені в рішенні екологічних проблем. Більш того, конкурс був направлений саме на учнів звичайних шкіл, журі не вимагає ідеальної художньої графіки, адже за умовами конкурсу картинку можна узяти з будь-якого джерела, головне – слова «в хмарці» і загальний змив комікса.

Прислані за 2016/2017 і 2017/2018 уч. роки комікси були присвячені різним екологічним проблемам. Від загальновідомих проблем із сміттям в лісі до проблеми вирубки лісів і браку питної води. Окремо хочеться виділити комікси, в яких учні моделюють наше майбутнє, яке наступить, якщо ми зараз не почнемо берегти природу.

Мінялися герої коміксів – від простих школярів і вигаданих суперрятівників природи до сучасних богинь і дерев, що говорять. Різною була і техніка виконання коміксів – намальовані олівцями, фарбами, зроблені з журнальних картинок або за допомогою спеціальних комп’ютерних програм.

У червні 2018 року завдяки співпраці кафедри і Ради молодих учених НТУ ХПІ з Харківським  обласним центром молоді на всіх вітках метрополітену у вагонах були розміщені 10 кращих коміксів школярів. Тобто школярі крім перемоги і призів за зайняті місця в конкурсі одержали ще і загальну впізнанність і  популярність.

– Я бачила свій комікс в метро! Спасибі вам мені вже подзвонили всі мої однокласник, директор школи і всі знайомі батьків! – це дзвінок організаторам конкурсу від однієї з переможниць, – я дотепер не вірю, що все це відбувається зі мною і наяву.

Це найголовніше – підтримати ініціативи тих молодих людей, які через 5-7 років стануть директорами і начальниками, дати їм стимул до розвитку і показати, що вже зараз їх розробки ідеї і проекти можуть бути реалізовані.

На фотографії нижче – комікси у вагонах метрополітену.

Наші проекти – найкращі!

Вже третій раз поспіль в рідному і улюбленому місті проводитися конкурс молодіжних студентських робіт «Харків – місто молодіжних ініціатив» під патронатом міра міста Геннадія Адольфовіча Кернеса. В рамках конкурсу студенти можуть представити свої проекти, направлені на рішення різних проблем міста. Адже зробити Харків краще можна, тільки працюючи в одній команді! Дуже приємно, що кращі проекти реально одержують так би мовити «путівку в життя» – їх допомагають реалізовувати відповідні департаменти. А переможці і призери також одержують грошові премії, які можуть витратити на реалізацію своїх проектів.

У 2018 році студенти кафедри хімічної техніки та промислової екології НТУ «ХПІ» взяли участь з своїми проектами в трьох номінаціях. Два проекти за підсумками заочного експертного оцінювання були рекомендовані для участі в другому очному етапі. Що з цього вийшло? А вийшло краще, ніж ми могли навіть розраховувати. А зараз – подробиці в студію!

Першої по хронології свій проект на суд строго, але справедливого журі, презентувала магістр кафедри Хімічної техніки і промислової екології Стадник вероніка. Її проект «Зелені бар’єри для дитячих майданчиків» брав участь в номінації «Рідному Харкову – стійкий розвиток». Проект присвячений екологічній безпеці дитячих майданчиків, розташованих біля магістралей нашого міста або недалеко від діючих будівництв. Всі дослідження вероніка проводила в рамках написання своєї дипломної роботи магістра. Особливо членам журі сподобалося, що досвід і знання, одержані під час стажування в Польщі, вероніка органічно трансформувала і перенесла на умови Харкова. Власне питань у журі майже не було. Основна теза їх виступу – а чому ми дотепер не турбувалися рішенням цієї проблеми, коли існує вже готове рішенні – висадити  по периметру майданчиків стійкі і не небезпечні чагарники і низькорослі дерева згідно запропонованому студенткою плану і критеріям відбору. Як підсумок – ДРУГЕ МІСЦЕ в номінації присудили Стаднік Верониці!

Другими свій проект захищали команда студентів третього курсу в особі Діани Крутоус і Олександра Панченко в номінації «Харків – місто творче, відкрите, толерантне». Їх проект «Stem camp «Твій екодень» орієнтований на школярів і по суті є підсумком трирічної роботи студентів і викладачів кафедри Хімічної техніки і промислової екології з школами у області екологічного виховання і розширення екологічних знань. Проект викликав жарку дискусію – частина журі була не згодна, що різні види занять з школярами поза школою проводять саме студенти, а не дипломовані педагоги. Але враховуючи, що ораторська майстерність Діани і Олександра вища за всякі похвали, вони змогли аргументовано довести, що принцип «рівний – рівному» (peer-education) може стати основним в новій українській школі. Очний етап відбувся в травні, а хлоп’ята змогли показати, скільки шкіл вже записалося для участі на червень в їх літній табір – саме це довело життєздатність ідеї і її затребуваність. І знову успіх – хлоп’ята також зайняли ДРУГЕ МІСЦЕ в своїй номінації!

– Наші студенти дуже відповідальні, – говорить науковий керівник обох проектів доц. кафедри, к.т.н., доц. Тіхомірова Т.С., – вони так переживали за проекти, з такою старанністю готували доповіді, вивчали сучасні тенденції презентації і подачі матеріалів, навіть консультувалися із стилістами на рахунок одягу! Всі разом найшвидше і привело до такого успіху – адже ми перший раз брали участь в конкурсі!

Урочистий прийом у міра відбувся 22 червня 2018 року, хлоп’ята одержали сертифікати (на фото) і букети від Геннадій Адольфовіча, зробили і пам’ятні фотографії.

Такі конкурси показують, що молодь міста готова працювати для поліпшення на благо Харкова, у них є ідеї, а не велика підтримка і увага з боку влади здатні вселити упевненість і не додати ентузіазму!

Екологічна школа 2018

4 червня стартувала “Екологічна школа”.
Під чітким керівництвом Харківська обласна організація Всеукраїнської екологічної ліги в особі голови Сергей Разметаев, ГО “Я – еко людина” та підтримкою КУ “Харківський обласний центр молоді” студенти кафедри “Хімічна техніка та промислова екологія” та школярі відвідали “Екологічну школу”, яка відбулася на території Національного природного парку “Гомільшанські ліси” .

 Програма була дуже насичена та цікава, особливо екскурсії-практики з вивчення флори та фауни, майстер класи з team building, екологічні ігри, ранкова зарядка і звичайно ж можливість відпочити та помилуватися дуже красивими краєвидами Сіверського Донцю та Національного парку.

Безперечно, учасники не залишили без уваги і дослідження екологічного стану парку, його облаштованих екологічних троп та туристичних маршрутів.

Екогічний квест до поселень бобрів викликав особливий захват та радість. Пройшли до Козачої Гори, пробігли від комарів по височезним зарослям лопухів та здійнялись по крутому схилу Аланського городища, побачили житла бобрів, юні екологи повернулися до табору під особливим враженням, від побаченого та від пройденої відстані квесту в 20 км.

Нагородою та новинкою для учасників екошколи, стало плавання на байдарках в кінці зміни. Для майже усіх екологів це був перший досвід, особливі емоції та незабутні враження від побаченої краси річки, берегів, та крутих схилів мальовничої і овіяної легендами Козачої Гори.

Які враження учасників? Незабутні!!!! Наймолодший учасник школи учень 3-го класу відповів що це краще за мандрівку на Кіпр!


Ми раді, що Харківська область має таку перлину — Національний Природний Парк “Гомільшанські ліси”! Давайте берегти природу, покращувати екологічний стан регіону та підвищувати екологічну свідомість молоді та школярів.

МАЛЕНЬКИЙ ЗВІТ ПРО ВЕЛИКУ СПРАВУ

Літні табори при школах різні. Цікаві і не дуже, нудні і веселі, тематичні і ігрові. Кожна школа вирішує сама, що їй вибрати. А співробітники кафедри Хімічної техніки та промислової екології в цьому навчальному році вирішили допомогти школам різноманітити літній відпочинок та запросили прийняти участь в нашому літньому таборі «Твій екодень».

Для реалізації була розроблена інтенсивна програмам повного занурення в сучасні проблеми екології, розрахована на 4 уроки по 45 хвилин з перервами. Школярам запропонували інтерактивні лекції на різні теми – від сміття до невидимих вбивць, практичні заняття з аналізу питної і бутильованої води, комп’ютерну гру-симуляцію і настільну гру Keep Cool. Залежно від віку школярів, ми адаптували кожен вид завдання. Наприклад, шестикласники з Харківської гімназії №1 і ЗОШ №126 із задоволенням замість настільної гри подивилися і обговорили мультики, в яких розглядаються екологічні проблеми і знайдені шляхи їх рішення. Виявляється, дуже багато серій популярних мультсеріалов присвячені проблемам екології – тепер хлоп’ята точно обертатимуть на цю увагу!

Всього в період з 29 травня по 15 червня 2018 наші екотабір відвідали 8 Харківських шкіл і хлоп’ят з Полтавської області (Новокочубеєвська ЗОШ). Хлоп’ята і їх вчителька – справжні герої, адже їм довелося встати в 2 години ночі, щоб сісти на електричку в 3 години ночі і в 7-30 вже чекати нас. Викликають пошану вчителі, які готові влаштовувати своїм учням різноманітні захід під час шкільних канікул. Звичайно, ми влаштували їм маленький перекус.

На самій справі, найбільша проблема в літніх шкільних таборах – це куди зводити дітей старше 12 років, – ділиться з нами одна з вчительок із ЗОШ №84, – ваш екотабір – рятівний круг для нас. Дуже цікаво, ново, незвично головне ще і з користю для хлоп’ят.

А Харківський Ліцей мистецтв №133 відвідав наш табір цілих 5 разів – вчителі приводили різні класи на різні види занять.

Без кого це  табір не відбувся б? Звичайно без наших доцентів і аспірантів! Надія Рикусов, Антоніна Баранова і Оксана Гєтта відклали свої дисертації, пройшли підготовку «як читати лекції школярам, щоб вони не сиділи в смартфонах» від бувалих доцентів Шестопалова О.В. і Тихомирової Т.С, трішки подивилися живцем на декількох заняттях і кинулися в бій! Їм також допомагали наші студенти, які розробили і читають деякі лекції. А у чарівної асс. Горбунової Ольги Володимирівни вийшло донести до всіх школярів принципи і правила комп’ютерної гри-симуляції «Олігарх», адже раніше вона «тренувалася» тільки на студентах.

Відзначимо, що власне проект «Твій екодень» був представлений студентами Діаною Крутоус і Олександром Панченко (гр. МІТ-25) на конкурсі «Харків-місто молодіжних ініціатив», де зайняв почесне друге місце в номінації «Харків – місто відкрите, творче, толерантне». Так вийшло, що проект існує не тільки на папері, а і вже реалізований в поточному навчальному році. Це величезний прорив в організації дозвілля для школярів під час літніх канікул.

 На фотографії – школярі в гостях у нас!

Міжнародний день біологічного різноманіття

В цілях поліпшення розуміння і усвідомлення питань біорізноманіття Організація Об’єднаних Націй проголосила 22 травня Міжнародним днем біологічного біорізноманіття. Цього року цей день був присвячений темі «Святкування 25-річчя діяльності у галузі біорізноманіття».

Конвенція про біологічне біорізноманіття була відкрита для підписання на Зустрічі на вищому рівні «Планета Земля» в Ріо-де-Жанейро 5 червня 1992 року і набула чинності 29 грудня 1993 року. Вона налічує на сьогодні 193 учасники.

Компонентами біорізноманіття є всі різноманітні форми життя на Землі, включаючи екосистеми, тварин, рослини, гриби, мікроорганізми і генетичну різноманітність.

Конвенція про біологічну різноманітність є міжнародним юридично обов’язковим договором, три основні цілі якого полягають в збереженні біорізноманіття, стійкому використанні біорізноманіття і сумісному отриманні на справедливій і рівній основі вигод, зв’язаних з використанням генетичних ресурсів.

Проте в кожному регіоні миру втрата біорізноманіття зберігає загрозливі темпи. Таке скорочення природних ресурсів посилює і інші глобальні проблеми, такі як зміна клімату, безпека водопостачання, продовольча безпека і суспільна охорона здоров’я, і потенційно може привести до катастрофічних наслідків для життя людей на планеті. Тому, необхідно зробити все, що в наших силах, щоб зупинити процес знищення природи.

Оскільки, багата різноманітність життя на Землі необхідна для благополуччя і процвітання нинішнього і майбутніх поколінь людства і тому Всесвітній економічний форум визнав втрату біорізноманіття як критичний ризик.

Для викорінювання крайньої убогості і голоду необхідно забезпечити захист і відновлення екосистем і гарантувати доступ до екосистемних послуг. Для пом’якшення наслідків зміни клімату потрібно зменшити масштаби збезлісення і деградації земель, а також збільшити об’єм поглинання вуглецю лісовими масивами, багатими, пасовищними і сільськогосподарськими угіддями. Крім того, збереження біорізноманіття лісів і водозбірних басейнів сприяє підтримці чистоти і об’єму водних ресурсів.

 Саме цього дня 22 травня – Міжнародний день біологічного біорізноманіття в Національному технічному  університеті «Харківський політехнічний інститут» (НТУ “ХПІ”) на кафедрі хімічної техніки і промислової екології на основі постійно діючої наукової групи на чолі з доцентами Новожилової Т. Б. і Аверченко В. І. був проведений студентський семінар, присвячений темі святкування «25-річчя діяльності у області біорізноманіття». Цей семінар став вже традиційним і проводиться вже не вперше.

 Доповіді були присвячені важливості і актуальності проблеми біорізноманіття, можливості залучення нових ідей для вирішення питань біорізноманіття, а також рішення глобальних екологічних проблем для гармонізації і процвітання людства. Одним з основних напрямів людської діяльності у галузі біорізноманіття, як було підкреслено на семінарі, є створення заповідних територій і екологічної мережі територій, які дозволяти зберегти в дикій природі рідкісні і види тварин і рослин, що знаходяться під загрозою зникнення.

Проведення даного семінару є важливим інструментом в боротьбі за розумне, щадне і дбайливе наше відношення до природи, щоб біорізноманіття цінувалася по гідності, зберігалася, відновлювалася і розумно використовувалася, приносячи вигоди, необхідні для всіх людей на нашій планеті.